האוכלוסייה החרדית מעדיפה לשלם יותר ולהתגורר בקומה הראשונה

מלבד העובדה שבגלל הסוכות בקומות העליונות הדירות שבקומות התחתונות גדולות יותר בשטחן מהדירות שמעליהן, מתברר שיש מעלות נוספות שמובילות לביקוש שנוצר בקרב אוכלוסיות של שומרי מצוות ובעלי משפחות עם ילדים, לקומה הראשונה | בכמה יקרה יותר הקומה הראשונה מהקומות שמעליה?

אולי עדיפה קומה ראשונה? פרויקט רובינא הירוקה של חברת יוסי אברהמי בהרצליה | הדמיה: אול אין

שוקלים לקנות דירה? מתברר שיש יתרונות למגורים דווקא בקומה הראשונה. בעוד בשוק הנדל"ן הישראלי קיים מיתוס לפיו מגורים בקומה גבוהה יותר, בהכרח טובים יותר ממגורים בקומות הנמוכות כאשר גם מחירי הדירות עולים לרוב ככל שעולים יותר לגובה בקומות (במגדלים בת"א הפער במחירים יכול להגיע ל-60-100 אלף שקל לקומה ובערים כמו הרצליה, רמת גן, גבעתיים ושאר ערי גוש דן, המחיר יכול להגיע ל-40-80 אלף שקל), הרי שיש מי שחושב אחרת.

אם בקרב אוכלוסיות מסוימות הקומה הראשונה היא הכי פחות אטרקטיבית, מתברר, שיש מקרים רבים שבהם המיתוס הזה מוטעה לחלוטין. מסקירה שבוצעה על ידי חברת שיווק הנדל"ן דרא, בעשרות הפרויקטים שהיא משווקת ברחבי הארץ, עולה כי לדירות בקומה הראשונה ישנם יתרונות רבים במקרים מסוימים ובקרב קהל יעד מסוים, שהופכים אותן למועדפות יותר בקרב הרוכשים.

"בפרויקטים המיועדים לאוכלוסיה דתית, הדירות בקומה הראשונה והקומות הנמוכות אטרקטיביות יותר לרוכשים, לאור השיקול של אי-השימוש במעלית בשבת או הצורך לרדת עשרות מדרגות ברגל", אומר דרור אוהב ציון, מנכ"ל החברה.  כך לדוגמה, הוא מספר, "בפרויקט של חברת אלעד ישראל בבית וגן בירושלים שמשווקת החברה, הדירות בקומה הראשונה תומחרו על ידנו גבוה יותר מהדירות שבקומות 2-8. למעשה כל קומה מעל, תומחרה ב-25,000 שקל פחות מהנמוכה ממנה".

לדבריו, "יתרונות הדירות בקומה הראשונה באים לידי ביטוי גם בקרב משפחות עם ילדים קטנים או תינוקות, המעדיפות קומה נמוכה כדי ליתר את הצורך להשתמש במעלית כדי שהילדים ימנעו מהשימוש בה. משפחות עם ילדים בגילאים 4-10 יעדיפו את הקומה הראשונה כדי שהילדים יוכלו לצאת ממנה בקלות בחופשיות אל הרחוב ללא מעלית שמצריכה השגחת מבוגר, וכן ישמר קשר עין טוב יותר ורציף עם הילדים המשחקים בסמוך לבניין. הדבר נכון גם לגבי אוכלוסיה קשישה אשר בדרך כלל תעדיף את הקומות התחתונות".

גם עבור האוכלוסיה הכללית, הקומה הראשונה מעניקה קרבה מיידית לכניסה לבניין, המאפשרת בעלייה של כמה מדרגות בודדות ברגל, להגיע הביתה אחרי יום עבודה ארוך ללא הצורך לחכות למעלית, ולעבור בין כל הקומות במקרה שעוד שכנים עולים.

באזורים הרריים בהם מקובל לבנות בניינים מדורגים נוצר לא פעם מצב שהדירה בקומה הראשונה היא מהגבוהות בבניין מאחר והכניסה לבניין נעשית איפשהו באחת הקומות העליונות דווקא, וכך הדירה נהנית מנוף מועדף וייחודיות. כך למשל בפרויקט שמשווקת דרא בקרית נטפים, שבו רוב הקומות הן מתחת לפני הקרקע והדירה בקומה הראשונה היא בעצם הדירה הגבוהה ביותר בפרויקט ומהווה את הפנטהאוז.

יש מקרים אחרים בהם הקומה הראשונה פונה לעצים או צמחיה המהווה נוף אטרקטיבי יותר מהקומות העליונות שצופות רק לבניינים הסמוכים.

שיקול אחרון להעדפת קומות תחתונות הוא פער המחיר בין הקומות כפי שצוין לעיל. הדירות בקומה הראשונה הן לרוב – לא במגזר החרדי – הזולות יותר משאר הדירות בפרויקט ובשל כך מועדפות על משקיעים ועל משפחות עם תקציב מוגבל.

"בפרויקטים סטנדרטיים, ככל שהקומה גבוהה יותר והנוף הנשקף ממנה מרהיב יותר, הדירות יתומחרו גבוה יותר. ככל שהאזור הגיאוגרפי טוב ומבוקש יותר, הפער בין הקומות יגדל אף יותר", מציין אוהב ציון.

כך למשל בפרויקט "רובינא הירוקה" בהרצליה. לדברי יפה סדן, סמנכ"לית השיווק והמכירות בקבוצת יוסי אברהמי בהרצליה, "בניגוד לפרויקטים בהם נושא הנוף מהקומה הראשונה מהווה חסם בפני הרוכשים, במקרה שלנו הדירות בקומה הראשונה הן שנהנות מנוף פתוח מרהיב לכיוון מערב – בית חיל האוויר והקאנטרי של הרצליה; והדירות הפונות לכיוון פנים המתחם צופות לרצועת דשא ארוכה ושטחים פתוחים. הרחוב נמוך משמעותית מקומת הקרקע של הבניין, כך שדיירי הקומה הראשונה מרגישים גבוהים. בנוסף, בניגוד למגדלים, מדובר בבניין בוטיק, כך שמעל הקומה הראשונה ישנן אך ורק 4 קומות".

כתיבת תגובה