האופטימיות מתחילה לחלחל

קובי לוי, אסטרטג השווקים של לאומי שוקי הון, סוקר את המתרחש בשוק המטבעות: "תחושת האופטימיות התבטאה בעליות חדות בשווקי המניות ובמטבעות ישנה השפעה דומה"

דולרים | צילום: Svetlana Lukienko, שאטרסטוק

השווקים נעים בין אווירה של פחד לתקווה, בניסיון להחליט האם הכוס חצי מלאה או חצי ריקה. האווירה הפסימית שהתחילה ביום חמישי האחרון וליוותה אותנו עד יום שני (במהלכה שוק המניות ירד בסדר גודל של 6%), התחלפה ביום שלישי לאווירה אופטימיתבעקבות שלושה אירועיםפרסום ה-FED על הרחבת תכנית רכישות האג"ח הקונצרני (הרחבת סמכות הפד מעבר רכישה של סלי אג"ח באמצעות קרנות סל, לרכישות ממוקדות של אג"ח חברות מסוימות, בתנאים המאפשרים גמישות רבה בניהול התקציב). עדותו של יו"ר ה-FED, פאוול, ביום ג' חיזקה את האג'נדה הקיימת, כשציין שהריבית תישאר נמוכה, שהתכניות יימשכו כמתוכנן ושההרחבה הפיסקאלית יעילה. פאוול ציין באופטימיות שארה"ב קרובה לרמת השפל בכלכלה, בהנחה שאיננו עומדים בפני גל שני, ושצפוי שיפור בנתונים בהמשך, אך מנגד אמר שכנראה לא נחזור לרמות הנתונים של לפני המשבר עד שלא יושג בטחון בריאותי.

תחושת האופטימיות התבטאה בעליות חדות בשווקי המניות ובמטבעות ישנה השפעה דומה. השקל, שנחלש מהר בשבוע שעבר וביום שני הגיע לשער של 3.50 מול הדולר לא הצליח לשמור על הרמה הזו וחזר להתחזק עד לשער של 3.4550 בבוקרו של יום רביעי. רמות של 3.5 הזמינו מוכרים זריזים, ולהערכתנו בהעדר שינוי משמעותי בתנאי השוק תהיה רמת התנגדות טכנית, כלומר שער יעד שבו מוכרים מחליטים החלטה טכנית למכור, לא תמיד על בסיס סיבה כלכלית אמיתית, מה שמפחית מהפוטנציאל של השקל להחלש מעבר לכך. להערכתנו, בטווח הקצר השקל יתקשה לחצות את רמת ה-3.5. ולהערכתנו בטווח הארוך תנאי המשק הם כאלה שתומכים בהמשך התחזקות הדרגתית ולא נראה כי מוכרי הדולרים משנים את מחיר היעד.

 דבר נוסף שתמך בהתחזקות השקל למול הדולר, היא הקריאה ה-2 של הלמ"ס לצמיחה במשק, שהייתה (6.8%), נתון טיפה יותר טוב לעומת (7.1%) כפי ההערכה של לפני שבועיים.

ביורו הדרמה נמשכת, המטבע שומר על רמות של מעל 1.1150; רמה גבוהה יותר ממה שהיינו רגילים, זאת למרות עליית החששות בשווקים והירידות בשווקי המניות שאפיינו את החצי הראשון של השבוע. הסיבה לכך היא התכנית הגרמנית-צרפתית של הנפקת חוב אירופאי משותף. ביום שישי הקרוב יתקיים דיון בעניין התכנית ולהערכתנו התקווה לאישור התכנית ופרץ האופטימיות בשווקים יכולים לסייע ליורו להתחזק עד לרמות של 1.14-1.15 למול הדולר האמריקאי.

הליש"ט שומר על רמה יציבה יחסית למרות שחלקים מהכלכלה עדיין סגורים, בנוסף עננת הברקזיט ממשיכה להעיב. בסוף החודש צפויה להתקיים פגישת פסגה בבריסל שתנבא לגביי סיכויי ההצלחה של השגת הסכם סחר, זאת לאחר הפגישה שהתקיימה אתמול בה לא הושגה התקדמות. בתרחיש בו הפגישה תוליד חדשות שליליות, השטרלינג עלול להיחלש משמעותית.

מטבעות הנפט והסחורות (קרונה נורבגית, דולר קנדי, רובל רוסי, פזו מקסיקני, ריאל ברזילאי, דולר אוסטרלי ודולר ניו-זילנדי) נחלשים על רקע הירידה במחירי הנפט. מטבעות הכלכלות המתעוררות נחלשו גם הם, על רקע הפסימיות שראינו עד תחילת השבוע. מטבעות אלו הגיבו במגמה מעורבת לאופטימיות ונראה שבשלב זה השווקים עדיין זהירים והמשקיעים לא רצים ללקיחת סיכונים בשווקים המתעוררים.

היום יתפרסם נתון דורשי האבטלה השבועי בארה"ב. אך, להערכתנו כל עוד לא יהיה נתון חריג במיוחד, בעת הנוכחית מדיניות הפד והממשל משפיעות על השווקים יותר מאשר כל נתונים כלכליים פרטני.

 

הכותב הוא אסטרטג השווקים של לאומי שוקי הון

כתיבת תגובה