האם הצליחו לשבור את עליית מחירי הדיור?

נראה שבחודשיים האחרונים של 2019 הייתה ירידה קלה במחירי הדירות לאחר עליות רצופות בחודשים הקודמים, אולם בהשוואה שנתית עדיין יש עליות מחירים מתונות • דווקא בשוק הדירות החדשות יש ירידה משמעותית, כנראה כתוצאה מפרויקט מחיר למשתכן וסובסידיות ממשלתיות • ירידה רבעונית חדה של 14% במחוז ירושלים בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד

ירושלים של זהב | צילום: יונתן זונדל, פלאש 90

הלמ"ס מפרסמים את השינויים במחירי שוק הדירות, שאינו חלק ממדד המחירים לצרכן ואינו משפיע עליו כלל. מהשוואת מחירי העסקאות של דירות (חדשות ויד שנייה), שבוצעו בחודשים נובמבר-דצמבר 2019, לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אוקטובר-נובמבר 2019, נמצא כי מחירי הדירות ירדו ב-0.2 אחוז. בלמ"ס מדגישים כי הנתון אינו סופי, מאחר שקיימות עסקאות נוספות שבוצעו בתקופה זו וטרם דווחו. ירידה זו באה לאחר שתי עליות מחירים: נובמבר 0.3% ואוקטובר 0.6%.

כאשר בוחנים את המחירים בתקופה הנוכחית, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, קרי: נובמבר-דצמבר 2019, לעומת נובמבר-דצמבר 2018, ניתן לראות כי מחירי הדירות עלו ב-3.0%. בתרשים שמפרסמים בלמ"ס כלפי העשור האחרון, ניתן לראות התמתנות בקצב עליית המחירים, ביחס לתחילת העשור, עד כדי ירידות מחירים בשלושת הרבעונים האחרונים של שנת 2018. אולם החל משנת 2019, התחדשו עליות המחירים השנתיות.

בלמ"ס מפלחים את המחירים גם לפי מחוזות, וכך נראו שינויי המחירים בארץ בחודש האחרון (של 2019), לעומת החודש שקדם לו: ירושלים (0.2%-), צפון (0.4%-), חיפה (0.7%), מרכז (0.4%-), תל אביב (0.2%-) ואילו מחוז הדרום נותר ללא שינוי. חשוב לציין שבמחוז ירושלים מדובר על ירידה שלישית ברציפות.

יחד עם זאת, אם בוחנים את המחירים במחוזות אלו, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ניתן לראות כי לא נמצאו מחוזות, בהן נרשמו ירידות מחירים שנתיות. לעומת זאת, עליות מחירים בולטות נרשמו במחוזות תל-אביב (5.7%), צפון (3.8%) וחיפה (1.8%), יתרת המחוזות רשמו עליות מתונות יחסית.

עד כה עסקנו במחירי הדירות באופן כללי. בלמ"ס מוסיפים כי אם בוחנים את מדד מחירי הדירות החדשות בלבד, מתקבל הנתון כי מחירי הדירות החדשות עלו ב-0.5%. חשוב לציין, כי כמות העסקאות שבוצעו בתמיכה ממשלתית (מחיר למשתכן) והשתתפו בחישוב מדד מחירי הדירות החדשות, מהווה 44.5%, בהשוואה ל-47.8% בתקופה הקודמת (אוקטובר 2019 – נובמבר 2019). אולם כאשר בוחנים את התקופה האחרונה, קרי: נובמבר-דצמבר 2019, לעומת התקופה המקבילה אשתקד – נובמבר-דצמבר 2018, נמצא כי מחירי הדירות החדשות ירדו בשלושה אחוזים שלמים, וזאת כבר בשורה טובה בהחלט.

ירידת מחירים במחוז ירושלים

בלמ"ס אוהבים לבצע מחירים ממוצעים של עסקאות, למרות שמחירי הדירות של מדינת תל אביב, משפיעים מאוד על הממוצע ומאפילים על נתוני האמת של מחירי הדירות, במדינות הפריפריה הצפוניות והדרומית. ברבעון הרביעי של שנת 2019, מחיר ממוצע כלל ארצי של דירה, עמד על 1,530,400 שקלים חדשים, בהשוואה למחיר הממוצע ברבעון הקודם – 1,529,000 שקלים. השוואה זו מצביעה על  עלייה של 0.1%. בלמ"ס מוסיפים, כי בנתון זה ניתן לראות עלייה של 0.7% בהשוואה למחיר הממוצע ברבעון הרביעי אשתקד שעמד על 1,519,600 שקל.

כאשר עוברים לרמה ממוצעת של עסקה, ברבעון האחרון של 2019 לעומת תקופה זו בשנה הקודמת, בתוך המחוזות, מתגלית הפתעה ירושלמית מקורית: ירידה של 14% (!) במחירי העסקאות הממוצעות של מחוז ירושלים. יתכן מאוד כי ירידה זו נגרמה משורה ארוכה של עסקאות, בתוכנית הממשלתית 'מחיר למשתכן' בעיר בית שמש הנכללת במחוז ירושלים. לעומת זאת, נרשמו עליות בולטות במחיר הממוצע, במחוז תל-אביב (6.1%), במחוז המרכז (5.7%) ובמחוז הצפון (3.8%).

התבלבלתם? מחירי הדירות עלו או ירדו? לא נורא תמיד זה תלוי מאיזה צד מסתכלים על המטבע. קחו בחשבון שבעוד חודש בדיוק, בלמ"ס יפרסמו שוב את מדד מחירי הדיור ואנחנו האזרחים הפשוטים שמשלמים משכנתא או שכירות חודשית כואבת, נשאל את עצמינו שוב האם מחירי הדירות עלו או ירדו.

כתיבת תגובה