הביטוח הלאומי מאיים והגירעון עלול להעמיק

מעוניינים לבטל הסכם מ 1980 להשבת עודפי תקציב באמצעות רכישת אג"ח ממשלתיות • הצעד עלול להגדיל את גירעון המדינה במעל מליארד שקלים

הביטוח הלאומי | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

האם משרד האוצר ייאלץ להעמיק עוד יותר את תחזית הגירעון? המוסד לביטוח לאומי הודיע למשרד האוצר – פעם נוספת – כי החליט לבטל את ההסכם ביניהם מ-1980, שעל פיו עודפי התקציב של הביטוח הלאומי מועברים לקופת המדינה. באמצעות רכישת אג"ח ממשלתיות על ידי הביטוח הלאומי. את ההודעה על כך שיגר השבוע מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, לשר האוצר, משה כחלון. כך מדווח 'דה מרקר'.

לפני מספר חודשים פתח משרד האוצר בדיונים מול הביטוח הלאומי ובחסות משרד ראש הממשלה, זאת לאחר שהביטוח הלאומי כבר הודיע על ביטול ההסכם. משרד האוצר רוצה מאוד את היתרות של הביטוח הלאומי היות והם משמשים אחד ממקורות המימון להוצאות השוטפות של הממשלה. אי העברת הכספים תגדיל את הגירעון הקיים בתקציב המדינה ליותר מ-20 מיליארד שקל בשנה.

חשוב לציין, כי עודפי התקציב משועבדים עתידית לטובת הוצאות הביטוח הלאומי. כשיזדקקו להם יפדו את אגרות החוב. העובדה שהם מושקעים לקראת סיום שנת הכספים, כשכבר ניתן להעריך מה תהיה ההוצאה הנדרשת, מחושבת בתחזיות ההכנסות וההוצאות של משרד האוצר.

בתחילת השנה סיכמו הצדדים לנהל משא ומתן כאשר בינתיים יידחה ביטול ההסכם. בחודשים האחרונים נערכו פגישות בין הצדדים אך לא הושגה פריצת דרך והביטוח הלאומי החליט להשתמש בסעיף מיוחד שנחתם בינואר, המתיר לביטוח הלאומי לשוב ולבטל את ההסכם בהתרעה של חודשיים.

 

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר כתב לכחלון כי המשא ומתן "קפא על שמריו, לא הבשיל, ובשורה התחתונה העלה חרס". הוא הותיר פתח בדבריו ואמר כי "ככל שפני הדברים יקבלו תפנית במהלך ההודעה המוקדמת בת החודשיים, הביטוח הלאומי יבחן אותם ויחליט כיצד לנהוג".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "גם השנה, כמו בעבר, משרד האוצר ימשיך להעביר לביטוח הלאומי את כל התקציבים שלהם הוא מחויב. לפיכך יש לתהות על המועד שבו הודיע, פעם נוספת, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי על רצונו לשנות את ההסדר הקיים זה עשרות שנים באופן שדווקא עלול דווקא להרע את מצב הביטוח הלאומי".

תגובה אחת ל: "הביטוח הלאומי מאיים והגירעון עלול להעמיק"

  1. כולם מרמים את כולם ומי אוכל את הלוקש העם זה דבר רגיל חבל שזה ממשיך להיות ככה שנת2019

כתיבת תגובה