הביטקוין עולה, וורן באפט עדיין לא מאמין בו

הביטקוין שקופץ אל מעל 6,000 דולר לא מרשים את האורקל מאומהה, וורן באפט האגדי • "המטבע לא ייצר עד היום דבר. סתם יושב במקום. כמו קונכיה" • "הרבה מאוד הונאות נקשרו אליו. מטבעות נעלמו והרבה כסף הלך לאיבוד" • ולמרות הערכתו לטכנולוגיית הבלוקצ'יין, אמר באפט כי לא יהיה "מנהיג גדול של הבלוקצ'יין"

כספומט לרכישת ביטקוין בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שלושה חודשים ברציפות מטפס בעיקשות המטבע הדיגיטלי הביטקוין אל שיאים חדשים לאחר הנפילה הכואבת שחווה, והוא שוב עומד לחצות את קו ה-6,000 דולר. זוהי בשורה משמחת עבור מאמינים רבים במטבע או כאלה שהשקיעו בו רבבות דולרים במטרה שהוא יהפוך להילך חוקי בכל העולם.

מדובר בתיקון נוסף כלפי מעלה לאחר צניחתו החופשית של כלל שוק הקריפטו ביותר מ-70% בשנה שעברה.

המחיר שבו נמצא בימים אלה הביטקוין, משקף למטבע שווי שוק של יותר ממאה מיליארד דולר. שוק מטבעות הקריפטו מונה 2,150 מטבעות דיגיטליים ושוויו של הביטקוין חוצה את קו ה-50% מכלל המטבעות הדיגיטליים כולם.

ולמרות שהביטקוין ממשיך לעלות, המשקיעים הכבדים עדיין אינם מאמינים במטבע והם מעדיפים ללכת על קרקע בטוחה ולא להפקיד את כספם בעולם דיגיטלי עלום. "הביטקוין הוא מכשיר הימורים", אמר וורן באפט המכונה 'האורקל מאומהה' (אורקל, סמכות בלתי מעורערת על פי המילון. אומהה, מקום הולדתו ופעילותו של באפט), במסיבת עיתונאים שנערכה השבוע, לאחר האסיפה השנתית של חברת ברקשייר הת'אווי באומהה שבמדינת נברסקה, שבאפט הוא יו"ר החברה והמנכ"ל שלה.

"הביטקוין לא ייצר עד היום דבר והוא לא עושה כלום. הוא סתם יושב במקום. זה כמו קונכיה או משהו כזה, זאת לא השקעה בשבילי", אמר באפט והוסיף, "הרבה מאוד הונאות נקשרו אליו. מטבעות נעלמו והרבה כסף הלך לאיבוד". כשנשאל האם יהיה מעורב אי פעם בטכנולוגיית הבלוקצ'יין, ענה באפט, "אני לא אהיה האיש שיהפוך למנהיג גדול של הבלוקצ'יין".

במהלך מסיבת העיתונאים, הצביע באפט על כפתור בחליפה שלו ואמר שהוא יכול לקרוא לכפתור הזה אסימון ולגבות עבורו 1,000 דולר. "מה שיש לי כאן זה אסימון קטן. אציע אותו לכם תמורת 1,000 דולר, ואראה אם אצליח להעלות את המחיר ל-2,000 דולר עד לסוף היום… אבל לכפתור יש רק שימוש אחד, וזה שימוש מוגבל מאוד", כך דווח ברשת האמריקאית CNBC.

דרך פעילותו של באפט בשוק המניות מתבססת בעיקר על השקעות לטווח ארוך, הוא התבטא בעבר: "אני קונה עסקים, לא מניות, עסקים שארצה להיות בעליהם לנצח". באפט ידוע בהשקעותיו הסולידיות יחסית בתעשיות המסורתיות ובעובדה שאינו מעורב בחברות רבות בתחום ההיי-טק, הטכנולוגיה והתקשורת. כך לדוגמה אחת ההשקעות הגדולות שלו היא חברת קוקה-קולה, שאת מניותיה הוא מחזיק כבר עשרות שנים.

יחד עם עסקיו המוצלחים הולך ומשתבח גם חוש ההומור המפותח שלו. בהתייחסו לעסקים אמר פעם שבראייה לטווח ארוך עדיף לקנות עסק שגם אידיוט יוכל לנהלו, משום שבשלב כלשהו אידיוט ינהל אותו.

המיליארדר האמריקאי וורן באפט | צילום ארכיון: Big R, Flash90.

פנינה אחרת שלו עוסקת בנוגע לשימוש במידע פנים. לטענתו של איש ההשקעות הדרך המהירה להתרושש, היא קופה עם מיליון דולר ושימוש במידע פנים. בעבר רצה באפט לפרוש מניהול הקרן שבבעלותו אך חזר בו. באיגרת ששלח באותו זמן למשקיעי ברקשייר האת'וויי הסביר להם, כי הוא אכן רצה לפרוש, אך מצבו הכלכלי (…) אינו מאפשר לו.

בנוגע למטבעות דיגיטליים הצהיר באפט כי הביטקוין הוא "אשליה" וכי הוא "רעל עכברים בריבוע", וחסר תועלת של ממש. אולם יחד עם זאת הוא שיבח את טכנלוגיית הבלוקצ'יין העומדת מאחורי המטבע  ואמר כי היא גאונית. אם כי, כאמור, הוא לא האיש שיהפוך למנהיג שלה.

כתיבת תגובה