הדולר מתאושש, מטבעות הקריפטו משלמים את המחיר

הדולר מתאושש וגורם לירדות בשערי המטבעות שהפכו לתחליף הזהב, ביטקוין ואת'ר • התפנית השלילית במגמת המסחר במטבעות הקריפטו מגיעה דווקא אחרי שהאיש העשיר בעולם, אלון מאסק, הודיע כי יסכים לקבל תשלומים בביטקוין • לא זוכרים מי האיש העשיר בעולם? אתם לא לבד: בימים האחרונים הודח בעלי 'אמזון' מראש הרשימה והתואר ועבר לידי בעלי 'טסלה'

ביטקוין | צילום אילוסטרציה: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

מי שיביט אל גרף שווי הביטקוין במדד השערים והמטבעות שמוצג בדף הבית של 'ביזנעס' המביא את נתוני השוק‎ מאת TradingView, יופתע לגלות כי במהלך הבוקר האחרון חווה הביטקוין ירידה גדולה.

כעת הוא נסחר אמנם 'רק' סביב ה-36,000 דולר בקירוב (סכום שהיה נחשב אך לפני שבועיים לבשורה ששווה כותרות ראשיות במדורי הפיננסים והמטבעות), אבל העובדה שהמטבע ביקר בשעות האחרונות מתחת ל-34,000 דולר, אחרי שבשבוע שעבר חצה בגאון את תקרת ה-40,000 דולר – מפתיעה.

רק אתמול בבוקר (א') נסחר הביטקוין לפי TradingView בכ-41,000 דולר, וביום שישי אף רשם שיא של מעל 41,900 דולר כאשר שווי שוק מטבעות הקריפטו עמד על מעל טריליון דולר – מה שלא סייע לביטקוין היום, כשירד בחזרה לרמות שסבב על צירן בשבוע שעבר.

לפי הערכה של רועי קצירי ב'גלובס', הירידה הגדולה והעכשווית, של הביטקוין נרשמת לכאורה על רקע התאוששות הדולר ועליית תשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב. הוא מזכיר כי רק בסוף 2020 נסחר הדולר ב-29,000 דולר, כך שמצבו עדיין גבוה, אך ניתן לתהות האם סופו של המירוץ כלפי מעלה, הגיע, ומעתה יתמתן המטבע על שער סביר.

קצירי מדווח כי הביטקוין הוא לא מטבע הקריפטו היחידי שערכו צונח ביממה האחרונה, וגם את'ר המטבע השני בשוויו בשוק הקריפטו, צנח בכ-16% ביממה האחרונה. לפי 'גלובס', מחירו של את'ר, המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, התקרב בתחילת השבוע לשיא כל הזמנים שלו, כשביום ראשון בבוקר נסחר במחיר של כ-1,350 דולר. בעקבות הצניחה, הבוקר, יום שני, ירד מחיר האת'ר (סימול: ETH) לזמן קצר עד ל-1,031 דולר.

"התגברות הביקוש לביטקוין בחצי השנה האחרונה באה לידי ביטוי בעיקר בהשקעות כבדות שבוצעו על ידי גופים מוסדיים וחברות ציבוריות בארה"ב. משקיעים אלה רואים בביטקוין מכשיר גידור נגד עליית האינפלציה וצופים עלייה באימוץ הביטקוין ברחבי העולם. בשבוע שעבר, שלושה ימים לפני שביטקוין התקרב לרמה של 42 אלף דולר, פרסמו האסטרטגים של בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן תחזית שבה צפו כי מחיר הביטקוין עשוי להגיע בטווח הארוך עד לרמה של 146 אלף דולר, ככל שיבסס את מעמדו כ"מקלט בטוח" למשקיעים וכאלטרנטיבה להשקעה בזהב", ציין קצירי.

מאסק מסכים לקבל ביטקוין

אתמול פורסם כי אלון מאסק, מנכ"ל ומייסד טסלה ציין בציוץ בטוויטר כי יסכים לקבל תשלום בביטקוין. מאסק, שמתכנן את הכלכלה העתידית על כוכב הלכת מאדים וציין לא פעם כי הביטקוין ודומיו יהיו המטבעות הרווחים שם, כבר התבטא בעבר בנושא המרת כספו (כ-190 מיליארד דולר. ראו להלן) ורווחי טסלה שבבעלותו – לביטקוין. מי מונע זאת ממנו? לפחות לגבי כספו הפרטי, כנראה שגם הוא לא ממש היה רוצה להניח את כל הביצים בסל אחד.

ובכל זאת, לאחר שבן מזריץ', סופר שכתב את הספר 'מיליארדי הביטקוין' צייץ כי הוא 'בחיים לא יסרב יותר לקבל תשלום בביטקוין', צייץ מאסק במענה "מי טו", (גם אני), ויצר שוב גלים של הדף בקרב המשקיעים שרואים בו דמות לחיקוי.

והאמת, לא יאומן כמה מהר אפשר לנסוק בעולם העושר האגדי של המיליארדרים המרכיבים את רשימות העשירים של פורבס. הנה דוגמה חיה: את 2020 התחיל מאסק כשהוא שווה 27 מיליארד דולר ואך בקושי צורף לרשימת 50 עשירי העולם. אבל הזינוק במחיר מניית טסלה ב-743% לצד חבילת תשלומים נדיבה לה הוא זוכה, הוסיפו להונו יותר מ-150 מיליארד דולר.

אילון מאסק | shutterstock

והנה, רק ביום שישי האחרון פורסם כי מגזין 'פורבס' המדרג את הרשימה, אישר כי אכן אלון מאסק עקף את ג'ף בזוס מייסד אמזון – שנותר רק עם כ-185 מיליארד דולר והפך לאדם העשיר השני בעולם. זאת, בעקבות השלמת החישוב הנובע מעליית 'טסלה' שהצמיחה את הונו של מאסק עד ל-189.7 מיליארד דולר.

מאסק, ציין 'כלכליסט' במדור חדשות החוץ, "עקף את וורן באפט ביולי והפך לשביעי בעושרו בעולם. הוא השאיר מאחור בתחילת ספטמבר 2020 את מייסד פייסבוק מארק צוקרברג והפך מאז לאיש השלישי העשיר בתבל. בנובמבר עקף מאסק את ביל גייטס והפך לאיש השני בעושרו בעולם. מאסק צבר יותר הון ב-12 החודשים האחרונים מכלל הונו האישי של ביל גייטס, שעומד על 132 מיליארד דולר. מניית טסלה נסחרת היום במחיר של 798 דולר, עלייה של 5.6% לעומת אתמול. שווי החברה עלה גם הוא ל-756 מיליארד דולר". למעשה, בדיקת 'ביזנעס' מגלה כי שווי החברה נכון להיום (ב', בשעות הצהריים), עומד על כ- 880 מיליארד דולר. לא ייאמן.

אגב, לאחר הדיווח על הפיכתו לאיש העשיר בעולם, צייץ מאסק, כך ציין 'כלכליסט', שני ציוצים קצרים: "כמה מוזר", כתב בציוץ הראשון שלו ומיד הוסיף, "טוב, בחזרה לעבודה…"

כתיבת תגובה