הדיון ברפורמת התמרוקים הופסק עקב חילוקי דעות קשים

לאחר חילוקים קשים בדיון בין משרדי הממשלה ואמירות קשות הודיע היו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף: "לא אשוב לדון עד שיהיו הסכמות מלאות".

תמרוקים shutterstock

דיון ועדת הבריאות של הכנסת בתקנות רפורמת התמרוקים הופסק היום על ידי יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), לאחר שהתברר כי משרדי הממשלה, כמו גם התעשיינים והיבואנים, מתבצרים בעמדותיהם וחלוקים על מרבית סעיפי הרפורמה המהותיים. "לא אשוב לדון בנושא, עד אשר משרדי הממשלה יגיעו להסכמות מלאות ומסודרות ונוכל לקרוא את התקנות ברצף מתחילתן ועד סופן, מבלי להיכנס לויכוחים נוקבים בכל סעיף", הודיע אלאלוף.

עיקר המחלוקות נסוב סביב סוגיית "המוצרים הרגישים" (תמרוק המיועד לשימוש בתינוקות, ילדים, נשים בהיריון ונשים מניקות, או שמכיל רכיבי ננו, או שנועד להגן על העור מפני קרינת השמש). מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר: "אנחנו לא מוכנים לאשר יבוא מקביל למוצר רגיש, אם לא בדקנו אותו מראש. אם ניהול הסיכונים הוא באחריות משרד הבריאות, זה המתווה שאנחנו יכולים לחיות איתו. לא יהיו מסלולים מעבר למה שאמרנו. לא ניקח את הצ'אנס על יבוא מקביל למוצרים רגישים, גם אם לא תהיה רפורמה. יואילו משרדי האוצר והכלכלה ויקחו הם אחריות על המוצרים הרגישים. כשיהיה אירוע בטיחותי, הם יהיו הכתובת. מצידי אפשר אפילו עכשיו לשנות את זה. הם לא יעיזו".

הדברים נאמרו בתגובה לדברי רפרנט תעשייה ומסחר באגף התקציבים, עידו סופר, שטען: "משרד הבריאות מעביר אחריות למגזר העסקי, ובה בעת מניח שהמגזר הזה רמאי ושקרן". בר סימן טוב כינה את סופר "חצוף", וזה השיב: "למשה יש כשל לוגי. אם יש חשש שהמוצרים מסוכנים לבריאות, רשאי המשרד גם ככה לבקש כל בדיקה למוצר ויכול לא לאשר את הפצתו".

מנכ"ל משרד הבריאות הציע כי מקובל עליו לתת אישור מראש לכל המוצרים הרגישים, ללא נוטיפיקציה, אבל זה דורש תוספת משמעותית של תקנים במשרד. "אם יש נכונות לזה, בבקשה" הוסיף. חבר הנהלת חטיבת התמרוקים באיגוד לשכות המסחר, שלומי שניזיק אמר בתגובה כי "ההצעה הזאת משמרת למעשה את המשטר הישן, והיא מאריכה את ההטבות ליבואנים רשמיים".

משרבו הויכוחים והאמירות הקשות הציע היו"ר אלאלוף: שיתבצעו בדיקות מראש לכל מוצר חדש שטרם נמכר בשוק. אבל אם המוצר כבר נמכר במדינה מוכרת, ינתן לו אור ירוק להיכנס. אולם בר סימן טוב טען כי המוצרים האלה משתנים באופן תדיר.

רופא הילדים פרופ' מתי ברקוביץ', העיד: "לא תמיד מה שכתוב על גבי אריזות המוצרים לילדים, זה אכן מה שיש בפנים. פעם גילינו שבתוסף תזונה שניתן לתינוקות יש אלכוהול, ופעם אחרת מצאנו המון סטרואידים ב"משחת פלא טבעית". חייבים לדעת בוודאות מהם הרכיבים בתוך כל מוצר".

כתיבת תגובה