ההזדמנות הגדולה של הנדל"ן 

בטווח הזמן הקרוב אני מעריך שתהיינה השפעות נקודתיות על כמות עסקאות הנדל"ן, אבל הכי נכון ללמוד מהאנשים המבינים בתחום זה בעולם – קונים רק ברגעי משבר, או שמשלמים לאחר מכן עשרות אחוזים יותר • אם אתם מאמינים שמתישהו נצא מהמצב הקשה, זה הזמן לקנות נדל"ן, כיוון שלאחר מכן קיימת סבירות גבוהה שהמחירים יעלו ויהיה קשה מאוד לקנות נדל"ן

פרויקט בינוי של חברת שניר | הדמיה: סטודיו Olin

מדינת ישראל היא מדינה למודת משברים, מלחמות, גזרות כלכליות ועוד. הקורונה הוא משבר נוסף, הפעם מדובר במשבר עולמי אשר פוקד גם אותנו. בניגוד למדינות אחרות בעולם, ישראל ערוכה היטב לקורונה מהיבטים רבים, כולל ההיבט הפסיכולוגי והחברתי. 

במלחמת המפרץ היינו יחד בחדרים האטומים, עברנו את מלחמת לבנון השנייה ב-2006, בצוק איתן היינו כולנו במשך 52 ימים תחת מתקפות בלתי פוסקות של טילים, דבר הנמשך גם שנים לאחר מכן. ומה קרה מאז? הנדל"ן הכפיל ואף שילש את ערכו הכספי. 

ענף הנדל"ן יודע להתמודד עם הבעיות השונות ומוצא עבורם גם פתרונות מעשיים: 

  • מחסור בפועלים? התקבלה החלטה להאריך את השהייה של פועלי הבניין הסינים בישראל, כרגע לחודשיים, עם אפשרות להארכה וזאת בנוסף לערביי השטחים אשר עובדים בענף. 
  • אשראי? בנק ישראל החליט להגדיל את הקצאת האשראי לענף הנדל"ן ולתת עוד כ-15 מיליארד ₪ לתחום זה. 
  • משכנתאות? יש אפשרות לדחיית תשלומי המשכנתא בשלושה חודשים בכל הבנקים בישראל. 
  • פשיטת רגל של קבלנים? חוק המכר מחייב לתת בטוחות לרוכש. קבלן שיפשוט רגל חלילה, הבנק ייכנס לנעליו והוא מחויב להשלים את הפרויקט, או לחילופין להחזיר את הכסף לרוכש. 
  • המחירים ירדו? כשנולדים מדי שנה, 200 אלף תינוקות בישראל, נפטרים רק 50 אלף איש, ונבנות השנה פחות מ-50 אלף דירות, המחירים ימשיכו לעלות בדיוק כפי שעלו בחמש השנים האחרונות, כלומר בלמעלה מ-15%. לדוגמה דירה שעלתה לפני חמש שנים שני מיליון ₪, תעלה היום 2.3 מיליון ₪, כ-300 אלף ₪ יותר. 
  • שוק ההון יורד? אנשים מוציאים את הכסף המושקע בבורסה ורוצים להשקיע בארבעה קירות, זוהי פסיכולוגיה יהודית במיטבה. 

מה למדנו ממשברים קודמים? 

  • בשנת 2008 היה המשבר הכלכלי הגדול ביותר בעולם המודרני ואז המחירים עלו. 
  • הצטברות של קונים על הגדר, מביאה להסתערות בתום המשבר ולעליית מחירים גדולה. 

בטווח הזמן הקרוב, אני מעריך שתהיינה השפעות נקודתיות על כמות העסקאות, אך כדאי ושווה ללמוד מהאנשים העשירים והמבינים ביותר בעולם בתחום הנדל"ן, הם קונים רק ברגעי משבר, או שמשלמים לאחר מכן עשרות אחוזים יותר. 

אם אתם מאמינים שנצא בשלב מסוים מהמצב אליו נקלענו, זה הזמן לקנות נדל"ן, לא אחר כך. שימו לב מה קורה בסופרים: אנשים מסתערים על המוצרים, העגלות מתמלאות והמחירים של המוצרים עולים כיון שיש ביקוש. 

כדאי ללמוד מזה. לא לחכות. לקנות. ואפילו לא חייבים לצאת מהבית או מהבידוד בשביל זה.

הכותב הוא הבעלים של חברת הנדל"ן 'שניר' המתמחה בשיווק נדל"ן למגורים, משרדים ומסחר, בארץ ובחו"ל

כתיבת תגובה