ההחלטה הראשונה: ביטול המס על החד"פ והשתיה המתוקה

ההחלטה הראשונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ': ביטול המס על מוצרים חד-פעמיים ועל השתייה הממותקת | בישיבת ההנהלה הראשונה שקיים במשרד האוצר התקבלה ההחלטה לבטל את המהלך שקיבלה הממשלה הקודמת בהובלת שר האוצר היוצא ליברמן | המהלך – כשל בהחלת שינוי בקרב ציבור הצרכנים אך גרם, בין היתר, למשיכת מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה והעניש את כלל הציבור בישראל

משקאות מתוקים על מדפי רשת שיווק | צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90

שר האוצר הנכנס קיבל בישיבת ההנהלה הראשונה שלו להוציא צווים שיבטלו את המס על כלים חד פעמיים ושתייה מתוקה שהטיל קודמו בתפקיד אביגדור ליברמן.

במשרד להגנת הסביבה בראשות תמר זנדברג הסבירו שהשימוש בישראל בכלים חד פעמיים הוא מהגבוהים בעולם, אך לא רצו להתחשב בכך שהגדלת ההוצאה למשפחות גדולות תוביל ליוקר מחיה עצום שמשפיע בסופו של דבר על כל השוק. המחירים נמשכו כלפי מעלה – ולא רק בתחום כלי החד"פ. כך גם אירע לשתיה המתוקה, שהצריכה שלה לא השתנתה משמעותית, אך הובילה פער אדיר כלפי מעלה בסל הצריכה הביתי.

בעקבות החלטת שר האוצר לבטל המס על המשקאות הממותקים אמר היום נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, כי ״מדובר בהחלטה נכונה של שר האוצר, לאור הצטברות הנתונים המראים שהמס, כצפוי, לא הוביל לתוצאה הרצויה. על פי מחקר בנק ישראל המס לא הוביל להפחתה המקווה בצריכה, וצריכת המשקאות הלא ממוסים ירדה בשיעור גבוה מהצריכה של המשקאות הממוסים. בנוסף, נתוני הגבייה בהיקף של כמיליארד שקל, מראים כי הציבור המשיך לצורך משקאות ממוסים. כתוצאה מכך, גביית המס, כמעט פי שלוש! מתחזית האוצר תדלקה בפועל את האינפלציה, מבלי להוביל לתועלת בריאותית.

"נשמח לעמוד לצד הממשלה בבניית תוכנית מקיפה להעלאת המודעות למזון ואורח חיים בריא והתעשייה הישראלית פועלת תמיד כדי להוסיף ולשפר מוצרים ,אולם אין זה מתפקידה של המדינה להתערב בבחירות התזונתיות שלהם באופן כה בוטה ולהעניש כלכלית את בחירת האזרחים".

חד פעמי ברשתות, ערב עליית המחירים | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

גם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני מסר: "אני מברך את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על החלטתו הראשונה במשרד לבטל את 'מס ליברמן' על הכלים החד פעמיים והמשקאות הממותקים שנועד לפגוע בראש ובראשונה במגזר החרדי. זה היה אחד ההתחייבויות שלנו שנעשה מיד מיד עם הקמת הממשלה ואני שמח על כך".

ח"כ מאיר פרוש אמר: "אני מברך את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על זריזותו בפעולה שנקט לבטל את מס ליברמן שהוטלו על המשפחות החרדיות. מדובר במימוש צעד ראשון מתוך צעדים נוספים שמופיעים בהסכם הקואליציוני שימחקו כל זכר לגזירות ממשלת לפיד-ליברמן".

ממשרד האוצר נמסר כי "הפגישה הסתיימה לפני דקות אחדות ובה הנחה השר סמוטריץ' להכין במהירות האפשרית לימים הקרובים צווים לביטול מס על החד פעמי וביטול מס על השתייה המתוקה שהוחל בממשלה היוצאת".

עם זאת, פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ומנהל המרכז הרפואי DMC, אמר עם קבלת ההחלטה כי "מדובר בפגיעה קשה ובכייה לדורות, משקאות ממותקים הינם גורם מרכזי להתפתחות השמנה ושהיא גורם מרכזי להתפתחות סוכרת. ההחלטה הזו היא צעד אחורה בטיפוח אורח חיים בריא וחברה בריאה כאשר בישראל ישנם כ-600 אלף סוכרתיים ועוד כ-600 אלף טרום סוכרתיים והיא נמצאת במקום ה-1 בעולם במדד ההשמנה. הצרכנים העיקריים של משקאות מתוקים הן השכבות הסוציו-אקונומיות החלשות שהן הסובלות העיקריות מסוכרת והשמנה, מדובר במגיפה שפוגעת בצעירים וגורמת לאסון כלכלי, חברתי ורפואי".

כתיבת תגובה