הונם של המיליארדרים שב לצמוח, הגיע ל-6 טריליון דולר

לראשונה: אסיה עוקפת את ארה"ב בשיעור הגידול . 1,500 המיליארדרים הם הבעלים של חברות המעסיקות לפחות 27.7 מיליון איש ברחבי העולם.

ביל גייטס, ראשון ברשימת עשירי העולם צילום: שאטרסטוק

הונם של המיליארדרים שוב בצמיחה בשנת 2016 לאחר ירידה בשנה הקודמת.  חידוש נוסף הפעם, לראשונה, עקף מספר המיליארדרים באסיה את מספרם בארה"ב, אך רוב ההון מרוכז עדיין בארה"ב. אם תימשך המגמה הקיימת, סך ההון של המיליארדרים באסיה יעלה על זה של עמיתיהם בארה"ב תוך ארבע שנים.

ממצאים אלה עולים מהסקר השנתי המשותף שערכו קבוצת UBS ו-PwC, "יצרני ההון החדשים תופסים מומנטום", המתפרסם היום. הדוח, המתפרסם זו השנה השלישית, מתבסס על רשתות הקשרים הנרחבות של UBS ו-PwC, במטרה להבין טוב יותר את אוכלוסיית המיליארדרים ברחבי העולם.

הדוח מדגיש מגמות חדשות המתעוררות בקרב אוכלוסיה זו, לרבות התפקיד ההולך וגובר של קשרים חברתיים ביצירת עסקאות חדשות וגישה למימון משמעותי מחוץ לשוקי ההון. כמו כן, קמות רשתות של פילנתרופיה עילית והשקעות אימפקט.

הדו"ח גם מנתח את ההשפעה החברתית הרחבה יותר של מיליארדרים מבחינת שיפור רמת החיים, יצירת מקומות עבודה ומתן גישה להון תרבותי.

ג'וזף סטדלר, ראש מחלקת Global Ultra High Net Worth ב-UBS, הגיב לדוח: "השנה אנחנו רואים לא רק חזרה לצמיחה בהונם של המיליארדרים, אלא שינוי משמעותי במימדים הגיאוגרפיים שלו. הגידול המשמעותי בהון באסיה מראה כי היבשת עשויה לעקוף את ארה"ב תוך ארבע שנים בלבד".

"מעבר לנתון המשמעותי הזה, למיליארדרים יש גם השפעה על הכלכלה הגלובלית באמצעות האנשים שהם מעסיקים והצמיחה שהם מעודדים. אולם ההשפעה של הון רב על החברה אינה מוגבלת לתחום הכלכלי; באמצעות אהבתם לאמנות ולספורט, מיליארדרים משחקים תפקיד גדל והולך בהעשרת חיי התרבות של קהילות".

 

ההון של מיליארדרים במספרים:

1,542 המיליארדרים שנתוניהם נותחו הם הבעלים המלאים או החלקיים של חברות המעסיקות לפחות 27.7 מיליון איש ברחבי העולם – בדומה לאוכלוסיית העובדים של בריטניה. המצטרפים החדשים לרשימה של 2016 מעסיקים לפחות 2.8 מיליון איש.

הונם הכולל של המיליארדרים עלה ב-17% – מ-5.1 טריליון דולר ל-6.0 טריליון דולר בשנת 2016, בעיקר לאור עלייה בהיקף של שכבת המיליארדרים באסיה והצמיחה במגזרי החומרים, התעשייה, הפיננסים והטכנולוגיה. בממוצע, מתווסף מיליארדר חדש באסיה כל יומיים, ומספרם עלה בשנה שעברה בכמעט רבע ל-637, בהשוואה ל-563 בארה"ב.

ההון הכולל של המיליארדרים האסיאתיים גדל בכשליש – מ-1.5 טריליון דולר ל-2.0 טריליון דולר, אך הוא עדיין מפגר אחרי ארה"ב, שבה קיים ריכוז ההון הגדול בעולם. בשנת 2016, עלה הונם של המיליארדרים האמריקאים מ-2.4 טריליון דולר ל-2.8 טריליון דולר, בזכות חדשנות טכנולוגית, שירותים פיננסיים וחומרים. הדוח מראה כי אם תימשך המגמה הקיימת, סך ההון של המיליארדרים באסיה יעלה על זה של עמיתיהם בארה"ב תוך ארבע שנים.

באירופה, הסיפור המרכזי ב-2016 הוא שימור ההון. באירופה היו 342 מיליארדרים נכון לסוף השנה, אך הצמיחה נשארה סטטית. הונם גדל בשיעור מתון של 5% לקצת יותר מ-1.3 טריליון דולר; 24 מיליארדרים חדשים נוספו לרשימה ו-21 נשרו ממנה, שליש מהם בעקבות מותם. הדבר תואם את המימצאים הקודמים, לפיהם באירופה יש את המספר הגדול ביותר של מיליארדרים שירשו את הונם.

כתיבת תגובה