הוראת שעה: אם אין חמאה – תייבאו אותה בלי מכס

הרפתנים התנגדו אבל המגמה של המחלבות לייבוא חמאה מחו"ל בזכיינות של מותגים או של חברות עלומות – תימשך, כשהן ייהנו מפטור ממכס שניתן כהוראת שעה עד סוף 2020 • כך מתמודדות המחלבות עם המחסור בחמאה ועם חלוקת המכסות – בצו שייחתם ככל הנראה עוד היום

חמאה | צילום: David Shay, ויקיפדיה

המחסור בחמאה גובר והולך, ללא כל פתרון ברקע – כשצו הפיקוח על מחירי החמאה נחתם ע"י שר האוצר משה כחלון, וועדת המכסות אישרה את יבוא החמאה ללא היטלים. עם זאת, 'גלובס' חושף, כי יד המחלבות גברה על יד הרפתנים והמכס על חמאה מיובאת יבוטל בהוראת שעה, לשנה אחת (2020) שבמהלכה ניתן יהיה לייבא חמאה לישראל ללא מכס, מבלי להתבסס על חלוקת מכסות.

ב'גלובס' ציינו כי להתנגדויות הרפתנים הצטרפו הגורמים המקצועיים במשרד החקלאות וכי המהלך עדיין דורש את חתימתו הרשמית של שר האוצר משה כחלון.

אולם לפי הדיווח, המהלך כבר קיבל אתמול (ג') גושפנקא רשמית ממשרד המשפטים כשהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין, העביר חוות דעת, לפיה אין מניעה בתקופת בחירות להתקין את הצו לביטול המכס על יבוא חמאה לישראל בשנת 2020. זאת, לאחר שטיוטת הצו פורסמה להערות הציבור, ועל יסוד העמדה של הגורמים המוסמכים לפי קיים צורך ציבורי חיוני בהתקנת הצו, כהוראת שעה לשנה בלבד.

עוד צויין כי הפקידות הבכירה במשרד האוצר תמכה כל העת בפתיחת הייבוא ללא היטלי מכס (ומכסות), וההערכות הן כי הצו החדש של הוראת השעה ייחתם בשעות הקרובות.

ב'גלובס' תהו האם המדינה תדרוש מהיבואנים למכור את החמאה המיובאת במחיר מפוקח ותכריז על החמאה המיובאת כ"מוצר דומה" או לא – שמשמעותו איבוד חלק מהרווחיות של היבואניות. אולם ההחלטה בנושא נתונה בידי ועדת המחירים, שצפויה להכריע האם החמאה הישראלית תישאר מפוקחת והמיובאת לא, או שכלל מוצרי החמאה יפוקחו או לא יפוקחו בהתאמה.

ב'כלכליסט' פורסם כי 'שטראוס' נכנסה לאחרונה אף היא לתחום החמאה על רקע המחסור בשוק והביקוש הגובר, וכי היא תרכוש את הזיכיון שהיה בידי 'וילי פוד' לחמאת 'לורפק' מחברת 'ארלה' ההולנדית. ב'כלכליסט' צוין כי לפי נתוני סטורנקסט, בשנה שעברה גלגל שוק החמאה וממרחי החמאה 264.2 מיליון שקל וכי יציאתה של טרה משוק החמאה אשתקד הפיל את מכירותיה קטגוריה ב־87%, בעוד מכירותיה של תנובה נפלו ב־30.8%. כניסתה של שטראוס לזירה עם לורפק הקפיצו את מכירותיה ב-711% לכדי 49.6 מיליון שקל. הרחבת המגוון בתחום צפויה לסייע לשטראוס להמשיך בצמיחה גם בשנה הבאה.

בYNET ציינו, כי המחסור המתמשך בחמאה העיב על התוצאות של החברות: תנובה צמחה ב-2.4% בלבד במכירות, וירדה בנתח השוק מ-50.1% ל-49.8%. כאמור, הנפגעת הראשית מהטלטלה בענף היא טרה, שחתמה את השנה בירידה של 5.8% במכירות ונתח השוק שלה ממשיך לצנוח: 11% לעומת 12.1% ב-2018 ו-13% ב-2017. ומי שרשמה צמיחה מרשימה היא וילי פוד, שאיבדה כאמור את הזיכיון ליבוא ממרח לורפק ב-2018 לטובת שטראוס. אך וילי פוד השיקה ממרח חמאה תחת המותג החדש "יורו", שאיפשר לה ליהנות ממשבר החמאה בשוק ולהציג צמיחה של 61% בכלל המכירות.

תגובה אחת ל: "הוראת שעה: אם אין חמאה – תייבאו אותה בלי מכס"

  1. יש למישהוא הסבר למה עושים כזה רעש מחמאה שחסרה ולא עושים רעש ממרח טונה שגם חסר כבר תקופה (וזה גם יותר בריא מחמאה)

כתיבת תגובה