הזהב השחור: האם מחיר הדלק לקראת הוזלה משמעותית?

הישראלים מתלוננים לא-פעם על מחירי הדלק במדינה, הגבוהים בהרבה מהממוצע במדינות המפותחות • האם התחרות תפתור את המונופול בשוק, או שמא יבוא מסיבי? • כך מתכוונת המדינה להילחם על כיס הצרכן

מתדלקים | צילום אילוסטרציה: קובי גדעון, פלאש 90

חוק ההגבלים מקנה לרשות להגבלים עסקיים סמכות מיוחדת לתת לחברות בקבוצת ריכוז הוראות במטרה להגביר את התחרות, אך בפועל סעיף זה בחוק מעולם לא הגיע לכדי יישום. זאת, בשל הקושי במתן ההוראות הנדרשות מבלי לפגוע בזכויות הגופים על פי חוקים אחרים.

אלא שנראה כי ייתכן שבקרוב מאוד תופעל לראשונה הסמכות למתן הוראות ליצירת תחרות – בענף הדלק.

על פי הדיווח של אורה קורן ב'דה מרקר', פועלת בימים אלה הרשות להגבלים עסקיים להגברת התחרות בענף הדלק, הכולל לעת עתה שני ספקים בלבד. בית זיקוק אשדוד (בז"א) – המספק דלק לחברת פז באופן כמעט בלעדי, ובית הזיקוק בחיפה (בז"ן) – המספק דלק לכל תחנות הדלק האחרות.

עוד דווח, כי בפני הרשות להגבלים עסקיים עומדות שלוש חלופות והיא טרם החליטה באיזו מהן לבחור.

האפשרות הראשונה שעומדת בפני הרשות היא קריאה לפתיחת היבוא בתחום הדלקים, שכיום כמעט ולא מתבצע, בעיקר בשל הקושי הלוגיסטי בכך.

האפשרות השנייה והפחות רצויה היא הגעה למסקנה לפיה אין בידי הרשות היכולת לחולל תחרות במקטע בתי הזיקוק באופן שיוביל להורדת מחירי הדלקים לצרכנים. האפשרות השלישית, שנראה כי היא זו שתבחר על ידי הרשות, היא הכרזה על שני בתי הזיקוק כקבוצות ריכוז והפעלת סמכות הרשות לחייב אותם לפעול להגברת התחרות.

כתיבת תגובה