החורף כבר כאן וזה הזמן להיערך למניעת רטיבות בבית

באדיבות מומחי מכון התקנים הישראלי אנו מעניקים לכם טיפים חשובים למניעת נזקי הגשם ולמניעת רטיבות בבית. מדוע יש להשאיר את החלון מעט פתוח כאשר מחממים את הבית? מה יש לעשות למרזבים?

שאטרסטוק

לקראת החורף הקרב ובא קיבצו מומחי מכון התקנים הישראלי מספר טיפים שיוכלו לסייע במניעת נזקי הגשם ובמניעת רטיבות בבית. נזקי הרטיבות נראים אמנם בתוך הבית, אולם, מקור הנזקים הללו מגיע בדרך כלל מבחוץ. לכן יש לבדוק לפני תחילת החורף או לאחר תקופה ללא גשם, את הבית מבחוץ:

ציפוי המבנה     

  • בציפוי חיצוני של "שפריץ" – יש לבחון אם קיימים בו סדקים. את הסדקים צריך לתקן על מנת שלא יחדרו דרכם מים ויגרמו לרטיבות בקירות. בנוסף, אחת למספר שנים כדאי למרוח את הקירות בחומר ציפוי לאיטום מפני חדירת מים.
  • בציפוי חיצוני של אבן או אריחי קרמיקה – יש לבדוק את המרווחים בין האבנים ולוודא שהם מלאים. יש למלא מרווחים בכדי למנוע חדירה של מים.

איטום

  • יש לוודא כי החומר האוטם את פתחי הבית (דוגמת חלונות) במצב תקין בכדי למנוע חדירה של מים.

גג המבנה

  • גג רעפים – יש לבדוק כי הרעפים בגג אינם שבורים או סדוקים. חשוב לבדוק שהרעפים בקצה התחתון של הגג (רעפים ראשונים) מקובעים לשלד הגג כדי שלא יעופו ברוחות החזקות. יש לנקות את הגג, לפני הגשם, ממפגעים כגון: פסולת, מסמרים, כדורים וכו'… המפגעים בגג גורמים להצטברות של מים סביבם. במקום שהמים ירדו ישירות למרזב הם מחלחלים וגורמים לרטיבות, ובמקרה הגרוע להצפה. לפני יום גשום יש לזכור לסגור את הפתחים של עליית הגג.
  • גג שטוח – חשוב לבדוק לפני הגשמים את התקינות של שכבות האיטום. במקרה של חשד לגבי התקינות יש להיעזר במומחה לאיטום גגות.
  • אביזרים המותקנים על הגג – יש לבדוק את האביזרים הנמצאים על הגג: אנטנות, דודי שמש, כבלים, מזגנים וכו'… שחיבוריהם אל המבנה אטומים, כך שלא חודר דרכם מים ושלא נפגע איטום הגג בעת התקנתם. כדאי לבדוק גם את יציבותם של האביזרים, כדי שלא יעופו במקרה של רוחות חזקות.

מרזבים

  • את מרזבי הבית חייבים לשמר נקיים כדי שהמים יזרמו בהם בצורה מהירה וחלקה, מרזב סתום יכול לגרום להצפה. כדאי לשים רשת בפתחי המרזב כדי שלא יכנסו לתוכו אביזרים שיגרמו להאטה של זרימת המים או להצפה.

שיפועים

  • בבתים צמודי קרקע, בקומת קרקע ובדירות גן יש לבדוק את שיפועי הריצוף מכיוון החצר אל הבית. שיפועים המכוונים אל הבית עלולים לגרום להצפה.

בידוד תרמי

  • לעיתים, רטיבות יכולה להיגרם גם כתוצאה מחוסר בידוד תרמי (מערכות בידוד תרמי נועדו למנוע מעבר אנרגיה של חום וקור דרך מעטפת הבניין), לכן כשמחממים את הבית רצוי להשאיר חלון פתוח כדי שהעיבוי, הנוצר מתהליך החימום, לא יגרום לכתמי רטיבות ועובש בקירות.

כתיבת תגובה