החזרי מענקי קורונה לעצמאים יידחו והדרישה תיבחן מחדש

בעקבות דיון ועדת הכלכלה – רשות המסים הודיעה שעד ה-30.6.2022 חובת החזרי מענקי הקורונה לעצמאים תחול רק על אלו שחוו עליה במחזור או הפסידו עד 10% | היו"ר ביטון בירך את משרד האוצר ורשות המיסים על המהלך, והוסיף שבתקופה זאת רשות המיסים תגבש מדיניות כלפי עסקים שנפגעו ב-37-40%, כשהוועדה תמשיך לעקוב

בעלי עסקים מפגינים נגד החשש מפני הסגר, בערב התפרצות גל הקורונה הנוסף בדצמבר 2020 | צילום ארכיון: פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה היום לדיון מהיר בנושא דחיית מועד תחילת החזר המענקים ששולמו לעצמאים בתקופת הקורונה. הישיבה התקיימה לבקשת ח"כ משה אבוטבול, ח"כ רות וסרמן לנדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן, ח"כ מיכל שיר, ח"כ אבי מעוז וח"כ משה גפני. בעקבות בקשתו של היו"ר ביטון לבחון את מועד החזר המענקים, הודיע נציג רשות המסים – סמנכ"ל שירות הלקוחות שלמה אוחיון על כך שעד ה-30.6.2022 חובת ההחזרים תחול רק על אלו שחוו עליה במחזור או הפסידו עד 10%, כשהשאר יקבלו אפשרות להתארגן ולהחזיר את הכספים לאחר חודש יוני.

היו"ר ביטון בירך על המהלך: "זאת הבשורה של היום הזה. במידה ותחליט רשות המיסים להתחיל באכיפה היא תחול רק על מקרי בהם לא היו הפסדים או עד 10%, כשבתקופה זו הרשות תגבש גם מדיניות כלפי עסקים שנפגעו ב-37-39%. הוועדה תבצע דיון מעקב לפי הדחיפות ולפי התשובות שנקבל, ואני מבקש תשובות בכתב תוך שבועיים".

במהלך הדיון אמר אוחיון: "הרשות השילמה כמעט 26 מיליארד שקל מענקים סוציאליים והוצאות לעסקים קטנים. באוגוסט התבקשנו לבוא לקראת אותם אנשים שמתקשים בהשבת המענקים ונענו לבקשה והארכנו עד ה-31.3.2022, והטבנו את תהליכי התשלום וסיוע החזרת החובות עד ה-30.6.2023. תאריך השבת המענקים הותאם לפי הדוחות הכספיים שהגישו העצמאים יחד עם גרייס של עוד חודש ימים. המהלך וולנטרי ונועד לאפשר הלימה בין מועד הגשת הדוחות למועד החזרת המענקים".

ח"כ אעידה תומא סלימאן, מיוזמי הדיון אמרה: "נכון שלא היה סגר רשמי אבל בפועל היה סגר וכולם נפגעו, ואנשים סבלו ועדיין סובלים. לא יכול להיות שמבקשים מהעצמאים להחזיר כסף. העסקים מתמוטטים והאזרחים אובדי עצות". ח"כ מיכל שיר הוסיפה: "כעצמאית רוב חיי אני יודעת שלנהל עסק בישראל קורה למרות המדינה ולא בזכות המדינה. הבעיה התזרימית היא הקשה ביותר עבור העסקים. אנשים רוצים להחזיר אבל חשוב לא רק דחייה של התשלומים אל פריסה ל-24 או 36 תשלומים שיקלו על העסק. הם כבר מסורבי אשראי וגם הקרן למסורבים לא קמה".

ח"כ משה אבוטבול אמר: "אם היינו מדינה יותר עשירה הייתי דורש לוותר ולאפס חשבון לעצמאים, כי עסקים אף פעם לא משקפים את המצב הנוכחי האמיתי – יום אסל יום בסל. לא תמיד יש עסקים טובים. אני מבין שהמדינה רוצה להחזיר כל מיני סכומים, אבל מאחורי כל עסק יש כאלה שהשקיעו את תמצית דמם ולקחו הלוואות גדולות כי חשבו שיכולו להצליח. צריך לרווח ליותר תשלומים – מה קרה אתם הולכים למות? אין לכם כסף? מקבלים פליטים אבל מה עם הפליטים שלנו? אין להם מה לאכול". ח"כ ולדימיר בליאק אמר שלדעתו יש מקום לדחות את מועד ההחזרה במספר חודשים ואמר שהוא מתכוון לדבר שוב עם מנהל רשות המיסים בנשוא, כשהוא יודע שרוב בעלי העסקים כן החזירו מענקים. בין השניים פרץ עימות, כאשר ח"כ אבוטבול אמר כי ח"כ בליאק גדל עם כפית זהב בפה, וח"כ בליאק השיב לו כי הוא גזען. היו"ר ביטון שאל את השניים האם אם מעוניינים בהתגוששות פוליטית או בעזרה לעסקים קטנים.

ח"כ רות וסרמן לנדה הוסיפה שעסקים קטנים ובינוניים הם עמוד השדרה של המשק והחברה, ויש פה עניין קיומי והישרדותי למשק עצמו, כשעל הקואליציה לצאת מהאופציות הנהוגות ולחשוב באופן יצירתי על פתרונות. ח"כ יואב קיש אמר שחסרה למדינה תכנית אמתית לטובת העצמאים, ואמר: "שומעים את השר ליברמן בכל מיני סיפורי סבתא וככה זה מרגיש. מספיק למרוח את האנשים הגיע הזמן לתת מענה כי בינתיים  עסקים קורסים".

במהלך הדין התקיימו חילופי דברים בין ח"כ קיש לח"כ שיר, שאמרה "אתה מדבר כאילו לא הייתה ממשלה קודמת שהפקירה אותם לחלוטין". ח"כ קיש ענה בתגובה, "בקורונה אנחנו נתנו ושמרנו עליהם, ואתם חברי הכנסת הנורבגיים גורמים להם להתרסק ובאים ובוכים בדמעות תנין". היו"ר ביטון ביקש להרגיע את השניים ואמר: "חבל שדיון למען עסקים קטנים יהפוך לשעת התגוששות בין האופוזיציה לקואליציה".

במהלך הדיון הביעו נציגי העצמאים את תחושותיהם הקשות לגבי החזר המענקים. אחת מנציגי העצמאים, צמרת אביבי, אמרה: "מענקים שהיו לנו לדמי קיום נלקחים בלי להניד עפעף. אתם מקבלים משכורת כל חודש ואנחנו לא יודעים מה העתיד צופן לנו. יודעים שאין כסף לעצמאים אז איך מצפים שנחזיר? איפה שר האוצר שהיה צריך להיות כאן? לא נחזיר ב31.3 כי אין כסף, אתם רוצים שעצמאים יהיו בבתי כלא? זה מה שיקרה בסוף". נציג ארגון העצמאיים אורן בוטא ביקש לדחות את מועד ההחזר ל-1.11.2022 ואמר: "יוקר המחייה פוגע קודם כל בנו. העצמאים הבינו שהם עיקר משלמי המסיים במדינה וגם אם הם עסוקים בהישרדות ולא יוצאים להפגין בלעדיהם המשק לא יפרח". נשיא לה"ב, רועי כהן, הוסיף: "קיבלנו פוש מהאוצר שהגרעון בשפל והכנסות המדינה גדלו, כך שמדינה יש אפשרות לעזור ולסייע לעצמאים. אין שום בעיה לדחות החזר עד סוף 2022".

נציג בעלי העסקים, גיא גולן, פנה לנציג רשות המסים ואמר: "העצמאים גוססים, הבנקים לוחצים עלינו להחזיר הלוואות שלקחנו בערבות מדינה. באיזה עולם אתם חיים? אתם מנותקים. תתביישו". נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, הוסיף: "הספקים שלנו רוצים שנשלם במזומן, אז למי ניתן? לעובדים? לארנונה? לבנקים? אתם באים עם 'אבי ייסר אתכם בשוטים ואני אייסר אתכם בעקרבים?' צריך לבטל את זה לאתר – שילמתם נגמר. אנחנו לא הרווחנו כלום, אולי המחזור עלה אבל הפסדנו כסף".

נציגת פורום העצמאים בהסתדרות תיקי אדיסון אמרה: "עצמאים לא צריכים להתחנן בפני רשות המסים. זה לא מענקים זה כסף שלנו ששילמנו למדינה על העבודה שאנחנו עושים. אני מבקשת לפטור את העסקים שנסגרו בקורונה כי אין היגיון לדרוש מהם, לפטור עסקים עם מחזור עד 300 אלף שקל ואם יש עסקים שיצטרכו להחזיר לתמוך בפריסה רחבה".

נציג רשות המסים אוחיון הדגיש שהרשות עדיין לא בהליך אכיפה, ואם יוחלט לאכוף בשלושה החודשים הקרובים הרשות מתכוונת לעסוק רק במקרים מהותיים, כמו אלו שחוו ירידה מינורית או עלו במחזורים. אוחיון הוסיף "המענק הוא דו חודשי. כל חודשיים יבדקו בנפרד והאיזונים יהיו שלא ניקח את אלה שפספסו מקרה אחד אלא שלושה ארבעה מקרים. לגבי עסקים עונתיים – זה יהיה במסלול ההשגה ונבחן אותה. אין לי סמכות לסטות מהחוק, ומצד שני כפי שאמרתי אנחנו יודעים למי לפנות וכשנגיע אליהם כולם יוכלו לשבת איתנו".

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר "אני רוצה לברך את הבהרות משרד האוצר ורשות המיסים על כך שעד ה-30.6 במידה ותחליט רשות המיסים להתחיל באכיפה היא תחול רק על מקרים בהם לא היו הפסדים או עד 10% הפסד, כשרק כלפיהם תופעל אכיפה. בתקופה זו הרשות תגבש גם מדיניות כלפי עסקים שנפגעו ב-37-39%. התוכנית החדשה צריכה להתבצע גם אם היא חלקית. אנשים קורסים. בנוסף יש לבחון מדרגות סיוע של 20-25% וגם לבחון הוספה של חודשים משנת 2021 שבהם חלה פגיעה בעקבות האומיקרון. הוועדה תבצע דיון מעקב לפי הדחיפות ולפי התשובות שנקבל, ואני מבקש תשובות בכתב תוך שבועיים".

תגובה אחת ל: "החזרי מענקי קורונה לעצמאים יידחו והדרישה תיבחן מחדש"

  1. המצב הכלכלי קשה כמעט לרוב העם .

כתיבת תגובה