הח"כים הגיעו להביע התנגדות על הדרת החרדים מדיור בקרית גת

קבוצת חכי"ם מיהדות התורה בראשות ח"כ משה גפני השתתפו בדיון הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה, בעקבות הערר שהגישו על תכנית 'קרית גת מערב' בשל הדרה של המגזר החרדי | הח"כים הציגור את התנגדותם בדיון על העברת שטחי מתחמי 'קרית גת מערב' מהציבור החרדי ע"י אלקין ושקד | ח"כ יעקב אשר: "מדובר בהליך לא מקצועי, יש פה הדרה של ציבור ענק. אל תכריחו אותנו ללכת לבג"ץ"

הח"כים החרדים בהתנגדות בוותמ"ל להדרת החרדים מקרית גת | צילום: לשכת ח"כ משה גפני

עתיד הדיור לציבור החרדי: לפני כשלשה שבועות הגיעו ח"כי דגל התורה התנגדויות לוותמ"ל, נגד שינוי התכנית בקרית גת מערב והעברתה משכונה שתוכננה להיבנות עבור הציבור החרדי עם כ-13 אלף יח"ד, לציבור הכללי – במחטף שביצעה איילת שקד כשרת הפנים וזאב אלקין כשר השיכון.

"לאחר החלטתו השערורייתית של שר השיכון אלקין על ביטול תכנית 'קרית גת מערב' למגזר החרדי, חברי המפלגה הגישו ערר לוועדה הארצית לתכנון ובניה על התכנית שגובשה במשרד השיכון ונכון לעתה התכנית המדוברת לא תצא לפועל", נמסר לפני כשלשה שבועות מדגל התורה, כאשר הח"כים דורשים שינויים תכנוניים שישפיעו על קביעת האוכלוסייה שתגור במקום.

כזכור בהחלטת הממשלה מס' 1823 (דר/82) נקבע כי יש צורך בתכנון מותאם לצרכים ולמאפיינים המיוחדים לאוכלוסייה חרדית, קרי: בניינים עד 6 קומות, סוכות ומבני ציבור תואמים, אך כאמור, השרים החליטו להדיר את האוכלוסיה החרדית מפתרון הדיור בקרית גת.

הבוקר התייצבו הח"כים מיהדות התורה, משה גפני, אורי מקלב, יעקב אשר, יצחק פינדרוס ויעקב טסלר כדי להביע התנגדות בדיוני הותמ"ל. חלק מהדיונים יhמשכו עד שעות אחר הצהריים. את ההתנגדות המקצועית הגיש עו"ד אבי פורטן, ממשרד אגמון ושות'. מטה הדיור של קהילות החרדים בקרית גת הגיש את ההתנגדות בשם אלפי אזרחים מרחבי הארץ.

בין היתר אמר ח"כ יעקב אשר כי "כמי שכיהן כחבר זה כעשר שנים בוועדה המחוזית, וכמי שקידם את חוק הוותמ"ל, אני אומר לכם שמדובר בהליך לא מקצועי ולא נכון. יש פה זריקה של משאבי ציבור לפח והדרה של ציבור ענק. אל תכריחו אותי ללכת לבג"ץ, אני סומך על היושרה המקצועית שלכם שלא תתנו לזה יד.

"צריך להזכיר" אמר אשר, הוותמ"ל פועל מכח חוק ומטרתו לשמש זרוע ביצועית של הממשלה, והתכנית שאתם דנים בה מנוגדת למדיניות הממשלתית שייעדה את התכנית עבור אוכלוסייה חרדית. החלטת הממשל דיברה על הכרה בתכנון מותאם לאוכלוסייה חרדית, יעדי תכנון לדיור חרדי, הקמת ערים חרדיות חדשות. הוותמ"ל לא יכול לפעול בניגוד להחלטות המועצה הארצית שתכננה את המקום באופן מותאם לדיור חרדי.

"ההחלטה לשנות זאת היא חפוזה ובניגוד להיגיון תכנוני. מתנהל כאן המרוץ לסטטיסטיקה כאילו יש פה שיווקים, זה פיקציה. יש צורך בוער לאוכלוסייה החרדית, מנכ"ל משרד השיכון הודה לי שמחסנית התכנון לאוכלוסייה החרדית ריקה, זה בניגוד למה שצריך להיות לפי החלטת הממשלה.

 

"ביטול התכנית מייעודה לציבור החרדי היא בזבוז משאבי ציבור. המשמעות היא הורדה לטמיון של משאבי ציבור אדירים שהושקעו בתכנון המקום עבור דיור חרדי. זה מהלך חסר תקדים של כלי תכנוני ככלי הדרה, התכנון הוא כלי להסדיר או חלילה להדיר אוכלוסיות מאפשרות מגורים ומבצעים כאן שימוש בכלי תכנוני כהדרה של ציבור שלם.

"ועוד נקודה לסיום, אני חושב שיש כאן תרגיל הונאה תכנוני, אין חולק כי התכנון היה לאוכלוסייה חרדית והמועצה הארצית העבירה את זה לותמ"ל באופן טכני בלבד, אלא מה? מישהו מנצל את ההעברה בין הועדות כדי להפעיל את הוותמ"ל בניגוד להחלטות המועצה הארצית.

"אני מקווה", חתם ח"כ יעקב אשר, "שהיועצים המשפטיים יעצרו את זה בזמן ולא יתנו יד להליך הפגום הזה לקרות, שלא יאלצו אותנו לתת לבית משפט לבחון את כל ההליך שנעשה כאן. אני סומך על היושרה המקצועית שלכם שתעצרו את זה".

כתיבת תגובה