החרם על אסם: הקולות מתגברים, גם במגזר החרדי

הגל האדיר של עליות המחירים מקיף את כל ענפי הצריכה ויציק למרבית שכבות האוכלוסייה | החרם על אסם צובר תאוצה, ונכנס לשיח – גם במגזר החרדי | האם אסם תלמד לקח ממחאת הקוטג' שקיפלה לפני אחת עשרה שנים את תנובה? | ומה ההשלכות של החרם על יתר החברות?

סופרמרקט | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הכותרות שהתריעו מפני גל התייקרויות אדיר שישטוף את הארץ מיושמות, החל מהבוקר, ה-1.2.22, במרבית המרכולים והסופרמקטים בישראל. בכל רגע שומעים הקניינים של הרשתות מעוד יצרן או סוכן, כי "המחיר עלה". בחלק מהמקומות העלייה התרחשה מזמן, ובחלק מהמקרים – בעיקר אצל יצרנים קטנים אך משמעותיים – ישנה קפיצה על העגלה. את הגדולים, הענקיים, יבדקו. את היצרנים הקטנים, ואת בעלי המרכולים שמנצלים את המצב כדי לגרוף עוד רווח, איש לא באמת יבדוק. רשות התחרות לא תזמן לחקירה ועליית המחירים תירשם לדיראון חשבון הבנק.

אבל מתברר כי יש מנוס מגל ההתייקרות. לא כולם חייבים לסבול מהצונאמי הזה. כך לפחות סבור גיא לרר המוביל מחאה, או נכון יותר: חרם על אסם, שהייתה כנראה הראשונה מבין יצרניות המזון הגדולות שהודיעה על ההתייקרות הצפויה במוצריה. החרם אמור להיות מקיף, מבמבה ועד קטשופ. צופים שזו תהיה מחאת הקוטג' הבאה, אם רק התקשורת תיתן לה את אותו הנפח התקשורתי (כל עוד זה לא יתנגש בממשלת השינוי).

היום, ב-1 לפברואר נכנסה לתוקף העלאת המחירים וחשוב לזכור, מסבירים מארגני החרם, ככל שהצרכנים יהיו עקביים, אסם תתקפל. הכוח שלה – הוא מהצרכנים. כשתנובה העלתה את מחיר הקוטג' בקיץ 2011 ל-7.30, היא לא האמינה שמישהו יוריד אותה על הברכיים והמחיר יישאר 5.90 שנים כה רבות. נכון, היו גם מחאות שלא צלחו. כך למשל, ב-2018 כשמספר פעילים החלו בהדבקת מדבקות "לא נשלם כדי שאחרים יתעשרו" על מספר מוצרים. אבל ייתכן גם שהחשש מהן – הוא שהוביל את הרשתות שלא לייקר מחירים באופן משמעותי.

המחאה ב-2018 על ייקור מוצרים של מספר חברות באמצעות מדבקות של פעילים על מוצרים | צילום ארכיון: תנועת עומדים ביחד

החרם שמוביל לרר קורא לציבור לעבור למוצרים חלופיים, זולים יותר, כדי לנצח לפחות את מי שניתן. את מחיר הדלק והחשמל, לא ניתן להוריד בלי לחץ פוליטי. אבל את אסם ואת חברותיה אפשר לקפל בקלות. כמה חודשים של מחאה מתמשכת והדוחות יגידו את שלהם. המשקיעים בבורסה יחפשו אפיקים אחרים ויש כאלה שלעולם לא ישובו לשלם ביוקר כשיגלו את התחליפים.

הקריאה של לרר ברורה: "בואו נתחיל כאן ועכשיו. מפסיקים לקנות פסטה אסם. ככה פשוט. קונים את הפסטות הזולות יותר: את פסטה 'טעמן' אפשר להשיג בפחות משלושה שקלים והיא מעולה. בדקנו בעצמנו וכמובן שאין לנו שום קשר אליהם. ולמה אסם? כי אסם התגאתה בפני היצרן העולמי שישראל היא מהמדינות הרווחיות בעולם.

התצלום שהעלה לרר עם קריאת החרם

"כי אסם טוענת שהיא מעלה בגלל התשומות שעולות, אבל כשהתשומות ירדו, היא לא הורידה. כי המוצרים הכי בסיסיים של אסם נמכרים בלמעלה מפי שניים מערכם האמיתי והיא מרוויחה הון על הארנק המצומק של כולנו. אז נתחיל מאסם.

"נתחיל בלהחרים את פסטה אסם. נעבור ממוצר למוצר, ואם צריך מיצרן ליצרן, עד שהם יבינו שגם לעליות המחיר יש מחיר. לנו יש תכנית מוכנה למקרה שהם ימשיכו, תכנית שתכאב להם הרבה יותר. אתם בפנים? פשוט שתפו", כתב לרר.

גיא לרר | צילומסך מרשת 13

המהלך תופס תאוצה ברשתות החברתיות. התקשורת פחות מפמפמת את המחאה, אבל כרגע נראה, כי גם במגזר החרדי יש מגמה (למעשה, זו מגמה מתמשכת, כיוון שהמעבר ליצרניות החלופיות החל לפני יותר מעשור) שלא לצרוך בכלל מוצרי אסם, ברוח המחאה והחרם.

חשוב לזכור כי אם החרם יתפוס באופן שלא ניתן יהיה להתעלם ממנו, אסם תשלם מחיר יקר בכל זרועותיה: טבעול, בית השיטה, מטרנה, עסיס, סלטי צבר, קפה טסטרס צ'ויס, גלידות נסטלה, עוגות הבית ועוד.

ואסם, היא רק ההתחלה. אם זה יצליח, החברות האחרות לא יחכו לחרם. הן ייבהלו (זוכרים את הסגירה של 'ישיר למהדרין' בתוך יומיים? להוריד מחירים מהיר הרבה יותר) ויבצעו מהלכים חריגים, כדי לשמור את עצמם מחוץ למעגלי הזעם.

תגובה אחת ל: "החרם על אסם: הקולות מתגברים, גם במגזר החרדי"

  1. אבא למשפחה חרדית שסל קניות שלי יותר מ5000 שח בחודש ואבא למתבגרים שנותן כסף לקניות של אוכל הצטרפתי למאבק נגד יוקר מחייה והורתי בשמחתי מצומצמת ומורחבת לא לקנות מחברת אוסם עד יורידו את מחירים ומחכה לחרם נגד חברות כמו עלית וסנו שמוכרים את מוצרים שלהם בחול זול יותר
    אני עובד למחייתי ןלא מחכה לצדקות וגמחים למינהם ומסרב לתקופף ליוקר מחיה

כתיבת תגובה