היום בוועדת השרים: הגבלת חשבון – אחרי 16 שיקים חוזרים

ועדת השרים לחקיקה תדון הבוקר בהצעת חוק שתעלה את מספר השיקים החוזרים שבעקבותיהם יכול הבנק להכריז על החשבון כמוגבל מ-10 ל-16 | החשש של בעלי העסקים משנת הכספים הבאה יהיה חלק משיקולי השרים בוועדה

מנסור עבאס | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הצעת חוק של מנסור עבאס, ווליד טאהא, אימאן ח'טיב יאסין ומאזן גנאים, מבקשת להביא הקלה משמעותית לעסקים בקשיים. לפי ההצעה, המהווה תיקון לחוק צ'קים ללא כיסוי משנת 1981 הגבלת חשבונות הבנק תתרחש רק אחרי ש-16 שיקים הם שיהיו הקש שישבור את גב הגמל, ורק כשיחזור מספר כזה של שיקים בהיעדר כיסוי, תתבצע הגבלת החשבון. כיום, המכסה לשיקים חוזרים עומדת על עשרה.

ההצעה מוגשת על ידי רע"מ ותידון הבוקר בוועדת השרים לענייני חקיקה. בדברי ההסבר לחוק נאמר כי כי "הצעה זו עולה בקנה אחד עם פסיקות שניתנו בבתי המשפט שקבעו שרשימת התנאים לבקשה מבית המשפט שלא למנות צ'קים מסוימים במניין הצ'קים המסורבים היא לא רשימה סגורה. בתי המשפט נוהגים לבטל סירוב צ'קים מחמת צדק, ובתי המשפט ומספר מלומדים כבר השמיעו במספר הזדמנויות קריאה למחוקק לתקן את החוק בהתאם לפסיקות בית המשפט".

גד ליאור ציטט בynet את עו"ד רועי כהן, נשיא להב, שאמר בדיון על מחנק האשראי בוועדת הכספים שהתקיים בשבוע שעבר, כי "עם התפשטות נגיף הקורונה מחדש שוב עולה המצוקה של ציבור העצמאים והפעם בנושא מחנק האשראי שנגזר מעיקולים בחשבון הבנק.

"עד כה כאשר חזרו עשרה צ'קים מחשבון הבנק של העסק – החשבון הוגבל. בעקבות התפרצות נגיף הקורונה מתבקשים המושכים בחבלי הכלכלה, בנק ישראל וכלל הבנקים בישראל להתחשב בציבור העסקים שנתון באי ודאות ולאפשר להכניס שינוי חקיקה שיאפשר לחרוג מהחוק ולקבוע שרק אחרי שישה עשר צ'קים שיחזרו יוגבל החשבון של העסק".

כהן אמר עוד, כי "היחס המפלה לרעה של ציבור העצמאים בגל החמישי גובל בהתעמרות ואטימות. לראייה ציבור זה הכניס לקופת המדינה ממיסים ששולמו על ידו כ-14 מיליארד שקל בשנת 2020 וכ-22 מיליארד שקל בשנת 2021".

לדבריו, "הגיע הזמן להפסיק את ההתעלמות ממגזר העצמאים. לא נוותר עוד על המגיע לנו. לא ייתכן שיושתו הגבלות על המגזר העסקי ללא מתן מענה של פיצוי ומבלי להתייחס לכאוס הכלכלי בריאותי השורר כאן. בעלי העסקים הם העוגן של כלל המשק הישראלי".

ליאור דיווח כי עו"ד כהן פנה בשם ארגון להב אמש (מוצ"ש) לשרים החברים בוועדה לעניייני חקיקה במטרה שאלה יתמכו בחוק. הוא טען, כי "ללא קרן פיצויים לעסקים שנפגעו כפי שקיימת בעתות חירום ומלחמות ושחרור מחנק האשראי – עשרות אלפי עסקים לא ישרדו את שנת 2022".

כתיבת תגובה