היערכות וטיפים בגיוס מימון לעסקים לשנת 2018

רו"ח יניב כהן

אנו נמצאים בעיצומו של הרבעון האחרון לשנת 2017 וזו ההזדמנות שלכם, בעלי העסקים, להיערך נאותה לשנת 2018 בכדי שתוכלו לקבל את המימון הדרוש לחברתכם, אתן מספר טיפים חשובים להשגת המימון המבוקש :

  1. לקראת דוח כספי 2018 – נשארו קצת פחות מחודשיים לסיום שנת 2017 וזו ההזדמנות שלכם לתת את ה"פיניש" במכירות ולשפר את המדדים הפיננסים בדוח הכספי שייצא בשנת 2018. קחו בחשבון שנתוני הדוח (כדוגמת: רווחיות, Ebitda, יתרת חו"ז בעלים, הון עצמי וכו') הם אלו שישפיעו בין היתר על היקף, סוג ומחיר האשראי שתקבלו. כמובן, שעד המצאת הדוח לידי הבנק, זה האחרון יסתמך על הדוח המבוקר לשנת 2016. לכן, בכדי לשדר רצינות ומקצועיות, תדרשו כבר עכשיו מהנהלת החשבונות ומרו"ח שלכם כי הנכם מעוניינים בדוח מבוקר כבר עד אפריל – מאי 2018. כמו כן, טרם סגירת הדוח, התייעצו עם גורם מקצועי מתחום האשראי, שיחווה דעה האם הדוח הכספי נותן מענה מפורט ואיכותי לבקשות האשראי שתעלו בפני הבנק.רבים מהעסקים מעדיפים להציג שורת רווח קטנה על מנת לשלם פחות מס. אך שורה מעין זו יכולה לפגוע בהם בבואם לבקש הלוואה מהבנק.
  2. "סוף מעשה במחשבה תחילה" – שבו עם עצמכם או עם גורם מימון מקצועי, נתחו את פעילות החברה בשנה האחרונה והיעדים לשנה הבאה, ובנו את תמהיל האשראי הנדרש לחברתכם לאור השינויים שהיו ושיבואו. לימדו מניסיונכם מהשנה האחרונה, כי לא מעט כאב ראש ומריטת שערות בהמתנה לתשובה חיובית מהבנק יכולתם לחסוך אם רק הייתם נערכים מראש ומגישים בקשה מסודרת. קחו בחשבון שהבנק גם צריך את הזמן שלו בכדי לנתח בקשת אשראי ופעמים לקבל אישור מסמכות גבוהה יותר. לחץ לא עושה טוב לאף אחד מהצדדים
  3. על תעודת זהות בנקאית כבר שמעתם? אם לא, דעו שיש לכם אפשרות להוציא החל מסוף פברואר, דוח פעילות מסכם על השנה האחרונה (למשל דוח על שנת 2016 ניתן היה כבר להוציא מסוף פברואר 2017). אז מה כולל בין היתר הדוח? כל הנכסים בחשבון הבנק כולל יתרות עו"ש, פיקדונות, חסכונות, התחייבויות (כגון הלוואות ומסגרות אשראי), סך העמלות ששולמו, היקף הפעולות שבוצעו וכו'. הדוח מאפשר לכם לנתח את הפעולות שביצעתם הכי הרבה והמחיר הכולל ששילמתם בגין כל פעולה. בהגשת בקשת האשראי לבנק, תוכלו לבקש הנחה על פעולות מסויימות שחוזרות על עצמן ששמתם לב כי עולות לכם כסף לא מבוטל ולא ייחסתם לכך חשיבות רבה במהלך השנה החולפת.
  4. סוף עונה – לא בכדי Black Friday וכל הסיילים הגדולים מתקיימים בחודשיים האחרונים של השנה. יש לכך מספר סיבות, כדוגמת ה"פיניש" במכירות שהזכרתי למעלה ושיפור מדדי המכירות עד סוף השנה, ניקוי מלאים ישנים וחידוש לקראת שנת 2018 ועמידה ביעדים. גם לבנקים יש יעדים ומבצעי סוף שנה לא מבוטלים. נהוג לומר ש"האצבע קלה על ההדק" בתקופה זו של השנה וביתר קלות ניתן להשיג אשראי בהיקף גדול יותר ובמחיר זול יותר. לכן, מומלץ כי תכינו בקשת אשראי מסודרת שנתמכת בכל המסמכים הרלוונטיים כולל צפי ותקציב מוערך לשנת 2018, שאותה תגישו לבנק. גם אם קיבלתם הצעה מהירה מהבנק ואינכם לחוצים כספית או מרוצים מתנאי ההצעה, המתינו לשבועיים האחרונים של דצמבר ותבקשו לשפר התנאים. אתם לרוב תופתעו שרוב מה שביקשתם יאושר העיקר שתחתמו ותתקדמו מבחינת הבנק.

הכותב הינו רו"ח יניב כהן – מנהל מחלקת מימון ותמריצים בחברת ניהול נטו-מנהלי כספים. www.nihulneto.com

 

 

כתיבת תגובה