המגמה מתרחבת: פחות חילולי שבת בנתב"ג

שמירת השבת שצפויה להתקבע ב'אל על', משפיעה כבר מעתה על 'סאן דור' חברת הבת שעד כה ביצעה עבור 'אל על' שומרת השבת בפומבי – את הטיסות בשבת • מקורבי אלי רוזנברג ל'ביזנעס': "אך טבעי הדבר; רוכש החברה הוא איש עסקים חרדי, והחברה לא תעבוד בשבת" • במקביל, רמי לוי השלים את רכישת 'ישראייר' – וזו גם בשורה טובה לשומרי השבת

מטוסי אל על | צילום: משה שי, פלאש 90

בשבוע בו ספגה שבת המלכה מכה קשה בחריש, כאשר ראש מועצת חריש חובש הכיפה יצחק קשת העביר את 'חוק המרכולים' בעירו (למורת רוחם של כלל שומרי השבת בישראל, במטרה מוצהרת להבריח חרדים מהעיר, מגמה שתנחל מפלה בעיקר משום שהחרדים יבואו ויהפכו את השלטון על פניו, יחד עם החוקים שקבע השלטון הקודם) – מתברר כי תעופת ישראל הרשמית עתידה תשמור שבת באופן כמעט גורף.

סוכני תיירות שניסו השבוע להרכיב חבילות תיור לחג הפסח גילו, כי לא ניתן להזמין טיסות בשבת בחברת סאן-דור, חברת הבת של אל על. השינוי המבורך מתרחש כשבוע לפני שהמנכ"ל החדש של אל על אביגיל שורק נכנס לתפקידו כמינוי של ר' אלי רוזנברג – הרוכש החדש של החברה.

חברת סאן-דור הוקמה בסוף שנות ה-70 כחברת בת של אל על. בשנת תשמ"ג הופרטה חברת אל על והפסיקה את טיסותיה בשבת, בהמשך השנים כאשר התגברה התחרות על טיסות שכר עם כניסתן של חברות הלואו-קוסט, הפעילה סאן-דור טיסות בשבת תחת קוד מפעיל משלה.

בשנת 2011 שללה רשות שדות התעופה (רת"א) את הרישיון של סאן-דור, בטענה שהחברה פעלה ללא שלד ניהולי וביצועי מלא כנדרש מחברת תעופה וכי התבססה לחלוטין על התשתיות של חברת האם. סאן-דור המשיכה לפעול בכפיפות לאל על, אך את טיסות השבת שלה היא ערכה על הקודים של ישראייר וארקיע. תושבי אלעד וערים רבות נוספות סביב שדה התעופה ראו פעמים רבות את מטוסי אל על בשבת והדבר צרם מאוד לעיניהם. אך תמיד התברר שהיו אלה טיסות סאן-דור ש'חכרה' את המטוסים מאל על.

אלי רוזנברג | צילום: בן חורין אלכסנדרוביץ

כעת, הדבר ישתנה. שוב לא ייראו בשבתות מטוסי החברה הישראלית הרשמית כשהם ממריאים או נוחתים תוך חילול שבת. מקורבי אלי רוזנברג אומרים היום ל'ביזנעס' כי אך טבעי הדבר שברגע שרוכש החברה הוא איש עסקים חרדי, החברה לא תעבוד בשבת. זאת זכותו וחובתו להפסיק את פעולת החברה בשבתות, למרות שבחברה לא כולם רוו נחת מההחלטה. יצויין כי מדובר בהחלטה לא פשוטה היות והרבה חברות תעופה ניצלו את אי טיסת החברה בשבת והציעו טיסות מוזלות כדי להתחרות באל על.

בדיווח ב'כלכליסט' נטען כי בשנת 2019 פעילות סאן דור היוותה רק 4.5% מהכנסות אל על מנוסעים, הרכיב העיקרי בהכנסות החברה האם. באותה השנה, העסיקה סאן דור 26 עובדים. אף שהחברה אינה מפרטת את נפח פעילותה בשבת וחגים, גורמים בתחום מעריכים כי מדובר בנתון הנמוך מ־10%. כלומר בשלב זה, פעילות סאן דור בזמנים אלה אינה מהותית לאל על ולכן ההחלטה לא צפויה לגבות מחיר כבד.

קביעת עובדות

במהלך הכתבה הובא ציטוט מגורם בענף שטען, כי ייתכן "שמדובר בקביעת עובדות בשטח לפני כניסת המנכ"ל החדש, או שמדובר פשוט בניסיון לרצות את הקהל הדתי באמצעות השבתה של חברה קטנה שחלק גדול מהציבור הדתי חי עם קיומה בשלווה ובשלום". על האפשרות שאדם חרדי לא יכול להחזיק תחת ידיו חברה שפועלת בשבת, לא חשב, כנראה, אותו גורם בענף.

ממשרד האוצר נמסר ל'כלכליסט' בעקבות הדיווח כי ההחלטה לא לטוס בשבת נתונה אך ורק לשיקולי החברה. "משרד האוצר פועל בהתאם למתווה הסיוע שאושר בממשלה לתמיכה בחברת אל על ולשימור התעופה הישראלית. מתווה הסיוע אינו סותר את מהות אל על כחברה עצמאית, האחראית על ניהולה העסקי בהתאם לשיקוליה". מאל על, לא נמסרה תגובה.

שבת של (ר)מי

חברה נוספת שמטוסיה יחלו לשמור שבת היא חברת ישראייר שנרכשה בידי קבוצת רמי לוי ושלום חיים תמורת 162 מיליון שקל. השבוע התברר כי חברת דור אלון שבשליטת מוטי בן משה, משכה את הערעור שהגישה לבית המשפט על רכישת חברת ישראייר על ידי קבוצת בי.ג'י.איי. ורמי לוי. בכך, הוסר המכשול המשמעותי האחרון להשלמת העסקה והיום (ה') היא הייתה צפויה להיחתם סופית.

רמי לוי. צילום: מרים אלסטר | פלאש 90

על פי דיווח ב-TheMarker, דור אלון ערערה על הזכייה בטענה שסגן נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, השופט חגי ברנר, שגה כשהורה לקיים סבב שני של הצעות לרכישת ישראייר ב-28 בדצמבר 2020, במקום לפסול את הצעתה של דמרי השקעות, שהוגשה באיחור של יומיים לאחר המועד האחרון.

כאמור, הערעור נמשך וזאת לאחר שהממונה על חדלות פירעון במשרד המשפטים, עו"ד סיגל יעקבי העריכה כי יש סיכוי קלוש שהערעור יתקבל. במקביל, כך על פי הדיווח, עו"ד מיכל דלומי, שייצגה את הממונה על חדלות הפירעון (לשעבר כונס הנכסים הרשמי), קבעה שדור אלון התנהלה בצורה תמוהה ושלא בתום לב. החברה ציינה כי עו"ד נאור פנה לנציגי החברה וביקש מהם לשקול מחדש את הערעור. דור אלון החליטה להיענות בחיוב לבקשה והדרך לרמי לוי ושלום חיים נפתחה. בקבוצת דור אלון מסרו: "בימים הקרובים צפויות התפתחויות שיבהירו מדוע דור אלון החליטה לוותר על ישראייר".

חוששים מהשבת

ב'כלכליסט' דווח, כי מנהלי החברה, בראשות המנכ"ל אורי סירקיס, מנהלים מגעים מול לוי שמטרתם להמיר את הבונוס שהם אמורים לקבל באירוע של מכירה, לאופציות למניות החברה, שתמוזג עם השלד הבורסאי בי.ג'י.איי. סירקיס, המנהלים וטייסי החברה אמורים לקבל מענקים בהיקף כולל של 10 מיליון שקל.

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר | צילום: דוברות

על פי הדיווח, מחזיקים גדולים של האג"ח מוטרדים מהעובדה שתחת רמי לוי ושלום חיים צפויה החברה להפסיק את טיסותיה בשבת, ומעריכים כי הדבר יפגע ב־20%‑30% מהכנסות ישראייר וימנע ממנה שימוש בגמישות הרבה שהפגינה במהלך השנים האחרונות בזמני הטיסות. לטענת הדיווח אותה גמישות, היא אשר הקנתה לישראייר את היכולת לצמוח גם בתקופות קשות.

ליהודים מאמינים אין ספק שהפסקת הטיסות בשבת תביא לצמיחת החברה ממקורות אחרים, אך גם אם לא, אין מצב שחברה השייכת לאדם כמו שלום חיים תחלל את השבת בפרהסיה בהפעלת טיסות. גם רמי לוי, אף שאינו אדם דתי, לא יסכן את עסקיו בחילול שבת של חברה אחת.

עוד נטען בדיווח, כי לתפקיד יו"ר החברה עשוי להתמנות מנכ"ל בי.ג'י.איי מוטי חזן. חזן היה זה שהתנהל מול המחזיקים של אי.די.בי במגעים לרכישת ישראייר. העסקה צלחה עד כה את אישורי רשות התעופה האזרחית והממונה על התחרות וכן את אישורי הבנקים הנושים של ישראייר, לאומי והבינלאומי.

הערה והארה בשולי הידיעה

נציין, כי בדיווח הובאו דבריהם של גורמים המקורבים לעסקה, כאילו שלום חיים הוא מחסידיו של רב, שמתעקש שהחברה לא תטוס בשבת 'ביזנעס' רואה חובה לעצמו את המובן מאליו (אולי לא לכתבי 'כלכליסט'), כי שבת קודש לא נתונה להתעקשות של רב כזה או אחר. שבת אינה רשומה בטאבו של אף רב בישראל וניתנה באופן אחיד לכלל עם ישראל במעמד הר סיני.

מן הראוי היה שגם חברת ארקיע תפסיק את טיסותיה בשבת ובכך תיפסק החרפה שחברות יהודיות ממריאות ונוחתות בכל העולם בשבת קודש. זכור את יום השבת לקדשו.

 

 

כתיבת תגובה