המחאה מתחילה להשפיע: אסם משהה את הייקור

אסם חוזרת בה? הודיעה כי תשהה את הייקור של מוצריה • המחאה שלא מזקיקה את האזרחים לצאת מהבית: קריאה להוריד מחר את השאלטר ל-10 דקות, בשעה 21:00 • בעקבות הודעת אסם: האם מחאת האפודים הצהובים תתבטל?

קניות. אילוסטרציה | צילום: הדס פרוש , פלאש 90

המחאות, ותנועת 'האפודים הצהובים' הישראלית עשו את שלהן וחברת 'אסם' הודיעה זה עתה, כי היא דוחה את העלאת המחירים שעליה הודיעה בשבוע שעבר.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

"בעקבות פניית שר האוצר משה כחלון נפגשו אמש מנכ"ל אסם ויו"ר אסם עם שר האוצר, לדיון לילי, שבו מסרו נציגי האוצר על פעילותם מול רשות החשמל למתן את העליה במחירי החשמל", נאמר בהודעת החברה.

"בנוסף, משרד האוצר בוחן ביטול מכסים על שורה של חומרי גלם המשמשים את אסם לייצור בישראל. בעקבות זאת, החליטה הנהלת אסם לדחות בשלב זה את עליית המחירים הצפויה".

כזכור, בשבוע שעבר הודיעה החברה כי תייקר שליש ממוצריה בשיעור של עד 4.5%. הייקור היה אמור להיכנס לתוקפו.

 

בינואר הקרוב, ולחול על מגוון מוצרים נרחב.

ברקע, גל מחאות שוטף את הארץ. מחאת האפודים הצהובים, מחאת החשמל ועוד אינספור פוסטים מחאתיים, החתמות בדפי פייסבוק ועוד, שמטרתם אחת: הוזלת יוקר המחיה ומניעת העליה הצפויה של מחירי החשמל והמים.

שבע שנים אחרי מחאת הקוטג' שבלמה עד לאחרונה עליות מחירים בענף המזון, נדמה שנתניהו אולי יישאר ראש הממשלה – גם אם מטרת המחאות הנסתרת היא להדיחו – אבל מי יודע, אולי ייבלמו עליות המחירים בעקבות גל המחאות הנוכחי.

כבר בשבוע שעבר בוצע בהצלחה מבצע 'מורידים את השאלטר' וכיבוי אורות כללי בוצע במוצ"ש בבתים רבים ברחבי המדינה בבת אחת. ההודעה הראשונה שפורסמה בנושא, קראה לציבור למחות נגד ההעלאה הצפויה במחירי החשמל. "הם טוענים שהם איתנו בכל רגע. דואגים לנו. אכפת להם. אבל מעלים ב-8% את החשמל!", נאמר בהודעה שפורסמה בשבוע שעבר, וקראה לציבור "בואו נראה להם שלנו אכפת. ועוד איך אכפת!

"במוצאי שבת 15/12 בשעה 20:00, כולנו מורידים את השאלטר על חברת החשמל! הרי מה זה עשר דקות לעומת חיסכון של מאות שקלים? תפיצו חברים. אם הצרפתים יכולים – גם אנחנו יכולים! מורידים את השאלטר על חברת החשמל. אנחנו לא פראיירים!", היה לשון ההודעה וההיענות הייתה נרחבת: עשרות אלפי אזרחים השתתפו בה.

עתה, מחאת 'מורידים את השאלטר' על חברת החשמל חוזרת. מחר, יום חמישי, בשעה 21:00, קוראים יוזמי המחאה להוריד את השאלטר ולכבות את החשמל למשך 10 דקות, במחאה על עליית המחירים הצפויה במחירי החשמל.

האפודים חוזרים

כפי שפרסם 'ביזנעס' אמש, מסיקור ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא יוקר המחיה, מארגני מחאת האפודים הצהובים הודיעו בתחילת השבוע – עוד קודם שאסם הודיעה על כוונתה לדחות את הייקור במוצריה – כי יארגנו הפגנה נוספת במוצאי השבת הקרובה בתל אביב וברחבי ישראל. במקביל, הם קוראים לחרם צרכנים על מוצרי אסם תחת הסיסמה "זה שוד – זה אסם", בעקבות עליית המחירים. המארגנים קראו לציבור להשאיר את המוצרים על המדף, ולא לצרוך אותם עד לביטול עליית המחירים.

"המאבק הציבורי והאזרחי הוא נגד יוקר המחיה ועליית המחירים הצפויה בכל תחומי החיים, בתוך כך האמרת מחירי החשמל, המים, והמזון. אם לא תהיה התערבות ממשלתית מיידית שתבלום את עליית המחירים הצפויה, המחאה תחריף את צעדיה", אמרו המארגנים.

 "הוכחנו בשישי שהטייקונים והמונופלים לא יכולים להחליט על דעת עצמם החלטות קשות שיעברו בשקט בציבור. אנחנו פשוט לא ניתן לזה לקרות. המאבק הזה ימשיך כל עוד הממשלה לא תתערב ותבלום את הגזירות הכלכליות, שפוגעות בראש ובראשונה באוכלוסיות המוחלשות, להן היא צריכה לדאוג יותר מכולם. אנחנו, הצעירים, הסטודנטים, ההורים והסבים והסבתות, והקשישים שלא מסיימים את החודש דואגים לעתידנו פה במדינה, ולא נעצור עד שנבלום את ההחלטה ההזויה הזאת – ההפך המאבק יחריף".

עד עתה טרם פורסם אם ההפגנה במוצ"ש תבוטל.

ראשי המחאה מסבירים בפוסטים שונים (בין היתר בדף הפייסבוק 'ישראל יקרה לי' שהוקם בעת מחאת הקוטג' וחזר לתחייה) כי גל ההתייקרויות שוטף את האזרחים מכל כיוון אפשרי: בסופרמרקט, בחשבון החשמל, בחשבון המים ובחשבון הסלולר, כשהם מדגישים כי הדבר יבוא לידי ביטוי במאות שקלים בכל חודש בכיסי כלל האזרחים.

אגב, זה המקום לציין כי הציבור החרדי הוא הנפגע הראשון מגל ההתייקרויות: ככל שהמשפחות גדולות יותר, כך הן יחושו יותר את ההוצאה בכיסן.

כתיבת תגובה