המילון למיליון: כך מפרסמים בדיגיטל

כל סוגי המדיות הדיגיטליות העומדות לרשותכם, מיוטיוב ועד פייסבוק, מסנאפצ'אט ועד קידום אורגני • איך עובד האלגוריתם של גוגל (רמז: חפשו בגוגל), מהו מימון תוכן, איך קובעים תשלום לפי קליק ואיזה כלים יעניק לאתר שלכם גוגל אנליטיקס? • כתבה שלישית בסדרה

הקרב על הדיגיטל | צילום - מקור: pixabay

מכירים את גוגל? מנוע החיפוש מספר אחד בעולם. עכשיו תכירו אותו טוב יותר. גוגל זוכה למאות מיליוני מבקרים ביום, השולחים אליו לטיפול כארבעים אלף חיפושים מדי שנייה, וכ-3,500,000,000 (במילים, שלושה מיליארד וחצי) חיפושים בממוצע, בכל יום. אלגוריתם החיפוש של גוגל הוא סוד בדיוק כמו נוסחת משקה הקוקה קולה, אולם גוגל עצמה – משרד הפרסום הגדול בעולם – מפרסמים כיצד ניתן להצליח להתברג למקומות הראשונים בתוצאות החיפוש.

כדי להבין מדוע ולמה האתר שלנו צריך להתברג במקומות הראשונים, כדאי לשים לב לסטטיסטיקה הבאה. שלוש התוצאות האורגניות הראשונות מקבלות קרוב ל-70% מהקליקים בחלוקה הבאה: תוצאה ראשונה כ-50% קליקים; תוצאה שנייה ושלישית מקבלות 12% ו-8% קליקים בהתאמה. ועוד נתון אחד, רק כ-15% ממבצעי החיפוש בגוגל, עוברים לדף השני של התוצאות.

בכתבה הקודמת בסדרת המרחב הווירטואלי של 'ביזנעס', סיפרנו בעזרת משה לוינגר, המנכ"ל והבעלים של 'סמארט קליק', משרד פרסום דיגיטל חרדי, על השיווק הדיגיטלי, ההיסטוריה וההיסטריה וסיכמנו בשרשרת התובנות הבאה: כדי למכור, יש לפרסם; השאיפה בפרסום היא, להגיע לתודעה של כמות הלקוחות הפוטנציאליים הגדולה ביותר; חלק נכבד מהלקוחות שלנו נמצאים במרחב הווירטואלי או אם תרצו בעולם הדיגיטלי; כדי לפרסם נכון בעולם זה יש צורך בכלים נוספים על מנת למקסם את היכולות שלכם בעולם הדיגיטל ובפרט בעולם דיגיטל חרדי.

וכדי לדעת במה מדובר – יש צורך לקרוא את הכתבה הזו…

מוכנים לסקירה? נשימה עמוקה והופ בואו נקפוץ פנימה.

אורגניזיציה דיגיטלית

חיפוש אורגני (Search Engine Optimization = SEO) הוא עדיין ערוץ מרכזי בכניסות לאתרים והעליה של האתר בדירוג של מנועי החיפוש (בעיקר גוגל) היא עבודה מאוד מתגמלת מבחינת כניסות שתוסיף אחוזים יפים לאתר ברוב המקרים. הדבר לוקח זמן רב ומאמץ גדול ועקבי, אולם כשהקידום האורגני מבוצע נכון זה מביא את הערך הגדול ביותר לאורך זמן ביחס להשקעה.

איך אפשר לבצע? אם אמרנו בכתבה הקודמת ש'התוכן הוא המלך', כאן אפשר להבין זאת טוב יותר. גוגל מייחסת חשיבות לחומר חדש המתפרסם ברשת. כאשר האתר שבנינו מקבל חומרים חדשים לאחר מחקר מעמיק של מילות מפתח, גוגל אוהב את זה, ונותן לאתר ניקוד גבוה.

תשלום לפי קליק (PPC = pay per click). הנושא התפתח מאוד בשנים האחרונות. כמעט בכל פלטפורמה דיגיטלית ישנה אפשרות לממן מודעות מסוגים שונים, יש אפשרות לממן לינקים בגוגל, פוסטים בפייסבוק, באינסטגרם, בטוויטר ובכל רשת חברתית שקיימת פחות או יותר, ואפילו באתרי איקומרס כמו אמזון, התחום הזה צומח כל הזמן.

בנוסף, ישנם אפשרויות אחרות של מימון תוכן, כגון מימון פר חשיפה (CPM), כלומר מספר הפעמים שהפוסט/קישור נראה על ידי אנשים, ועוד מגוון של צורות ודרכים לחשב עלויות מימון. חשוב להבין שבניגוד ל-SEO שההשקעה היא לטווח ארוך, כאן אחרי שסיימת לממן את הלינק/פוסט/תוכן, הקמפיין מפסיק ואין כלל הכנסות עתידיות מהתקציב שהשקעת בקמפיין.

Analytics מערכת האנליטיקס של גוגל נותנת לך אפשרות לדעת הכל על המבקרים באתר, כולל ניתוח של מאפיינים אישיים של המבקרים, ניתוח של מקורות הגעה, מה הם עשו באתר וכמה זמן הם שהו בכל עמוד. בנוסף מביאה מערכת אנליטיקס את ערך הזמנה הממוצע, קצב הגדילה, מעורבות, תנועה, שיעורי המרות ועוד.

חשוב לציין שדרוש ידע רב בחיבור ראשוני של האנליטיקס לאתר וההגדרה הנכונה שלו כך שניתן יהיה לדעת בצורה טובה – ועם זאת לא מידי עמוסה – את הנתונים שחשוב לכם לדעת על המשתמשים באתר.

שלחו דואר, כמו פעם

אם אנחנו מעוניינים בכניסת לקוחות ישירות לאתר ולא דרך עולמות החיפוש, עלינו להכיר אופציות פרסום נוספות.

דואר אלקטרוני. האימייל הוא עדיין אחד מערוצי המכירה הטובים ביותר שיש היום. רק תחשבו על זה – זו בעצם הרשת החברתית הגדולה בתבל. בעולם האימייל יש אינספור כלים שאפשר וצריך להשתמש בהם. אולם יש צורך ליצור ולתחזק רשימות מיילים איכותיות שישמרו על דירוג איכותי בעיני ספקיות המייל ולא ייזרקו היישר לספאם. בנוסף, ישנם עלויות ברכישת רשימת תפוצה איכותית או בבנייתה.

קופירייטינג. כתיבת כותרות גדולות, היא אחת הדרכים הקלות ביותר ליצור קליקים נוספים ובסופו של דבר יותר המרות. קופירייטר טוב הוא קריטי בתהליך השיווק הדיגיטלי, הוא זה שישפיע בסופו של דבר על כמות המשתמשים שיקליקו לכם על המודעות, אם הטקסטים והקריאייטיב לא יהיו מספיק טובים, השיווק הממומן יהיה הרבה יותר יקר כדי להגיע לתוצאות שהוגדרו ולמספר הכניסות רכישות או כל מטרה אחרת שהוגדרה.

מדיה חברתית. בסופו של דבר, התקשורת החברתית כיום נעשית ברובה באמצעות הפלטפורמות השונות באונליין, אנחנו משתפים שם חוויות, מדברים עם חברים משפחה ואפילו לוקחים שם חלק בקהילות דיגיטליות. זה לא שונה בהרבה כשזה נוגע לשיח עם מותגים, כל המותגים היום מבינים את זה ומחזיקים מנהל מדיה שזאת עבודתו העיקרית, והוא מתחזק באופן שוטף ויומיומי את הרשתות החברתיות שלהם כאמצעי לקשר ישיר עם הלקוחות. 

הקושי העיקרי במדיה חברתית היא כמות הרשתות והעדכונים השונים שיש והצורך לתחזק את כולם כדי להגיע לקהלים רחבים ומגוונים, מנהל מדיה טוב צריך לדעת לדבר את השפה של המותג בכל הרשתות שקיימות ובכל רשת בצורה הנכונה גם לקהל שנמצא בו וגם למותג בו זמנית. 

שיווק באמצעות תוכן. הזכרנו בכתבה הקודמת שהתוכן הוא המלך. בשנים האחרונות הדבר מוכיח את עצמו שוב ושוב, תוכן טוב לא רק שהוא מוכר בטווח הזמן הקצר אלא הוא גם מייצר מיתוג עמוק יותר בקרב הצרכנים.

הבעיה עם תוכן היא העלות והקושי שנדרשים כדי לייצר אותו, בין אם זה תוכן כתוב או וידאו על שלל סוגיו או כל סוג אחר של תוכן הדבר דורש השקעה רצינית חשיבה אסטרטגית והרבה אורך רוח. אם יש לכם את שלושת הדברים הללו אתם תגלו שההשקעה הייתה משתלמת בהחלט. 

שיווק לסטארטאפים. שיווק לסטארטאפים הוא עולם שונה בתכלית מהשיווק האופייני. בשיווק לסטרטאפים מסתמכים אך ורק על דאטה = מספרים.

תחום זה דורש הרבה בדיקות באמצעות ערוצים שונים, חשיבה שונה, חשיבה אנליטית, היות ויש כמות מוגבלת של זמן כדי להגיע לתוצאות התקציבים המוגבלים לרוב. סטרטאפים צריכים לחשוב הרבה פעמים מחוץ לקופסה ולהשתמש בכל מיני 'האקים' כדי להגדיל את מאגר הלקוחות במינימום תקציב.

שיווק שותפים. משווקי שותפים נתפסים לפעמים כמשווקים לא מוצלחים ולא מהימנים, ולמרות שהם קנו לעצמם את השם הזה בצדק, זה לא תמיד נכון. הם למעשה כמו משווקים יצירתיים ביותר כי הם נוטים פשוט לגרום לדברים לקרות ויעשו כל מה שנדרש כדי לעשות את העבודה. הלמידה איך לעשות שיווק שותפים הוא רק חתיכה אחת של הפאזל. אם אתה מנסה לפתח סטארט-אפ ואתה מתחיל תוכנית שותפים, תצטרך ללמוד את הפרטים הקטנים של ניהול תוכנית שותפים.

שיווק באמצעות וידאו. עולם הווידאו הופך יותר ויותר להיות כלי מרכזי בשיווק, פייסבוק מתעדפת וידאו, ואינסטגרם הקימה פלטפורמה שתתמוך וידאו גם באורכים גדולים יותר. היום קל יותר להפיק וידאו המצלמות של הסמארטפונים כבר טובות מספיק כדי להפיק וידאו באיכות 4K וישנם תוכנות עריכה אפילו במובייל שנותנות מענה מלא לעריכה והכנסת כתוביות.

וכדי להבין את עוצמת הדברים הנה שני נתונים: YouTube הוא מנוע החיפוש השני בגודלו בעולם. בממוצע, יש בו 1,000,000,000(מיליארד) צפיות וידאו לנייד ביום ו-400 שעות של סרטונים מועלות ל- YouTube בכל רגע.

כעת לאחר שסיימנו לסקור את כל המונחים השונים בעולם השיווק הדיגיטלי הגיע הזמן לסקור את הפלטפורמות השונות בהם ניתן לבצע את מסעי הפרסום שלנו ברשת. ולפני שאתם מוציאים אגורה אחת מכיסכם, חשוב קודם שתכירו את הקהל שלכם.

בתקשורת המסורתית, מנהלי מודעות חשבו על החזרתיות של מודעת מגזין ומודעה בעיתון. מדיה חברתית דורשת תשומת לב זהה לא פחות לפרטים. הפרסום הדיגיטלי שדורש מכם להכיר את הקהל שלכם, דורש מכם ראשית כל להכיר את המותג שלכם.

 

הפלטפורמה הנכונה, בזמן הנכון

משה לוינגר | צילום: עוז צדקני

הפלטפורמה הלא נכונה בזמן הלא נכון, יכולה באמת לפגוע במערכת היחסים שלכם עם הקהל. כך למשל, עסקים דוגמת SaaS או B2B – לא מומלץ לפרסם בסנאפצ'אט (שיחוח בתמונות).

משווקים רבים בכל סוג של מדיה עושים את הטעות וקופצים על הקהל הגדול ביותר. האם ידעתם שעל כל חברה ענקית שעשתה כסף מקמפיין חזותי שהצליח, יש עשרות שלא החזירו את ההשקעה?

האם ידעתם שכמעט 48% מהמודעות המקוונות מגיעות לקהל הלא נכון? רק עבודה קשה לפני תחילת הקמפיין יכולה להבטיח שכל שקל שיוצא על הקמפיין יביא לתוצאות טובות.

כתבנו זאת בכתבה הקודמת, אולם לוינגר סבור כי הדברים חשובים ויש צורך לחזור עליהם פעם נוספת. סדרת מאמרים – טובה ככל שתהיה – לעולם לא יכולה להוות תחליף לייעוץ פרטני מהאנשים הנכונים. 

מטרת הכתבות היא אחת, במקרה שהחלטתם שעבור העסק שלכם נכון גם פרסום דיגיטלי ואתם בדרך להתייעץ בכיוון, אנחנו מכינים אתכם ליועץ עם עולם מושגים משלכם, שלא יותיר אתכם פעורי פה מול מילים כאלה ואחרות שתשמעו במהלך הייעוץ.

בשבוע הבא, בכתבה רביעית ואחרונה (לסדרה זו, כנראה…) נכיר לכם את סוגי המדיה החברתית ואת הדרכים הנכונות להצלחה בפרסום בהם.

כתיבת תגובה