הממונה על התחרות חשפה: מי ניסה לפגוע ביבוא המקביל לישראל?

ועדת הכלכלה החלה לדון בהצעה לאסור על פגיעה ביבוא מקביל; היו"ר ח"כ ביטן ביקש להשוות את מצב היבואנים המקבילים למצב היבואנים הישירים | שר הכלכלה ברקת: בקרוב נביא צעדים משלימים למאבק ביוקר המחיה – בנושא הזה אין קואליציה ואופוזיציה, כולנו באותו צד | הממונה על התחרות: כשהוראת השעה הקודמת פקעה ראינו פרקטיקות לפגיעה ביבוא מקביל | לנוכח הדברים דרש היו"ר ביטן שהוראת השעה תהפוך להוראת קבע – וההצבעה על התיקונים שביקש תתקיים בשבוע הבא

מכוניות בנמל | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, החלה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית להוסיף לחוק התחרות הכלכלית הוראת שעה העוסקת באיסור פגיעה ביבוא מקביל או ביבוא אישי. ההצעה נועדה לאסור על יבואנים ישירים לפגוע בייבוא האישי או המקביל, במסגרת הוראת שעה ל-6 שנים. בנוסף, רשות התחרות תוכל להטיל על יבואן שיפר את ההוראה עיצום כספי בסך של עד 8% ממחזור המכירות שלו ולא יותר מ-100 מיליון שקל. עם זאת, כבר במהלך הישיבה היום ביקש היו"ר ביטן להכניס בהצעה מספר תיקונים, בהם להפוך אותה להוראת קבע לתקופה בלתי מוגבלת. ההצעה אף זכתה לתמיכת שר הכלכלה, ח"כ ניר ברקת, ונוסחי התיקונים יובאו להצבעה בוועדה בשבוע הבא.

השר ברקת אמר כי בתחום יוקר המחיה אין קואליציה ואופוזיציה וכולם באותו צד. הוא הסביר כי ההצעה נועדה לוודא שלא מונעים יבוא מקביל, ובהמשך בכוונתו לפרק חסמים שלא מאפשרים ליבואנים המקבלים להביא עוד ועוד מוצרים לישראל. הוא הוסיף כי ההצעה נועדה לתת שיניים לטפל במי שפוגע בתחרות, ואמר: "יבואן בלעדי שפוגע ביבוא מקביל פוגע בצרכן וכולנו משלמים את המחיר. תעזרו לנו להילחם בתופעה הזו. הצעת החוק הזו, יחד עם תיקוני החקיקה שבדרך, תעשה את שלה. בקרוב נציג תכנית משלימה לתכנית הזו ואני מבקש את עזרת חברי הכנסת באישורה".

היו"ר ביטן אמר כי אחת הבעיות היא הדרישה מיבואנים מקבילים להציג תעודת מקור שהיצרנים לא נותנים. בנוסף ביקש היו"ר ביטן כי ההצעה לא תוגבל בזמן בהוראה שעה לשש שנים, אלא תהייה הוראת קבע. הוא ביקש לבחון להכניס את השינויים כבר כעת.

שרת הכלכלה הקודמת, ח"כ אורנה ברביבאי, בירכה את השר על שהמשיך בחקיקה הזו. היא הוסיפה, כי בנסיבות החמורות של הפגיעה בכלכלת ישראל 120 חברי הכנסת היו צריכים להתעסק קודם ביוקר המחיה ובירכה את היו"ר ביטן על כך שהוא ממשיך לטפל בכך בוועדה. ברביבאי הוסיפה כי היה צריך לבצע צעד נוסף, שהוצא מחוק ההסדרים, ונועד למנוע מצב שבו יבואן אוסר על יבוא מקביל.

מנהלת תחום יבוא אישי ברשות המסים, רקפת ישי, התייחסה לייבוא מקביל של רכבים ללא תעודת מקור ואמרה כי המדינה חתומה על הסכמי סחר עם מדינות אחרות וזה תנאי לקבל הנחה במכס. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי ביבוא מקביל לא תהייה תעודת מקור, ושאל איזה יבוא יהיה במקרה כזה. הוא שב וביקש לפתור את הבעיה במסגרת התיקון הנוכחי.

הממונה על התחרות עו"ד כהן אמרה כי היא מסכימה עם היו"ר ביטן אך החובה לתעודת מקור נובעת מרגולציה אחרת ולא בחוק התחרות. על כך אמר היו"ר ביטן כי רשות התחרות צריכה לטפל גם במשרדי הממשלה שמונעים תחרות. השר ברקת השיב בחיוך, כי משרד האוצר הוא מונופול אך לא בטוח שנוכל לטפל בו בשלב זה. הוא הוסיף כי צריך להשוות את תנאי היבוא המקביל ליבוא הרגיל.

נציגת לובי 99, עו"ד רחל גור, אמרה כי עדיין אסור לייבא מוצרים רבים ביבוא מקביל, כמו תמרוקים או משחות שיניים. השר ברקת הגיב כי הדבר יטופל בתיקונים הבאים שבכוונתו להביא לוועדה.

היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, שאל האם הרשות מכירה פרקטיקות של פגיעה ביבוא מקביל ואיזה צעדים נקטה למנוע זאת, בתקופה בה הוראת השעה הקודמת הייתה בתוקף. עו"ד כהן השיבה כי מתוקף הוראת השעה הקודמת הרשות ראתה פעולות של שסטוביץ שהעבירה דיווחים לקולגייט העולמית על יבוא מקביל בצורה שגרתית, והרשות אסרה עליה לדבר עם קולגייט על יבוא מקביל. היא הוסיפה כי הרשות ראתה פרקטיקות כאלה אחרי שהוראת השעה פקעה.

עו"ד עצמון הציע לציין במפורש את רשימת המעשים האסורים, וברשות התחרות ובמשרד המשפטים הביעו חשש שאם תהיה רשימה סגורה, היבואנים הישירים יעשו מעשים אחרים והציעו לפרסם גילוי דעת.

היו"ר ביטן שאל למי נתנה הרשות קנסות וכהן השיבה: "לחברה המרכזית 40 מיליון שקל, לבזק 30 מיליון שקל, לחברת החשמל לנמל אשדוד, ליבואנית מקיטה. מה שחשוב מאוד בחוק הוא שמקבלים את הכסף מיד ואין עיכוב ביצוע לסוף ההליכים. רק אם בית המשפט יגיד שצריך להחזיר אנחנו מחזירים".

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, אמר כי לא מביאים את ההצעות האמיתיות להורדת יוקר המחיה, אלא הצעות מהשוליים. "זו הצעת חוק מסובכת, מבולבלת, פוגעת בעקרונות יסוד עם חוסר איזון תהומי, אנחנו מייצגים גם יבואנים ישירים וגם עקיפים וכל פעולה שיבואן ישיר יעשה שנועדה לפגוע ביבואן עקיף היא פסולה בעניינו, אך ההגדרה של מעשה בחוק כוללת גם מעשים שהם חלק מתחרות הוגנת. ההצעה הזו מיותרת כי יש מלוא הסמכות היום בחוק התחרות הכלכלית. חיפשנו דוגמה באירופה לחקיקה כזו ואין דבר כזה", טען עו"ד לין.

אמין עבד אל האדי, בעל סוכנות טיוטה וסובארו שמוכר רכבי יבואן ישיר, ביקש לאסור על היבואנים להגביל את הסוכנויות מעיסוק ביבוא אישי. הוא הוסיף שהוא אף חושש שהיבואן הישיר יפגע בו על רקע דבריו בפני הוועדה, ואמר כי יש מכוניות שאפשר להרוויח בהן 50 אלף שקל והסוכנות מקבלת 2,500 שקל. נציגת משרד התחבורה גרשקוביץ השיבה כי במשרד עובדים על תיקון חקיקה שיפורסם בקרוב לשימוע ציבורי.

היו"ר ביטן סיכם את הישיבה וביקש כי התיקונים ינוסחו לקראת הדיון הבא, שיתקיים בעוד כשבוע. הוא הזכיר כי ביקש לפתור את נושא תעודת המקור ולאפשר ליבואן מקביל לפעול כמו יבואן ישיר, וכן ביקש שההצעה תהייה הוראת קבע ולא כהוראת שעה.

כתיבת תגובה