הממוצע הארצי: כמה הפער בין דירת ארבעה חדרים לחמישה?

מחיר החדר החמישי: באיזו עיר תשלמו הכי פחות על שדרוג לדירת 5 חדרים מ-4 חדרים? | ניתוח נתוני הלמ"ס מגלה כי הפער הממוצע בין דירות חדשות בנות 5 חדרים ל-4 חדרים בישראל עומד על 565 אלף שקל | ומה גרמה הקורונה והעבודה מהבית?

רוני כהן מנכ"ל חברת אלדר שיווק | צילום: יח"צ

רבות נכתב כבר על השינוי בהעדפות המגורים של רוכשי הדירות בישראל בעקבות משבר הקורונה – אם בעבר דירות 4 חדרים היו הפופולריות ביותר בקרב הציבור הישראלי, בשנתיים האחרונות דירות 5 חדרים החליפו אותן כמוצר המועדף ביותר על הישראלים. ניתוח עדכני שערכה חברת אלדר שיווק נדל"ן לנתוני הלמ"ס מנסה לכמת במספרים כמה יעלה בפועל השדרוג לדירות גדולות יותר.

המחקר של החברה, המשווקת כ-90 פרויקטים בפריסה ארצית, בחן את מחירי הדירות בערים מרכזיות וגדולות בישראל בהתבסס על נתוני הלמ"ס לרבעון השלישי שפורסמו לאחרונה. נבדקו מחירי דירות 4 חדרים חדשות, אל מול דירות 5 חדרים חדשות בערים אלה, ונמצא כי בממוצע ארצי, הפער בין שני סוגי הדירות, עומד על 565.6 אלף שקל, שהם 34% – מחיר דירות חדשות בנות 5 חדרים עלו בממוצע 2.239.5 מיליון שקל לעומת 1.673.9 מיליון שקל לדירות 4 חדרים. יחד עם זאת, בחלק מהערים המבוקשות בארץ הפער הוא קטן יותר.

כך למשל, באשקלון הפער בין דירות 4 חדרים ל-5 חדרים עומד על 307.7 אלף שקל בממוצע בלבד, שהם 24%. מחירי דירות 5 חדרים חדשות בעיר עולות 1.584.5 מיליון שקל ודירות 4 חדרים עולות כ-1.277 מיליון שקל. בבאר שבע ניתן למצוא דירות 5 חדרים בפער של כ-423 אלף שקל ממחירי דירות 4 חדרים ממוצעות בעיר – כ-1.517 מיליון שקל לעומת 1.094 מיליון שקל בהתאמה.

הערים שבהן פערי המחירים בין שני סוגי הדירות הם הגבוהים ביותר הן: רמת גן עם פער של כ-1.1 מיליון שקל (42%), תל אביב עם פער של 1.005 מיליון שקל (25%), ראשון לציון עם פער של כ-730 אלף שקל (37%), חיפה עם פער של 697 אלף שקל (52%), ובת-ים עם פער של כ-645 אלף שקל (30%). 

רוכשי הדירות בתל אביב ישלמו הכי הרבה על החדר החמישי מבין הערים הגדולות בישראל: דירת 5 חדרים ממוצעת בעיר עולה 5.04 מיליון שקל לעומת 4.034 מיליון שקל בממוצע לדירות 4 חדרים. אחרי ת"א הערים היקרות ביותר במובן זה הן רמת גן, ירושלים, בת ים ונתניה. מנגד, באר שבע, אשקלון, חיפה ובית שמש הן הערים שבהן ניתן למצוא את הדירות 5 חדרים הזולות ביותר מבין הערים שנבדקו.

מקור: למ"ס – נכון לרבעון שלישי 2021

לדברי רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק נדל"ן, "ההעדפה לדירות 5 חדרים מורגשת היטב בשנתיים האחרונות, והיא נובעת בעיקר מהרצון בדירות גדולות ומרווחות יותר שיאפשרו שהייה ממושכת בבתים, או שיאפשרו עבודה מהבית או חדר משחקים לילדים וכיוצ"ב. יחד עם זאת יש לציין, כי בגדלים של הדירות שמנטרת הלמ"ס יכולים להיות פערים של עד 50% במטראז' בין הדירות מאותו פלח, ומבחינה זו המחיר הממוצע המשתקף מהנתונים לא בהכרח משקף את המציאות. ברמת גן למשל, שבה יש לפי הנתונים פערי מחיר של כ-1.1 מיליון שקל בין דירות 4 חדרים ל-5 חדרים, ניתן למצוא דירות בנות 4 חדרים בשטח של כ-110-120 מ"ר בעוד שבפרויקט אחר בעיר ניתן למצוא דירות 4 חדרים בשטח של כ-80-90 מ"ר – ומכאן יכול לנבוע הפער העצום שעליו מצביעה הלמ"ס".

בנוסף, מוסיף כהן, "פערי המחיר בין סוגי הדירות גדלו בשנים האחרונות מכמה סיבות, ראשית עלייה של עשרות אחוזים במחירי כל הדירות בכל הארץ, ובהתאם לעלייה האבסולוטית כך גם גדל הפער. שנית, משום שכל הדירות שנבנות כיום הן קטנות יותר משנבנו לפני עשור ויותר, ואם נוסיף לזאת עשרות פרויקטי תמ"א 38/1 שנבנו בשנים האחרונות בערים כמו רמת גן, שבהם הדירות הטיפוסיות לרוב קטנות יותר מאשר בבנייה בבניין רגיל  – כל זאת עשוי להסביר את הפער במחירים שטוענת הלמ"ס".

לדברי אבי צרפתי, מנכ"ל משותף בחברת צרפתי שמעון הבונה פרויקט מגורים בשכונת נאות הדרים בבאר שבע, "ניתן לראות מהנתונים כי בבאר שבע פערי המחיר בין דירות 4 ל-5 חדרים הם מהנמוכים בארץ, ואנו מזהים בפרויקט שלנו בעיר כי הרוכשים אכן מעדיפים מסיבה זו לרכוש דירות 5 חדרים על פני דירות 4 חדרים – החל מזוגות צעירים, משפחות עם ילד אחד ואפילו שני ילדים. בפרויקט שלנו הם אף מקבלים דירת 5 חדרים עצומה בשטח של 136 מ"ר בתוספת מרפסת בשטח של 25 מ"ר, גינה תלויה כסטנדרט ומחסן פרטי, כך שהם נהנים גם מהפער הנמוך וגם מדירה גדולה במיוחד".

כתיבת תגובה