המצוקה הגדולה של זוכי 'מחיר למשתכן' נמשכת

מעקב 'ביזנעס' מגלה: ההתקדמות האיטית של גופי התכנון השונים, התקצוב הלוקה בחסר והתשתית שלא נלקחה בחשבון לפני היציאה למכרזי 'מחיר למשתכן' – מובילה מאות רוכשים בראש העין להמתין עוד ועוד לדירתם • ראש העין כמשל: גם בערים אחרות סופגים הדיירים כשלים תכנוניים רבים שמעכבים את אכלוס הדירות

בנייה חדשה בראש העין |צילום: דוברות העירייה

תכנית הדיור הממשלתית 'מחיר למשתכן' הסתיימה תחת ידו של ליצמן כשר השיכון, אך הריקושטים עדיין מתעופפים בעשרות מגרשים ברחבי הארץ ובוועדות התכנון השונות. כל עוד לא ייכנס הדייר האחרון לדירתו במסגרת התוכנית 'מחיר למשתכן' עדיין נקרא כאן מפעם לפעם על הבעיות הרבות בתוכנית.

אחת הסאגות הגדולות בתחום, היא הגרלה 501 במתחםE בראש העין שהתקיימה בתאריך 24.12.2017, אולם הסיפור מתחיל עוד שנה וחצי קודם לכן. בחודש יוני 2016 זוכה חברת דונה במכרז שכלל 14 מגרשים עם יותר מ-300 דירות. החברה מתכננת את המגרשים, הם יוצאים להגרלה ובסוף שנת 2017 – לפני יותר מארבע שנים מלאות – זוכים 267 איש בדירות וממתינים בכיליון עיניים ליום בו יוכלו להפסיק לשלם שכירות ולעבור מדירת ארעי לדירה של קבע.

לפני חמישה חודשים סיקרנו את הסיפור לעומקו ובכתבה האחרונה הבאנו את החלטת הוועדה המחוזית, היות ועל המגרשים חלים התניות תחבורתיות שלא התקדמו אין להוציא היתרי בנייה חדשים באזור וזאת לאחר שכבר הוצאו היתרים לכמה אלפי יחידות דיור באופן חריג. במלחמה שבין עיריית ראש העין – משרד השיכון – משרד התחבורה, נפלו בשבי 475 יח"ד שבעליהן זכו בהגרלה במסגרת מחיר למשתכן אך הוועדה החליטה כי ייקוב הדין את ההר והם ימשיכו לשלם דמי שכירות מיותרים.

צו הפסקת עבודה

בינתיים, הוחלף מהנדס העיר הקודם של ראש העין אריה גלברג, במהנדס חדש בשם משה לורברבום שכיהן בתפקיד זה בלוד, רמלה, באור יהודה וגם תקופה לא ארוכה בבית שמש. לורברבום נכנס לתפקידו בראש העין בחודש ספטמבר ובלי כל קשר, באמצע השבוע שעבר הוצא צו הפסקת עבודה לחברת דונה במגרשים השייכים להגרלה המדוברת.

בתגובה שלחה חברת דונה מכתב מפורט המנמק מדוע בעיריית ראש העין צריכים לבטל במיידית את הצו ולהעניק למגרשים המדוברים היתרי בנייה, למרות שההתניות התחבורתיות עדיין לא התקיימו במלואן. מי שעוקב אחרי הדברים והעביר לנו את העתק המכתב, הוא ברק דדון, אחד הרוכשים שעושה רבות למען הזוכים בהגרלה ומנהל תכתובת ענפה עם משרדי ממשלה ומערכות תקשורת רבות – ביניהם מערכת ביזנעס – והמכתב מדבר בעד עצמו.

הכניסה לראש העין | צילומסך מסרטון יוטיוב שהעלתה חברת דונה

המכתב כאמור מופנה ישירות למר משה לורברבום, מהנדס הועדה המקומית – ראש העין ועוסק במגרשים 200-202 , 204 , 210-213 , 223-228 הנמצאים במתחם E ראש העין.

"1 . כידוע, ביום 19.1.21 ניתן צו הפסקת עבודה בקשר עם ביצוע עבודות במגרשים שבנדון.

"2 . משיחות שערכנו בימים האחרונים עם גורמים רבים, הן בעירייה והן בוועדה המקומית, עולה כי אין ספק שקיים מצב של חוסר מידע מהותי, בין היתר ככל הנראה בשל תחלופה של נושאי תפקידים רבים בשני הגופים, שלטעמנו הביא למתן צו הפסקת העבודה כאמור, ולפיכך ראינו לנכון להעלות על הכתב את הנקודות המהותיות מהשתלשלות העניינים בשנים האחרונות, על מנת להבהיר את התמונה".

מאבקי כוחות

כעת פונה חברת דונה ומסבירה את התהליך כולו. "3 . ראשית כל, יודגש כי חברתנו פנתה לוועדה עם תכנון מוכן של המגרשים על מנת לאשר את התכנון כאמור עוד בשנת 2017 , אולם הוועדה העלתה דרישות נוספות של הגדלת צפיפות הבניה, על אף שחברתנו לא הייתה זו שדרשה להגדיל את הצפיפות כאמור, והדבר אילץ את חברתנו להתחיל את תכנון המגרשים מההתחלה באופן שגרם לעיכוב מהותי בלוחות הזמנים, שאם לא היה מתרחש אין ספק שהיתרי הבניה בקשר עם המגרשים היו מתקבלים זה מכבר.

"4 . על אף העיכוב שנגרם שלא באשמת חברתנו כמפורט בסעיף 3 שלעיל, יודגש כי חברתנו פעלה ללא לאות ובשנת 2018 הוגשו הבקשות להיתר בניה בקשר עם כל המגרשים, כך שבמהלך שנת 2019 כל המגרשים קיבלו 'היתר בתנאים', כאשר יובהר כי במהלך השנים 2019 ו- 2020 הושלמו כל התנאים שנקבעו בהחלטת הוועדה בקשר עם המגרשים כאמור".

בהמשך מבהירה חברת דונה כי "נמסרה לוועדה המקומית ערבות בנקאית" אולם לא הונפק כתב ההיתר בקשר למגרשים הנ"ל, "וזאת ככל הנראה בשל מאבקי כוחות בין משרדי הרשות המקומית ומשרדי הממשלה, תוך שחברתנו מוחזקת כבת ערובה ומצויה בין הפטיש לסדן, כך שבאופן מעשי נמנע ממנה להוציא בפועל את היתרי הבניה בקשר עם המגרשים, על אף שכל ההליכים לשם כך הושלמו זה מכבר".

מצוקת הזוכים

אי לכך מבהירה חברת דונה למהנדס העיר "כי חברתנו עשתה כל שלאל ידה על מנת להנפיק את היתרי הבניה אך הדבר נמנע ממנה בשל מניעים שאינם תלויים ו/או קשורים בה, כך שלצערנו מתן צו הפסקת העבודה מהווה ממש עוול וחוטא למציאות, ונדמה כי השימוש בו לא נעשה באופן מושכל ואחראי כמתחייב, ללא כל התראה מראש וללא התחשבות בנזקים העלולים להיגרם, והכל תוך גרימת נזקים משמעותיים לחברתנו שנאמדים במאות אלפי שקלים בגין כל חודש שבו תופסק העבודה כאמור, ולפיכך הנכם מתבקשים לעשות שימוש בסמכותכם, לבטל את צו הפסקת העבודה, ולהפסיק את הליכי האכיפה בקשר עם הצו כאמור, בקשר עם כל המגרשים, באופן מיידי".

בשלב זה, מתייחסת 'דונה' לטענות של הוועדה המחוזית על נושא ההתניות התחבורתיות וטוענת כי ספירת יחידות הדיור כפי שספרה הוועדה אינה נכונה שכן לאחד המתחמים ישנה תב"ע נפרדת עם התניות תחבורתיות נפרדות, אשר הושלמו זה מכבר. החברה אף מעלה טענה נוספת ולפיה – מבלי להיכנס לפרטים – הוועדה המחוזית ועיריית ראש הים טעו פעם נוספת בספירת יחידות הדיור מול ההתניות התחבורתיות שדורש משרד התחבורה.

בסיום המכתב פונה 'דונה' אל הלב של האחראים לדבר בעיריית ראש העין והדברים מדברים בעד עצמם. "בנימה אישית נציין כי כמובן שמעבר לעוול ולנזקים שנגרמים לחברתנו בקשר עם כל האמור לעיל, נדמה כי יש להזכיר את מצוקתם הגדולה של זוכי 'מחיר למשתכן' המהווים בני ערובה של המצב על לא כל עוול בכפם – משפחות צעירות עם ילדים שכל תקוותם הייתה לרכוש דירה במחיר בר השגה, ובמשך זמן רב נאלצים להוציא כספים שאין ברשותם לצורך תשלום שכר דירה ופתרונות חלופיים. נא עיזרו לנו להאמין כי לכולנו מטרה משותפת לקדם את בניית ואכלוס הפרויקט בהקדם האפשרי, לטובת כל הצדדים".

דונה בפסגות אפק בראש העין החדשה, פרויקט שאוכלס | צילומסך מאתר החברה

כאן ב'ביזנעס' נשמח לבשר לכם שהדברים התקבלו בלב השומעים, אולם מתוך מעקב ארוך אחרי הסיפור נראה שעדיין לא נאמרה בו המילה האחרונה.

לסיום נציין, כי בימים אלה, יוצאים הזוכים במחיר למשתכן בראש העין בעצומה בנושא.

גורם בעיריית בני ברק אמר היום ל'ביזנעס' כי הוא מאמין שלא ירחק היום, ובעיות הגורמות לעיכובים קשים בהתחלת הבנייה בצפון בני ברק בשל מחלוקות בין משרדים ממשלתיים לעיריית בני ברק (וליזמים שזכו ב'מחיר למשתכן' בצפון העיר) – יובילו להתקוממות של הרוכשים שתצבור אף היא תאוצה.

חלק מהרוכשים בבני ברק אמנם קיבלו היום הודעה כי מיד עם תום הסגר יחל הליך בחירת הדירות, אך ככל הידוע, הוויכוח – אודות בניית גשר מעל כביש אם המושבות – עודנו ניטש, וכל צד מתבצר בעמדתו.

התעלמות מוחלטת

יובהר כי בכל הפעמים בהן ביקשנו את תגובת עיריית ראש העין לפרשייה, הם החליטו להתעלם באופן בוטה ולא להגיב לאף פנייה בנושא.

גם ממשרד השיכון לא זכינו לקבל תשובה ואף עו"ד קרן שיין מנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה לא זכתה לקבל מענה בנושא ממשרד השיכון. “פנינו שוב למשרד הבינוי והשיכון לברר את הטענות על העיכוב בהתקדמות הפרויקט, ועל אי מתן מענה/עדכונים לזוכים. לצערי טרם קיבלתי התייחסות עניינית לפניותיי ואני פועלת כדי לקבל מענה בהקדם. עם קבלת המענה, אשוב ואודיעך דבר”.

במשרד התחבורה נטען בעבר ל’ביזנעס’ כי "ההתניות התחבורתיות נקבעות על ידי מוסדות התכנון בהם יש למשרד התחבורה נציגות, אך הוא אינו הגורם המכריע. ההחלטה על שינוי ההתניות ליחידות הדיור נתונה בידי הועדה המחוזית".

במשרד התחבורה לקחו אחריות חלקית על כך שהזוכים ממתינים שלוש שנים להיתר בנייה וכותבים כי "חלק מהפרויקטים התחבורתיים באחריות חברות התשתית של משרד התחבורה", בד בבד הם טוענים כי "חלקם באחריות עיריית ראש העין".

בנוסף, כותבים במשרד התחבורה כי "המשרד פועל באופן שוטף מול משרד האוצר לקבלת תקציבים עבור הפרויקטים התחבורתיים במרחב ראש העין".

לא הצלחנו לברר האם באמת חסר כסף לצורך ההתקדמות של העבודות במקום או שזהו רמז בלתי נהיר לכך שיש צורך בעוד כסף.

תגובה אחת ל: "המצוקה הגדולה של זוכי 'מחיר למשתכן' נמשכת"

  1. העיקר שעיריית בני ברק המושחתת ( חנוך זייברט)נתנה לשריקי הטבות והקלות ואנחנו מקבלים בתמורה דירות כלואות בגודל קופסת גפרורים כשבין בניין לבניין אין מקום לנשימה

כתיבת תגובה