המשטרה קוראת: "עשו סוף לאסונות בין הזמנים"

ככל הנראה, טוענים במשטרה, האירועים המצערים לאחרונה הם תולדה של חוסר הקפדה על הוראות הבטיחות. המשטרה מפרסמת מה שהיא מכנה (בטעות) 'קריאת קודש' להקפדה על משמעת בחופי הרחצה, בכבישים ובאתרי הטבע

תאונה קטלנית | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ימי בין הזמנים הם ימים של החלפת כח ומילוי מצברים לקראת אלול והחגים. בימים אלו על כבישי הארץ ובמקומות התיור נראות משפחות רבות 'איש על מחנהו ואיש על דגלו' מי ברכב ומי ברגל.

אולם במשטרת ישראל טוענים כי בימים האחרונים "אנו רואים כי ישנם אירועים מצערים הכוללים פגיעות בתאונות דרכים ובמקרי טביעה שחלקם ככל הנראה נובע מחוסר הקפדה על הוראות הבטיחות, הוראות שנכתבו מניסיונם של שוטרי משטרת ישראל במשך השנים".

"אנו פונים בקריאת קודש שימרו על עצמכם והקפידו על משמעת בטיחות בחופי הרחצה ובכבישים" נמסר בהודעת דוברות המשטרה למגזר החרדי.

הנה חלק מהוראות הבטיחות שיש להקפיד עליהם בנהיגה.

> שמור על חוקי התנועה. ציית לתמרורים, כבד את פס ההפרדה הלבן, תן זכות קדימה.

> שמור מרחק מהרכב שלפניך. שמירת מרחק היא אחת מפעולות הנהיגה הפשוטות והיעילות ביותר.

> בשעת עקיפה יש להסתכל לצדדים, ולוודא שהדרך פנויה. אין להתקרב לרכב הנעקף. באופן הזה מוגבל שדה הראייה ונמנעת האפשרות לחזור לימין במקרה הצורך.

> זכור! יש להאט לקראת צומת או מעבר חצייה המהירות המותרת על פי חוק ובהתאם לתנאי הדרך (כביש משובש, ראות לקויה וכו')

> לפני כל נסיעה יש לחגור חגורת בטיחות, ולהקפיד שיתר הנוסעים ברכב יהיו חגורים. שימוש בחגורת הבטיחות מצילה חיים.

במשטרה מזכירים גם כי נהיגה ברכב דורשת מהנהג את מלוא תשומת הלב. בזמן נהיגה אין לעסוק בנושאים אחרים, כגון עלעול בניירות, קריאת כותרות העיתונים או אף דיבור בטלפון. ואף על פי כן, החוק אינו אוסר על דיבור בטלפון סלולארי, בזמן נהיגה ברכב, וזאת רק במידה וברכב מותקנת דיבורית, כך ששתי ידיו של הנהג נשארות על ההגה. תשומת הלב של הנהג נתונה לא אחת לשיחה ולא למה שמתרחש על הכביש. חוסר ריכוז בשעת נהיגה הוא מצב מסוכן ביותר. אם יש הכרח לדבר בטלפון בעת הנהיגה – יש לעשות זאת בקיצור נמרץ.

> נהג עייף, הוא נהג מסוכן: מזג אויר חם, חוסר בשעות שינה, שעות נהיגה מרובות ללא עצירה, רעב וצמא, כל אלו גורמים לאיכות נהיגה ירודה, ואף מסוכנת. מסימני הזיהוי לעייפות בנהיגה: קושי לשמור על נתיב נסיעה ישר, עצימת עיניים, הנחת הראש על המשענת, פיהוקים, הימנעות מהתבוננות במראות גם כאשר יש בכך צורך. כל אחד מסימנים אלה מצביע על כך, שיש לעצור להתרעננות. במצבים של עייפות או חוסר נוחות, על הנהג לעצור בהזדמנות הבטוחה הראשונה הנקרית בדרכו ולהתרענן.

חשוב לזכור כי תאונות מתרחשות גם בשולי הכביש, חלקן אף קטלניות. לפיכך גם כשעוצרים להתרעננות יש לעשות זאת בחוכמה: עדיף לעצור בתחנות דלק, תחנות ריענון, חניונים או כל מקום מוגן אחר. במידה ואין  אפשרות כזו, יש לעצור רחוק ככל הניתן משפת הכביש ומהפס הצהוב. אין לצאת מהרכב מצידו השמאלי – הקרוב לתנועה. יש לדאוג שהרכב יראה מרחוק ע"י הפעלת אורות החירום המהבהבים ומשולש האזהרה.

כך תצאו לטייל

במשטרה פרסמו גם "כללי בטיחות לטיולים באתרי הטבע":

 > יש להכין היטב את מסלול הטיול בין אם מדובר בנסיעה לאתרים שונים, ובין אם מדובר בטיול בחיק הטבע. ההכנה כוללת את הכרת המסלולים, משך הזמן של כל מסלול ומסלול והוראות של האחראים לגבי שעות הכניסה אליהם כמופיע בפרסומים פומבי.

> חלה חובה לבדוק מה רמת קושי המסלול והאם הוא משפחתי או למיטיבי לכת בלבד.

> חובה להצטייד במים בכמות מספקת לפחות 3 ליטר לכל מטייל. (המומחים ממליצים על לפחות ליטר מים לכל שעת הליכה). במהלך הטיול  כדאי מאוד לאכול אכילה קלה, פחות ממתקים ומלוחים ויותר פירות.

> יש להצטייד בלבוש מתאים הכולל: נעלים סגורות, ביגוד קל, כובע חובה ונעלי הליכה ורצוי להשתמש בקרם הגנה.

> על מנת למנוע חרדה מיותרת יש לעדכן בני משפחה/חברים על מסלול הטיול המתוכנן ועל הזמנים בו הוא אמור להתקיים ומתי צפי החזרה.

> יש להצטייד בטלפון נייד כשהסוללה מלאה ואמצעי הטענה ונייד ובטרייה נוספת לטיולי שטח.

> יש לנוע בשבילים מסומנים בלבד, לא לסטות מהם ובוודאי שלא להיכנס למקומות המסומנים בסימני אזהרה שונים של צה"ל או רשויות אחרות.

> במקרה של אירוע חירום בשטח נא להתקשר למוקד 100 ולפעול על פי הנחיית המוקד. אם אין קליטה, לנסות להגיע בבטחה למקום גבוה ולהתקשר.

> לא לטייל ולא לנוע בחושך מחשש לנפילה ממצוק וכו'.

> לנופשים בחופי הים, יש להישמע להוראות המצילים ולא להיכנס למקווי מים וים במקומות בהם אין שירותי הצלה, או לחילופין לאחר סיומם של שירותים אלו הוכח כי מרביתם של אירועי הטביעה חלו עקב כך.

> אל תסירו את עיניכם מהילדים הנכנסים למים – ולא רק במים העמוקים. האזהרה אמורה הן בבריכות שגובה המים נמוך והן בחופי הים במים הרדודים.

כתיבת תגובה