הנפט בצלילה חופשית: כ-15 דולר לחבית

עוצר הטיסות והפסקת המסחר בעולם הובילו את הנפט לירידה תלולה וחסרת תקדים • מחיר הנפט צולל בכ-18% לשפל של 21 שנה • כיצד הרוסים והסעודים הם הגורמים לכך? • ומדוע הקריאה של טראמפ לשוב לשולחן המו"מ לא עצרה את הנפילות החדות?

הפקת נפט | צילום אילוסטרציה: Chirkov, שאטרסטוק

גם אם יש לכם תחנת דלק במרחק של 500 מטר מהבית לא מומלץ כעת ללכת לתדלק. מחיר הנפט צולל עמוק בכ-18% לשפל של 21 שנה. מחיר הנפט נע סביב ה-15 דולר לחבית. מדובר בירידות על רקע הירידה בביקושים בעקבות עוצר הטיסות העולמי והשבתת המסחר והייצור בעולם.

הנפט האצור בבטן האדמה מבקש כל העת לפרוץ ולצאת החוצה. יצרניות הנפט קיצצו התקופה האחרונה פעם אחר פעם בכמות הייצור, אך עדיין מדובר על כמויות ענק מעל ומעבר ליכולת האחסון של החברות. בעקבות כך צנחו החוזים העתידיים על נפט מסוג WTI לחודש מאי.

בשבוע שעבר כבר איבדו החוזים העתידיים לחודש למאי אחוזים ניכרים מערכם וההסכם של יצרניות הנפט המרכזיות – מדינות אופק, לא הצליחו לבלום את הירידות במחירים. גם המחירים של החוזים העתידיים לחודש יוני נחתכים בכ-33% והערכה שמחיר הנפט עדיין לא אמר את מילתו האחרונה.

גם הצפי לחזרה לשגרה נבלם שוב ושוב. רוב מדינות העולם שנכנסו להסגר מרצונם מדברות על חזרה איטית ביותר והעלייה בצריכת הנפט ומוצרי תעלה טיפין טיפין. ב'ביזפורטל' דווח כי המצב של יכולת אחסון הנפט העולמי נמתח עד לגבולותיו המקסימליים, עד כדי כך שמתרבים הדיווחים כי משרד האנרגיה האמריקאי שוקל לשלם ליצרני נפט מקומיים כדי לשמור על נפט בקרקע.

המלצה שלנו: היו זהירים. אל תקנו מוצר תנודתי גם אם מבטיחים לכם שהוא יעלה לגבהים. לדברי, וונדנה הארי, מייסדת Vanda Insights המצוטטת ב'ביזפורטל': "המחירים הנוכחיים מראים שהקיצוץ של אופ"ק התברר כחלש, כשמחירי הנפט תלויים שוב בחסדיו של הנגיף. עד שלא תתבצע יציאה הדרגתית מההסגר בארה"ב, מחיר הנפט עשוי להמשיך לצלול או לחלופין להישאר סביב הרמות הנוכחיות".

ב'כלכליסט' דווח לעומת זאת כי הסעודים מחכים לסוף המשבר עם מניות נפט ש'אספו מהרצפה'. מסתבר שקרן העושר הסעודית הוציאה כמה מיליארדים טובים על חבילות מניות בחברות נפט: אקווינור הנורבגית, ENI האיטלקית, רויאל דאץ' של הבריטית-הולנדית וטוטאל הצרפתית.

הסיפור הגדול של מחיר הנפט החל לפני קצת יותר מחודש, כאשר פוצצו הסעודים את המגעים עם הרוסים על קיצוץ תפוקת הנפט במרץ. היה זה מהלך חסר תקדים שהפיל ביום אחד את מחירו בעשרות אחוזים אל מתחת ל-30 דולר.

מדיווח של סופי שולם ב'כלכליסט' עולה כי לפני שבוע, בעקבות לחץ כבד שהפעיל נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ על שני השחקנים הסוררים – הסעודים והרוסים, הם חזרו לשולחן המשא ומתן. התוצאה: הסכמה לקצץ משמעותית בתפוקת הנפט במטרה לשמר את מחירו ואף להקפיצו כלפי מעלה. יתכן מאוד, שאת שינוי הכיוון של מחיר הנפט אל רמתו שלפני משבר הקורונה נראה, רק כאשר אמצעי התחבורה והייצור יחזרו לפעולה סדירה ותיווצר עלייה חדה בביקושים העולמיים.

כתיבת תגובה