הסגר השלישי יוביל רק ל90-120 אלף דורשי עבודה

בהשוואה לסגר השני, תחזית שירות התעסוקה: מספר הנרשמים החדשים כדורשי עבודה בסגר השלישי צפוי להיות נמוך יותר • הסיבות: אי סגירה מלאה של מערכת החינוך, ושנית בשל למידת המשק להתמודד עם הסגרים • שירות התעסוקה ממליץ: לקצוב את תקופת החל"ת למי שייצאו אליו במהלך הסגר השלישי ולעודד את חזרתם המיידית של דורשי העבודה למקומות העבודה מהם ייצאו • בין המקצועות שהכי ייפגעו בסגר הנוכחי: מוכרים בחנויות, עובדי מזכירות ומאבטחים

לשכת תעסוקה | צילום: שירות התעסוקה

 

ערב הכניסה לסגר השלישי, שירות התעסוקה מפרסם הבוקר (ראשון) את תחזיתו באשר למשמעויות התעסוקתיות שצפוי שוק העבודה להתמודד איתן נוכח הסגר. לפי הערכת חוקרי שירות התעסוקה, מספר דורשי העבודה החדשים שיירשמו במהלך הסגר השלישי צפוי להיות נמוך משמעותית מאשר מספר הנרשמים במהלך הסגר השני. בעוד במהלך חודש סגר חגי תשרי 291,352  אלף איש נרשמו כדורשי עבודה, בשירות התעסוקה מעריכים כי טווח הנרשמים החזוי בסגר השלישי ינוע בין 90-120 אלף דורשי עבודה.

בשירות התעסוקה מציינים, כי התחזית מבוססת על ההנחה כי הסגר יימשך חודש, כפי שהעריכו בסוף השבוע גורמים במשרד הבריאות. אולם, מדגישים בשירות, כי ככל והסגר יהיה ארוך יותר כן צפוי מספר הנרשמים כדורשי עבודה חדשים במהלכו לעלות. להערכת שירות התעסוקה, גם בסגר השלישי משלחי היד שצפויים להיפגע יותר הם המכירות והשירותים; הסוכנים, ההנדסאים והטכנאים; האקדמאים; והפקידים ועובדי המשרדים. באשר למקצועות, המקצועות שהכי צפויים להיפגע הוא עוזרי מכירה בחנויות, עובדי מזכירות ומאבטחים.  

ד"ר גל זהר, מנהל יחידת המחקר והמדיניות בשירות התעסוקה, מסביר את התחזית ותולה את הפער ביחס לסגר השני במספר גורמים. ראשית, סגירתה המלאה של מערכת החינוך בסגר השני הביאה לכך שעשרות אלפי תומכי הוראה הפכו לדורשי עבודה, מה שאין כן בסגר השלישי בו מערכת החינוך צפויה לפעול במתכונת מלאה בכמחצית משכבות הגיל, כך שככל שאכן תהיה פגיעה היא תיעשה בעיקר בתומכי ההוראה. לבסוף, ד"ר זהר מסביר את ההבדל בכך שבין סגר לסגר שוק העבודה למד להתנהל בצילה של הקורונה, למשל בעבודה מרחוק, כך שבניגוד לסגרים הקודמים בסגר השלישי יותר מעסיקים צפויים שלא להוציא את עובדיהם לחל"ת.

עם זאת, לאור מגמות החזרה לעבודה לאחר הסגר השני בשירות התעסוקה מביעים חשש כי עובדים שייצאו לחל"ת במהלך הסגר השלישי יתקשו להשתלב מידית בשוך הסגר. לפיכך, ממליץ שירות התעסוקה לממשלה לקצוב את תקופת החל"ת למי שייצאו אליו במהלך הסגר השלישי ולעודד את החזרתם לעבודה. 

כתיבת תגובה