הסטארטפ שמשלב דיור, עסקים וקהילה גייס 40 מיליון דולר

לא מתאים לחרדים, אבל בהחלט מתאים לדור ה-Y וה-Z – חללי מגורים משותפים • חברת venn הישראלית לקחה את הרעיון לשלב הבא – שילוב של מגורים, עסקים קהילה וחברה • עכשיו היא גייסה 40 מיליון $ כדי לכבוש ערים חדשות

בניין מגורים צפוף, אילוסטרציה | צילום:Italo Melo, Pexels

נאמר מראש, לאחר קריאת הכתבה אל תמהרו לרוץ לח"כינו היקרים בבקשה לקדם את הנושא כפתרון למצוקת הדיור הקשה. וזה מפני שפתרון ההתחדשות האורבני של Venn, עליו נכתבו השורות הבאות, אינו מתאים כלל לאורח החיים החרדי. אולם כן מעניין לדעת כיצד מטפל דור ה-Y בנושא הדיור.

את הווי-וורק – חללי העבודה המשותפים למדתם כבר להכיר, עכשיו זה הזמן להכיר את ווי-ליב – חללי מגורים משותפים. ואם עולה בכם איזה רגש של פנימייה, מסתבר שטעיתם. חברת ההתחדשות האורבנית Venn, בונה מודל עירוני של מגורים משותפים בחללים משופצים. מדובר ביחידות דיור במגוון רחב של גדלים ואפשרויות, כשגולת הכותרת של החברה היא שיתופי פעולה עם מספר רב של עסקים שכונתיים. החברה הוקמה כפיילוט בשכונת שפירא בת"א, שהוביל לחזון של מודל עסקי בר-קיימא, הניתן לשכפול בשכונות וקהילות נוספות.

מסתבר, שבכל העולם כבר פועלות חברות למגורים משותפים, והטרנד שמוכר בעולם בשם קו־ליבינג (Co-living) מאיים להציף את שוק הדיור. מדובר במודל למגורים משותפים, הכוללים חללים פרטיים קטנים ופונקציונליים בצד אזורי מחייה ציבוריים.

הפלטפורמה של venn, בניגוד לכל החברות בעולם, אומרת: לא לחללי מגורים של לישון וללכת – אלא מעודדת מעורבות קהילתית בעיצוב החיים בשכונה. הדבר נעשה באמצעות התנדבות, כלים להשתתפות חברתית, צריכה מקומית ומודל כלכלי שמשקיע חלק מרווחי החברה חזרה בשכונה עצמה.

Venn, הוקמה בשנת 2016 על ידי שלושה יוצאי סיירת מטכ"ל, המנכ"ל אור בוקובזה, דוד שרז וחן אבני. מאז השקת פעילותה בתל אביב, תמכה החברה ב-35 פעילות עסקיות מקומיות ו-590 אירועים שכונתיים, שבהם נכחו 11,350 אנשים. בשנת 2018 התרחבה החברה לשכונת פרידרישין ברלין ובושוויק בניו יורק. החברה מעסיקה כיום 70 עובדים ומנהלת 1,000 יחידות דיור ועשרות מרחבי דיור מוגנים.

אלא שהפעילות בשלוש הערים בניו יורק, ברלין ותל אביב לא מספקת את החברה, ובימים אלה גייסה החברה 40 מיליון דולר מפיטנגו, המילטון ליין ו-Bridges Israel. החברה מתכננת להגביר את מאמצי הפיתוח ולהרחיב את מודל ההתחדשות העירונית שלה לעוד ערים בעולם. היעד של החברה הוא להגיע למיליוני אנשים בכ-100 ערים עד 2030.

"אנחנו אוהבים את העיר (תל אביב, ד"ש), ואת האנרגיות וההשראה שלה. אבל אנחנו חושבים שזה יכול להיעשות אחרת – וטוב יותר", אמר אור בוקובזה, מייסד ומנכ"ל Venn. "יש דור שלם של אנשים שמחפשים דרך משמעותית יותר של חיים עירוניים. אי שם בתוך הטירוף של חיי העיר, הם רוצים יותר זמן לראות חברים, לחקור תחומי עניין, ולהשפיע. אנחנו ממציאים מחדש את השכונה העירונית".

חמי פרס מקרן פיטנגו, שיתף ברגשותיו כלפי המהלך, ואמר "אנו נרגשים להיות חלק מהמסע של venn לטרנספורמציה אורבנית חיובית. במודל שלה – תשואה חברתית חשובה בדיוק כמו תשואה על ההשקעה.

"החברה מתייחסת לנדל"ן כאל תהליך ארוך טווח ומתמשך, ולמעורבות קהילתית כדרך היחידה לחולל שינוי בר קיימא בשכונות מתפתחות. האצת תהליכי האורבניזציה, יוצרת מצב בו ההשקעות חייבות להיות ברות קיימא ולצפות את העתיד. המיזם של venn שונה ממיזמי נדל"ן או מסטארט-אפים של טכנולוגיות דיור (proptech), משום שבחברה מאמינים ששכונות זקוקות למודל עסקי טוב יותר לצד חיי קהילה שיוצרים חיבור בין אנשים", אמר פרס.‎

"venn מניעים שינוי אורבני חיובי בעולם, והמילטון ליין שמחים להשקיע ולתמוך במודל חדשני זה של השקעה אורבנית". כך מסר חואן דלגאדו-מוריירה, סגן יושב ראש ומנהל אזור אסיה-פסיפיק בהמילטון ליין.

כתיבת תגובה