הסכם הקומבינציה שבוטל לאחר 18 שנה

למרות שהרשויות הם הגורם האחראי לעיכוב במתן אישורי הבנייה פסק בית המשפט כי ההסכם שנחתם אז לא רלוונטי לסיטואציות • בעלי הקרקעות המחזיקים בזכויות לכ -70 יח"ד יוכלו להתקשר עם יזם אחר לקידום הבנייה • והאם הסעיף שהופיע בהסכם שהיזם אמור לפעול תוך 5 שנים הוא הסעיף שחרץ את פסק בית המשפט?

קרקעות לבנייה | צילום אילוסטרציה: קובי גדעון, פלאש 90

בפסק בוררות של השופט בדימוס עדי זרנקין בוטל הסכם קומבינציה שנחתם לפני כ- 18 שנה בין בעלי קרקעות במתחם הנערה בהוד השרון ובין היזם ש. מיכלסון.

מפסק הבוררות עולה כי היזם חתם לפני 18 שנה על הסכם עם 75% מבעלי הזכויות בחלקה הממוקמת במתחם בית הנערה בהוד השרון. ההסכם התייחס ל- 80% מהזכויות של הבעלים וקבע כי חברת ש. מיכלסון תפעל על חשבונה לקידומה של תוכנית בניית עיר שתאפשר את מימוש הקרקע והבנייה תוך 5 שנים מיום ההסכם.

על פי הסכם הקומבינציה 35% מהדירות בפרויקט יוקצו לבעלים ו – 65% ליזם.

אולם היזם לא הצליח לקדם את התב"ע, לא בתוך 5 שנים ולא לאחר מכן, ורק בשנת 2017 אושרה תוכנית מתאר מקומית פרי יוזמתה של הועדה המחוזית ובמסגרתה הזכויות של בעלי הקרקע חולקו בין 3 מגרשים שונים, חלקם לצמודי קרקע, וחלקם לבנייה רוויה, כאשר על אותם מגרשים יש בעלי זכויות נוספים שלא נכללו בהסכם עם היזם.

מרבית בעלי הקרקעות החליטו לבטל את ההסכם היות והיזם לא פעל לאישור התב"ע, חלפו המועדים הקבועים בהסכם ולאור ההבנה כי ההסכם המקורי לא יוכל לצאת לפועל ומשהיזם סרב, הסכסוך הגיע להליך בוררות.

בעלי הקרקעות החליפו מייצגים ופנו לברורות באמצעות עוה"ד שמואל שוב, והילה לביא ממשרד שוב ושות', אשר טענו שההסכם בטל, בין היתר היות והיזם לא פעל לקידום התב"ע, גם אחרי אישור התב"ע המחוזית הוא לא דאג לברר מה היקף הזכויות שהוקצו לחלקה ביחס לחלקות אחרות.

בנוסף טענו כי היזם לא דאג שהזכויות לבעלים יוקצו במגרש תכנוני אחד שיאפשר קידום מהיר של הפרויקט ולא יחד עם בעלי זכויות נוספים ובכך נגרם נזק לבעלים. כמו כן טענו הבעלים שכיום ההסכם אינו ישים וכי לא ניתן לתכנן ולהקים פרויקט ללא שיתוף עם יתר הבעלים שאינם חתומים עם מיכלסון. בנוסף התנאים המסחריים כבר אינם רלוונטיים שכן בתקופה האחרונה נחתמו באזור הסכמי קומבינציה בשיעור של 45%-48% לזכות הבעלים.

היזם טען כי בעלי הזכויות לא הודיעו לו על ביטול ההסכם וגם אם היה ניתן לראות בהודעה ששלחו הודעת ביטול אז היא נשלחה בשיהוי ניכר המעיד על חוסר תום לב מצד בעלי הזכויות וכן כי הוא לא הפר את ההסכם.

השופט בדימוס עדי זרנקין פסק כי על אף שלא ניתן להאשים את היזם בעיכוב באישור התוכניות אלא את הרשויות, הרי שבמצב שנוצר ההסכם היום אינו ישים ואין מנוס מביטולו שכן זכויות בעלי הקרקע הוקצו בשלושה מגרשים עם בעלי זכויות אחרים שלהם אין הסכם עם ש. מיכלסון ולכן פסק שההסכם יבוטל והערות האזהרה לטובת היזם ימחקו.

כתיבת תגובה