הסכם השת"פ המסחרי עם הטורקים שיוריד את יוקר המחיה

ערב נסיעת הנשיא הרצוג לפגישה עם ארדואן: משלחת ענק של למעלה מ-100 אנשי עסקים בכירים הגיעו מטורקיה למפגש עם בכירי המגזר העסקי בישראל | הסכם לשיתוף פעולה נחתם בין הארגונים העסקיים בישראל ובטורקיה | היקף הסחר בין המדינות זינק בשנה האחרונה בכ-35% ועמד על כ-6.7 מיליארד דולר

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין עם מקבילו איסמעיל ג'וליה יו"ר איגוד היצואנים הטורקי (TIM) | צילום: יאיר שגיא

רגע לפני נסיעת הנשיא הרצוג לפגישה עם ארדואן, הטורקים  מחממים את היחסים הכלכליים עם המגזר העסקי בישראל: למעלה מ-100 אנשי עסקים בכירים הגיעו מטורקיה למפגש עם בכירי המגזר העסקי בישראל, בהובלת איגוד לשכות המסחר ואיגוד היצואנים הטורקיים. באירוע שהתקיים הבוקר במלון דיוויד אינטרקונטיננטל חתמו הצדדים על הסכם שיתוף פעולה כלכלי בין חברות ישראליות וטורקיות ולאחר מכן התקיימו עשרות מפגשים עסקיים, במסגרת שולחנות עגולים. באירוע נחשפו הנתונים הכלכליים בין המדינות ולפיהם בשנה האחרונה חל זינוק של כ-35% בהיקף הסחר בין המדינות, לעומת שנת 2020, והוא עמד על 6.7 מיליארד דולר, לעומת 4.9 בשנת 2020.

באירוע שהתקיים הבוקר (6.3.2022)  חתם נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין עם מקבילו מר İsmail Gülle  יו"ר איגוד היצואנים הטורקי (TIM) על הסכם לשיתוף פעולה MOU , במסגרת ביקור של משלחת עסקית רחבה מטורקיה בישראל. זוהי המשלחת העסקית הגדולה והבכירה ביותר שמגיעה לארץ מזה שנים רבות, וכוללת כ 100 יצואנים מטורקיה. 

ארגון TIM מייצג ארגונים עסקיים על פני  15 סקטורים עסקיים, המייצגים כ- 70,000 עסקים טורקים. בין היתר מתחומי התשתיות, בנייה, תעשייה, מזון, חקלאות, מסחר, קניונים ועוד. 

כאמור הבוקר התקיים טקס החתימה במלון דויד אינטרקונטיננטל בתל אביב ולאחר מכן התקיימו מעל 100 מפגשי B2B בין אנשי העסקים הטורקים והישראלים לפיתוח שיתופי פעולה עסקיים. 

יסייע ביוקר המחיה

באיגוד לשכות המסחר מציינים כי דווקא עכשיו כאשר נאבקים ביוקר המחיה, הסחר עם טורקיה יכול לסייע בהוזלת העלויות שישפיעו ישירות על כיסו האישי של הצרכן. שילוב הנסיבות של הפיחות בערך המטבע הטורקי שהפך את טורקיה לאטרקטיבית יותר, המיקום הגאוגרפי המקצר את זמני האספקה מטורקיה, שעומדים על כ 10 שעות הפלגה לעומת 21 ימי הפלגה מסין, ועלות כוח עבודה זול עם רמת ביצוע וייצור גבוהים ואיכותיים;  כל אלה יוצרים חלון הזדמנויות משמעותי לייבוא לישראל.  

באיגוד לשכות המסחר עדים לביקוש הולך וגובר מצד חברות ישראליות המעוניינות למצוא שותפים עסקיים בטורקיה וסבורים שמשלחת זאת תוביל לשיתופי פעולה משמעותיים בין הכלכלות. מהלך שיתרום להוזלת יוקר המחייה בישראל, באמצעות הגדלת מגוון המוצרים והגברת התחרות במשק.

זינוק חד בהיקף הסחר בין המדינות

מניתוח איגוד לשכות המסחר, בהתבסס על נתוני הלמ"ס, עולה כי היקף הסחר בין ישראל לטורקיה עמד בשנת 2021 על  6.7 מיליארד דולר, לעומת 4.9 בשנת 2020, גידול של 35%.  הייבוא מטורקיה אל ישראל מהווה את עיקר היקף הסחר ועמד בשנת 2021 על 71% . 

היבוא מטורקיה לישראל עמד בשנת 2021 על 4.76, ורשם עליה של 36% לעומת 2020 ; היצוא מישראל אל טורקיה עמד בשנת 2021 על 1.9 מיליארד דולר, עליה של 33% לעומת 2020.

עיקר העלייה בהיקף הייבוא נבעה מהתחומים הבאים:

יבוא פלסטיק גומי ומוצריהם עלו ב 40% , שהם 137 מיליון דולר

יבוא מכונות ציוד חשמלי עלו ב 30% , שהם 123 מיליון דולר

יבוא מתכות 50%, שהם 470 מיליון דולר 

יבוא מלט ומוצרי קרמיקה וזכוכית עלו ב 43%, שהם 120 מיליון דולר 

עיקר העלייה בהיקף הייצוא נבעה מהתחומים הבאים:

יצוא מוצרי תעשייה כימית עלו ב 44%, שהם 273 מיליון דולר

יצוא מוצרים מינרלים עלו ב 121%, שהם 135 מיליון דולר

יצוא מתכות פשוטות עלה ב 74%, שהם 113 מיליון דולר 

לעומת זאת יצוא פלסטיק וגומי ירד ב 19%, שהם 44 מיליון דולר.

עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר ציין כי טורקיה היא אחת ממדינות המפתח ביחסי ישראל עם מרחב המזרח התיכון. המשלחת היא תפנית של אמת ביחסינו בעתיד עם טורקיה. משלחת ברמה זו ובהיקף זה מעידה על חידוש מבורך ביחסינו עם טורקיה. לחיזוק וחידוש תנופת יחסי הכלכלה בין ישראל לטורקיה יש חשיבות רבה עבור ישראל בתחומי היבוא והיצוא וכן בפתיחת אפשרויות נוספות לשיתופי פעולה בין העסקים בשתי המדינות.

איסמעיל גולה, יו"ר איגוד היצואנים הטורקי אמר כי "איגוד היצואנים הטורקי מוציא משלחות לרחבי העולם לקידום הסחר וההשקעות עם חברות טורקיות. מתחילת המגפה ארגנו יותר מ-100 משלחות סחר ל-73 מדינות, ואני מאמין כי המשלחת לישראל בעלת פוטנציאל רב אשר יגדיל משמעותית את ההזדמנויות העסקיות בין שתי המדינות. הגידול בייצוא הטורקי לישראל במהלך המגיפה הוכיח כי טורקיה היא יצואנית אמינה וחיונית לישראל. כולי תקווה כי היקף הסחר בין המדינות יגדל בהקדם האפשרי."

איילת נחמיאס-ורבין, יו"ר מכון היצוא אמרה כי "טורקיה היא שותפה כלכלית משמעותית  ואני מקווה שחידוש היחסים נושא עמו הזדמנויות מעניינות לתעשייה הישראלית ולשיתופי פעולה חדשים. מכון היצוא, הפועל בשיתוף מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, יחתור לייצר תשתית חדשה עבור התעשייה כדי לעודד את שותפינו בטורקיה לאמץ טכנולוגיות וחדשנות ישראלית.

"חידוש היחסים הוא הזדמנות למדינות מזרח הים התיכון כולו ואני מקווה שהיא גם תוכל להתממש".

גד שושן, נשיא מועצת העסקים ישראל טורקיה: "מערכת היחסים העסקית בין ישראל וטורקיה הייתה ונשארה תקינה לאורך כל השנים ואף גדלה משנה לשנה. יחד עם זאת משברי הקורונה, הכלכלה ועוד, האטו בשנים האחרונות את קצב הפיתוח העסקי, על כן אנחנו שמחים לפתוח ערוצים נוספים לעידוד יחסי המסחר בין המדינות. טורקיה וישראל חולקות בסיס רחב ונכון לשיתופי פעולה ויש חשיבות הדדית לפתח כל ערוץ אפשרי". 

כתיבת תגובה