הסכמי אברהם: ישראל ובחריין במו"מ להסכם סחר חופשי

ממלכת בחריין ומדינת ישראל מצהירות על פתיחת משא ומתן להסכם סחר חופשי בין המדינות | שרת הכלכלה ברביבאי ושר התעשייה והמסחר של בחריין, השיקו אתמול במנאמה, בחריין, את פתיחת המשא ומתן לכינון הסכם סחר חופשי

דגלי ארה"ב, איחוד האמירויות הערביות, ישראל ובחריין מוקרנים על קירות העיר העתיקה בירושלים | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

שרת הכלכלה ברביבאי, קיימה אתמול פגישה עם שר התעשייה והמסחר של בחריין, זאייד בין ראשיד אל זייאני, והשניים השיקו רשמית את דיוני המו"מ לכינון הסכם סחר חופשי בין ממלכת בחריין לבין מדינת ישראל.

במהלך פגישתם, אמרה השרה ברביבאי למקבילה הבחרייני כי היא מברכת על התנעת התהליך שמטרתו חתימה על הסכם סחר חופשי בין המדינות. "אני בטוחה כי הסכם זה מהווה נדבך נוסף בחיזוק הסכמי אברהם ובקידום המטרות שסוכמו בוועידת הנגב. ההסכם יסייע לחזק באופן משמעותי את היחסים בין בחריין לישראל, יסיר חסמים, ירחיב את שיתוף הפעולה הכלכלי ויסייע בבניית גשרים נוספים בין המדינות", הוסיפה ברביבאי.

עוד נפגשה השרה בביקורה, עם שר האוצר והכלכלה הבחרייני, שיח' סלמאן בין ח'ליפה אל-ח'ליפה. השניים דנו על חשיבות היחסים בין המדינות ובחינת האפשרויות לנוכח האתגרים הגלובליים למדינות האזור.

על פי נתוני מינהל סחר חוץ שבמשרד הכלכלה והתעשייה, מאז הסכמי אברהם שנחתמו לפני כשנתיים, הסחר בין ישראל לבחריין גדל בהתמדה ובשנת 2021 עמד על היקף של כ-7.5 מיליון דולר. במינהל סחר חוץ מעריכים כי הסכם הסחר המתגבש יאיץ עוד יותר את הגידול בהיקפי הסחר בין המדינות.

בשנת 2021, היקף היצוא הישראלי לבחריין עמד על כ-4 מיליון דולר, כאשר רובו בתחומי ענף הפנינים, יהלומים ומתכות יקרות אך גם כימיקלים ומוצרי תעשיות כימיות, מכונות ומיכון חשמלי. היקף היבוא מבחריין לישראל עמד על כ-3.5 מיליון דולר והכיל בעיקר מתכות בסיס, אך גם מינרלים ודלקים.

שרת הכלכלה והתעשייה: "הסכם סחר חופשי עם ממלכת בחריין כחלק מחיזוק שיתוף פעולה אזורי נרחב, יחזק את היחסים הכלכליים בין המדינות, יגדיל את היקף ההשקעות, יסיר חסמי סחר וייצר הזדמנויות עבור יזמים וחברות בישראל ובבחריין".

 

אוהד כהן, מנהל מינהל סחר חוץ וראש צוות המו"מ הישראלי לכינון הסכם הסחר החופשי עם בחריין: "מאז כינון הסכמי אברהם, היקף הסחר בין כלל מדינות האזור לישראל נמצא בצמיחה מתמדת. אנו מקווים שהסכם סחר חופשי עם ממלכת בחריין, על כלכלתה המגוונת, יוסיף מימד חדש ליחסים אלה. בכוונתנו לגבש עם עמיתינו הבחריינים הסכם משמעותי, שיכלול בין היתר סוגיות הנוגעות לסחר בסחורות, רגולציה ותקינה, מכס, סחר בשירותים, רכש ממשלתי, סחר אלקטרוני ושמירה על זכויות קניין רוחני. לאחר שנחתמה ההצהרה, הצדדים צפויים לקיים סבבי מו"מ, תוך שאיפה להשלים את התהליך בהקדם האפשרי".

כתיבת תגובה