העלימו ושילמו: אלה החלטות ועדת הכופר של רשות המסים

אחת הדרכים לסיום תיקי חקירה בחשד לעבירות מס הוא הליך הכופר כחלופה להליך הפלילי• רשות המסים מפרסמת אחת לשנה את החלטות ועדות הכופר • 25% מתיקי המס היו בחשד להשמטת הכנסות משכר דירה • בין ההחלטות חמישה תיקים מפרשיית הברחת הסיגריות על ידי עובדי קצא"א, מנהל בית חולים מעיני הישועה לשעבר שהעלים הכנסות ובעל חברת הסעות מוכר

רשות המסים | צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

חמישה עובדים בחברת קצא"א (עד 2019 חברת קו צינור אילת אשקלון וכיום חברת קו צינור אירופה אסיה – EAPC) שהבריחו סיגריות לישראל, הגיעו להסדר כופר עם רשות המסים, במסגרתו שילמו כופר על סך 20,000 שקל כל אחד. על פי החשד, העובדים החברית האנרגיה החשאית הפליגו מדי יום על ספינת שירות מנמל החברה ועלו על המכליות לצורך חיבורן לקו הזרמת הנפט והגז. תוך כדי חיבור הספינות לצינורות נהגו העובדים לפרוק פאקטים של סיגריות מעובדי מכליות הנפט והגז, והכניסו אותן לארץ. ההברחות אירעו מספר פעמים והם נתפסו באוגוסט 2016.

במסגרת ועדת הכופר הלוקחת בחשבון גם הפרת אמון לצד התחמקות מתשלום מיסים, הושת תשלום כופר על חמישה מתוך החשודים בהברחות הסיגריות ועבודתם בחברה הופסקה באופן מיידי.  אלא שמעיון מעמיק בהחלטת עולה דבר תמוה ביותר. אחד העובדים, ג. י. שמו, מאזור הדרום, חשוד בהברחת סיגריות על מנת להתחמק מתשלום מס בסכום של 168 שקל בלבד (!) עובד אחר חשוד בהתחמקות מתשלום מס של 1,418 ועובד נוסף בסכום של 2,620 שקל. כאמור, על שלושתם הושת את אותו סכום כופר, 20 אלף שקל. (נציין שבהברחות היו מעורבים עובדים רבים נוספים וכמות הסיגריות שנתפסה עברה את ה-50,000 חפיסות סיגריות).

הדבר התמוה עוד יותר הוא שעל פי פרסומי רשות המיסים, במקרה נוסף של העלמת מס הושת כופר של 1,000 שקל בלבד על תייר מארצות הברית. התייר חשוד בהגשת הצהרה כוזבת למכס בייבוא אישי של רכב, על מנת להתחמק מתשלום מס בסך 50,000 שקל. על תייר נוסף מקנדה שהתחמק לשלם מס של 57,000 שקל בייבוא רכב הוטל כופר של 2,500 שקל ותייר אחר מארה"ב שהתחמק מתשלום מס של 120,000 שקל קיבל קנס של 3,000 שקל בלבד.

זאת ועוד, על אזרח ישראלי מהדרום החשוד בהגשת הצהרה כוזבת למכס בייבוא אישי של רכב בשנת 2016 על מנת להתחמק מתשלום מס של 60,000 שקל, הוטל כופר של 50,000  שקל. אז מה הם הקריטריונים?

על פי רשות המסים, לשם גיבוש שיקול הדעת המנהלי בהטלת כופר נשקלים, בין השאר, חומרת העבירה, מידת מעורבותו של החשוד בביצוע העבירה, הרשעות קודמות, תשלומי כופר בעבר, מצב אישי, בני משפחה התלויים בחשוד, העניין הציבורי בהעמדה לדין, הסרת המחדל, האם מדובר בעבירה של מייצג במסגרת מילוי תפקידו, האם מדובר בתחום שיש בו חובת אמון או נאמנות, הצורך בהרתעה באותו ענף, קיום עבירות לפי חוקים אחרים מעבר לעבירות לפי דיני המס ועוד.

כלומר מדובר על שורה ארוכה של קריטריונים ואין מקרה הדומה לחברו. כך יוצא שעל אחד מוטל כופר של סכום גבוה מאוד ואילו חברו שעשה מעשה דומה משלם כופר נמוך בהרבה.

הפרופסור העלים עסקאות

פעם בשנה נוהגים ברשות המסים לפרסם את החלטות ועדות הכופר ברשות המסים, בקובץ ארוך המפרט את שלל המקרים והאירועים בקצרה. אתמול פרסמה הרשות את הקובץ של שנת 2018 המכיל 216 החלטות, מתוכן 89 החלטות בתיקי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, 124 החלטות בתיקי מכס ומע"מ ו- 3 החלטות משותפות למכס ומע"מ ומס הכנסה (החלטות רשות המסים).

על פי חוקי המס, אחת הדרכים לסיום תיקי חקירה בחשד לעבירות מס הוא הליך הכופר כחלופה להליך הפלילי. לצורך כך קיימות ברשות ועדות כופר הדנות בנושאי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין וועדות כופר הדנות בנושאי מע"מ, מכס ומס קניה. ברשות מציינים כי סכום הכופר המוטל הוא בנוסף לדרישת תשלום המס, המשולם במסגרת ההליך אזרחי.

את המקום הראשון והגבוה ביותר בקובץ ועדות הכופר לוקח המקרה הבא: על אלון ברזני וחברת ברזני הסעות בע"מ, מאזור הדרום הוטל כופר בסך של 900,000 שקל. הכופר הוטל בגין ניכוי מס תשומות שלא כדין בין השנים 2015-2014, בסכום של 608,976 שקל.

מקרה נוסף וחריג מתייחס להחלטת כופר בעניינו של פרופסור מרדכי רביד, רופא בכיר ומנהל בית החולים מעייני הישועה לשעבר. הכופר, בסכום של 250,000 שקל, הוטל בגין העלמת עסקאות בין השנים 2014-2010, בסכום מס של  250,000 שקל.

הקובץ מגוון מאוד ומכיל מקרים מכל תחומי המסחר בארץ, כאשר התחומים הבולטים במיוחד הם ענף הבנייה וענף ההסעות וההובלות. הקובץ אף מכיל 23 תיקים של אנשים שנחשדו בהשמטת הכנסות משכר דירה בסכומים שונים החל מ-930 אלף שקל וקנס בסך 140 אלף שקל, ועד להשמטת הכנסות בסך 83 אלף שקל עם קנס הגדול יותר מהסכום שהושמט – כופר בסך של 110 אלף שקל. אחד המקרים הביזאריים שייך לאדם מירושלים, שכיר, שנחשד באי דווח על מלא משכורותיו בשנים 2005 – 2010 בסך של כ-16,000 שקל. על האיש הוטל כופר של 2,000 שקל.

כתיבת תגובה