העסקים הפרטיים מופלים לרעה

מדיניות ממשלה מוטעית תהרוס חלקים גדולים מהמגזר הקמעונאי בישראל • המגזר הקמעונאי זה לא רק רשתות האופנה הגדולות, מדובר ב-55,000 חנויות רחוב שנבנו בעמל רב ובסיכון חסכונות המשפחה, במשך עשרות שנים

יבוא ממוחשב | צילום: shutterstock

יום אחר יום אנו שומעים על חברות ענק, רשתות אופנה גדולות או רשתות שמשווקות מוצרים שונים, שמגיעות לישראל. מאוחר יותר הן מגיעות גם לאונליין וכובשות נתח אחר נתח מחנויות הרחוב המוכרות, עסקים משפחתיים קטנים שהוקמו בחסכונות או הלוואות, ולפעמים אלו שני שותפים שבנו בעמל עסק לתפארת. בדרך כלל, הכל עובד פיקס, בדרך כלל, עד שמגיעות המתחרות הגדולות – בעיקר באונליין, כשמכירה היא ללא מע"מ – ובולעות את כל הנקרה בסביבתן.

מדיניות ממשלה מוטעית תהרוס חלקים גדולים מהמגזר הקמעונאי בישראל. אנחנו מוכרחים להבין שבמדינת ישראל, המגזר הקמעונאי זה לא רק רשתות האופנה הגדולות. מדובר ב-55,000 חנויות רחוב שנבנו בעמל רב ובסיכון חסכונות המשפחה, במשך עשרות שנים.

כל חנות קמעונאית שאנו חולפים על פניה ברחוב מפרנסת משפחה אחת או שתיים. זהו בסיס הקיום של המשפחה. אלה עסקים לגיטימיים.

המגזר הקמעונאי מייצר 300,000 מקומות עבודה.

עכשיו באים ענקי הדור כמו אמזון, אסוס ו'עלי-אקספרס' ובאמצעות המסחר המקוון מאיימים על קיומם של כל העסקים הקטנים.

מדינות, בדרך כלל, רוצות להגן על העסקים שלהן. היינו מצפים כי הממשלה תנסה להגן עליהם, ובאופן מיוחד משרד הכלכלה. אבל מה שקורה זה בדיוק ההיפך. לא רק שלא מגנים עליהם, אלא עושים ההיפך. מייצרים תנאים המכבידים והמקשים עליהם עוד יותר את התחרות הקשה.

כל העסקים הללו מוכרים את מוצריהם תוך תשלום מלא של 17% מע"מ, הם עומדים בדרישות התקינה של מכון התקנים, ובנטל רגולטורי וביורוקרטי עצום.

אבל, על אותם מוצרים המיובאים בייבוא אישי – אין צורך לשלם מע"מ, לעמוד בדרישות מכון התקנים ובדרישות רגולטוריות וביורוקרטיה שלטונית.

האם מישהו מעלה על דעתו שעסקים אלה יוכלו לאורך זמן לשרוד בתנאי תחרות בלתי שווים?

כל מה שמשרדי האוצר והכלכלה צריכים לעשות ובדחיפות זה לבטל את האפליות נגד המגזר הקמעונאי בישראל. לא סיוע כספי. לא תקציבים.

תחרות צריכה להיעשות בתנאים שווים. לא יתכן שמדינה תפלה לרעה את העסקים שלה לטובת ספקי החוץ.

נקיטה במדיניות שנועדה להוריד מחירים ולהפחית את יוקר המחייה מובנת ונכונה, אך עליה להיעשות בתנאי תחרות שווים.

אין שום היגיון שנפטור ממע"מ יבוא אישי של טואלטיקה ואופנה, אך נחייב במלוא תשלום המע"מ רכישות של מזון או תרופות כאן בישראל. עלינו להתעורר ומהר.

הכותב הוא עורך דין, נשיא לשכת המסחר תל אביב והמרכז, ונשיא איגוד לשכות המסחר

כתיבת תגובה