"העסקים לא על סף קריסה, הם כבר קורסים"

יו"ר ועדת המשנה לעסקים קטנים, ח"כ קרן ברק: "תשלום ימי הבידוד שהוטל על העסקים הקטנים והבינונים הוא מס נוסף שהוועדה מתנגדת לו" • ברק אמרה את הדברים בדיון ראשון של ועדת המשנה לקידום עסקים קטנים ובינוניים בראשותה והוסיפה: "באוצר קיבלו החלטות לחייב מגזר שלם בתשלום ימי בידוד לעובדים – בלי לדעת בכמה כסף מדובר" • נשיא לה"ב: "סבתא חילקה לכולם את הדייסה – ורק לעצמאים לא נאשר" • נציגי האוצר: היה מו"מ לגיטימי – ההסכמות יובאו לאישור הכנסת בשבוע הבא

שלטי ההנחיות בעסקים בנמל תל אביב | צילום: 'ביזנעס'

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום עסקים קטנים ובינוניים, בראשות ח"כ קרן ברק, התכנסה היום לדון בהשלכות של ההסכמות בעניין תשלום ימי הבידוד של העובדים במשק, מתוך מכסת ימי החלה, על העסקים הקטנים והבינוניים. ח"כ ברק פתחה את הדיון הראשון של ועדת המשנה, ואמרה כי בחרה לטפל בנושא הבוער ביותר על סדר יומם של העסקים הקטנים והבינוניים. היא הוסיפה כי המתווה שסוכם בין האוצר להסתדרות והמעסיקים לא תואם עם נציגי בעלי העסקים הקטנים והבינוניים. בתום הדיון אמרה ח"כ ברק כי ועדת המשנה קוראת לאוצר לדון עם נציגי העצמאים בתוך שבוע, ולהציג מתווה מעודכן.

ח"כ ברק הוסיפה כי הגישה הצעת חוק לפיה ימי הבידוד ישולמו על ידי המוסד לביטוח לאומי, כמו ימי מילואים. לדבריה, ההסכם שהושג בין האוצר, להסתדרות והמעסיקים הגדולים לא לקח בחשבון את העסקים הקטנים והבינוניים.

המעסיקים מתנגדים

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, אמר כי הסיכום שנעשה נועד לעקוף את החלטת בג"ץ, וציין כי המעסיקים שילמו למעלה מ-3.5 מיליארד שקל לעובדים על ימי בידוד. "היינו בדיון אחר באוצר ואמרנו שזה גדול על המגזר העסקי ואנחנו לא יכולים לעמוד בזה. לא יכול להיות שעובדים יפרו הנחיות וישתתפו בחתונות, הפגנות והתקהלויות והמעסיקים ישלמו. 95% מהמדינות בעולם לקחו את התשלום הזה על עצמן, כמו שבישראל משלמים על ימי מילואים, וככה זה צריך להיות", אמר.

נשיא לה"ב, רועי כהן, אמר כי נציגי העצמאים והעסקים הקטנים לא הסכימו למתווה הזה. הוא הוסיף: "סבתא בישלה לכולם את הדייסה, נתנו לשכירים, לעובדי המדינה ורק לעצמאים לא נשאר. כל חבר כנסת שירים את ידו בעד פגיעה בעסקים הקטנים נזכור לו את זה לעולם". ח"כ מיקי לוי אמר כי אפשר לקחת את הכסף ממה שנשאר בקרן ההלוואות לעסקים הקטנים והבינוניים. ח"כ אימאן חטיב יאסין ציינה כי בעלי העסקים לא על סף קריסה, הם כבר קורסים.

רכז התעסוקה באגף התקציבים באוצר, איציק דניאל, הגיב ואמר כי המענה לעסקים בא לידי ביטוי בחל"ת ובמענקים, וכי ברוב המדינות בעולם הלכו למודל של תשלום דמי מחלה בימי הבידוד. הוא הוסיף כי המתווה יובא לאישור הכנסת כבר בשבוע הבא. סגן הממונה על התקציבים באוצר, אסף וסרצוג, הוסיף כי המדינה יכלה גם שלא להתערב במחלוקת בין העובדים למעסיקים. ח"כ יצחק פינדרס ביקש לדעת כמה ימי מחלה נוצלו השנה יותר מהתקופה המקבילה אשתקד וכמה זה עלה, אולם באוצר לא מסרו את הנתונים לוועדה.

החלטה מנותקת מהמציאות

מייסד קבוצת "אני שולמן", אביר קארה, אמר כי השיטה של המדינה היא להשית על המעסיקים מה שהיא לא יכולה לשלם בעצמה. "אנחנו לא אשמים בקורונה ואין סיבה שעסקים יישאו בתשלום ימי בידוד. אם לא תטפלו בזה בסוף לא יהיה כאן עסקים שיצליחו לשלם מסים לממן את כל מה שקורה כאן", אמר. מנכ"לית התאחדות בעלי המלאה, רוית גרוס, סיפרה כי בעל מספרה שנאלץ לסגור ולשלוח עובדים לבידוד, בשל ביקור של לקוחה חולה, היה צריך לשלם 55 אלף שקלים בעוד שמהמדינה הוא לא קיבל שקל.

ח"כ עידן רול אמר כי ההחלטה מנותנת מהמציאות, שכן לעסקים אין כסף לשלם עבור ימי בידוד. ח"כ לוי הוסיף: "המדינה החליטה – המדינה תשלם". ח"כ אנטאנס שחאדה ציין כי צריך לתת את הדעת גם לטיפול בעסקים במגזר הערבי.

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, אמר כי ככל שיוחלט לחייב את הביטוח הלאומי לשפות את המעסיקים, הוא ידע איך לעשות את זה. לדבריו, "הביטוח הלאומי אמור להיות משופים לחלוטין מהאוצר, כי זה לא תשלום ביטוחי לפי החוק".

ח"כ ברק סיכמה את הדיון ואמרה כי המתווה שהציג האוצר לא מקובל על ועדת המשנה. היא קראה לנציגי האוצר לשבת עם נציגי העצמאים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים בתוך שבוע, ולהגיע למתווה אחר מתוקן. כמו כן ביקשה ח"כ ברק לשלב את נציגי העצמאים גם בעתיד במשא ומתן. היא הוסיפה כי הוועדה מאוכזבת מכך שההחלטה התקבלה מבלי שבאוצר יש את הנתונים באשר לעלות על המעסיקים. "כשאין תג מחיר לפעולות ככה זה נראה", אמרה. ח"כ ברק ציינה כי היא וחברי ועדה נוספים חברים גם בוועדת הכספים, שאמורה לאשר את המתווה, ובכוונתם לפעול גם שם לשינויו. עוד הוסיפה אמרה ח"כ ברק כי תפנה לשר למשאבי המים בדרישה שלא ישית על המעסיקים את הסבסוד של הוזלת מחיר המים לצרכנים במשקי הבית.

כתיבת תגובה