הפיתוח שעשוי להפוך סטנדרט בתחום ההשקעות

כמה אנשים העלו בדעתם שפלטפורמת תקשורת שנועדה לאפשר לסטודנטים באוניברסיטת הרווארד לתקשר וירטואלית תהפוך לענק טכנולוגי שהכנסותיו השנתיות נעות בין 15 ל־20 מיליארד דולר? • אולי זה מה שיקרה עם הפיתוח הטכנולוגי של חברת ההזנק הישראלית 'אינבוסטה' שפיתחה פלטפורמה למשקיעים ובה כלים לבדוק את כדאיות ההשקעה מבלי לצאת מהבית ובאמצעות שימוש בחכמת ההמונים

חברת אינובסטה, להשקיע חכם | תמונה: יח"צ

אין ספק שהעולם כולו הולך לקראת שקיפות והוא בדרך להיות עולם טוב יותר, נגיש יותר ואפילו זול יותר. אחד התחומים בהם בולטת במיוחד מגמת השקיפות הוא התחום הפיננסי. בעולם ההשקעות של היום רוב המידע נגיש בלחיצת כפתור. הבעיה היא שצריך לדעת כיצד לחפש אותו. הוא קיים! אך בעידן הביג-דאטה, צריך לדעת לדלות את המוץ מהתבן וזו כבר עבודה למומחים. כך לפחות היינו חושבים עד שגילינו את סטארט־אפ 'אינובסטה' שעושה לעולם ההשקעות את מה שהרשתות (שטכנולוגיות חברתיות) החברתיות עשו לתקשורת הממוסדת.

אינובסטה היא חברת הזנק ישראלית במקור שמפתחת פלטפורמה שכבר עובדת ומתבססת על חכמת ההמונים. ישנן לא מעט תוכנות שאוספות מידע ממקורות גלויים, מנתחות נתונים, מצליבות מידע וציטוטים ומייצרות – אם באמצעות בינה מלאכותית ואם באמצעות התערבות אנושית – מצבור ידע עבור מי שמעוניין להשקיע במנייה מסוימת, בחברה מסוימת ואפילו במיזמי נדל"ן ופטנטים.

אבל אינובסטה הלכה צעד אחד קדימה וחיברה לכל הטכנולוגיה המוכרת את הטכנולוגיה הטובה ביותר שאפשר למצוא בעולם והיא החכמה החברתית. התובנה לפיה אין אדם אחד שמחזיק את כל הידע והחכמה, כבר הפכה מזמן לנחלת הכלל, כך גם ההבנה שחכמת ההמונים מאפשרת תיקון הטיות ואינטרסים. מי שעומדות מאחורי הסטארט־אפ ש"איך לא חשבו עליו קודם", חיברו את כל התובנות ותפרו מסגרת טכנולוגית שמסוגלת לעשות עבור מי שמחפש השקעה שתפורה למידותיו את בדיקת הנאותות באמצעות מכונה במקום לשכור אנליסט שיבצע את הבדיקה בעלות גבוהה ובסיכוי גבוה להטיות שנובעות מהאופי האנושי.

מי שמחפש השקעה או שמחפש מידע על השקעה שהוצעה לו יכול להזין את הנתונים לפלטפורמה שאוספת מידע מכל מיני מקורות ובמקביל מאפשרת לו לפתוח חדר התייעצות… או להיכנס לאחד קיים. ממש כך. שם, בחדר, יוכל לשמוע את חוות דעתם של לקוחות פוטנציאליים או קיימים של המוצר בו בכוונתו להשקיע. הוא יוכל להקשיב למידעים נוספים שלא תמיד מופיעים במידעים הגלויים. הוא יוכל להיחשף לצורות השקעה שלא עלו על דעתו ולהגדיל את התשואה שלו והכי חשוב, תהיה לו גישה ישירה ליזמים שמאחורי ההשקעה שהוצעה לו.

החיסרון היחיד שאפשר למצוא בפלטפורמה הזו נובע ממספר המשתתפים נכון להיום. מספר שהולך וגדל אך עדיין לא מייצר מאסה קריטית שיכולה לענות להגדרה "חכמת ההמונים" במלואה. עם זאת ניתן לזהות כבר את ההשפעה המצטברת של מידע חופשי שזורם בין משתמשים בדיוק כמו שכולנו חווינו על בשרנו מאז פרץ לחיינו הביטוי 'פייק ניוז' מפיו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. היכולת לסנן ולעבד את המידע ולשמוע בלי מתווכים את "השטח", שווה הרבה מאוד כסף.

באופן פרדוקסאלי, אינובסטה בעצמה מחפשת משקיעים על־מנת להרחיב את פעילותה ואת עבודת הפיתוח. לצורך כך חברו היזמיות לקבוצת בסדנו שכבר חתומה על לא מעט הצלחות בגיוסי הון לסטארט־אפים וחברות הייטק. אבנר פרקש, מהנדס טכנולוגיות בעל ותק עשיר בהקמת וניהול מיזמי הייטק וטכנולוגיה, ופיתוח מערכות רב־תחומיות, אומר: הטכנולוגיה שלהם יודעת לברור עבור הלקוח את האנשים עם הידע הרלוונטי ביותר עבורו. הם מצאו את הדרך החכמה לסנן את הרעשים הרבים שיש בפלטפורמות חברתיות, מה שמחזק עוד יותר את המוצר שיש להם ביד.

כתיבת תגובה