הצעת חוק להגבלת עמלות הסליקה נדחתה בועדת השרים

חיוב בכרטיס אשראי. צילום: LDprod | שאטרסטוק

ועדת השרים דחתה הצע"ח להגבלת עמלות הסליקה לעסקים קטנים ארגוני העצמאים הביעו תרעומת רבה וקוראים לכנסת להעביר את ההצעה בהצבעה המתוכננת במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב.

הצעת חוק הגבלת עמלות הסליקה לעסקים קטנים של ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) נועדה להגביל את העמלה שחברות הסליקה גובות מעסקים בעד עסקות באופן שהיא לא תעלה על 1% ממחיר המכירה, אשר תגלם בתוכה את העמלה הצולבת של 0.7% ואת העמלה התפעולית של 0.3% על פעולת הסליקה התפעולית. במטרה להגביר את התחרותיות של העסקים הקטנים ובנוסף להוריד את יוקר המחיה, שכן עמלות הסליקה העודפות מגולמות במחירי המוצרים והשירותים ומגולגלות על הצרכנים.

בשוק כרטיסי האשראי בישראל מועברות לסליקה מידי שנה עסקאות בסך כ- 250 מיליארד שקלים חדשים. שוק עצום זה מאופיין ברמת ריכוזיות גבוהה ומורכב משלוש חברות המספקות שירותי סליקה לכרטיסי אשראי, כאשר חוסר התחרות בשוק הסליקה מביא לפערים עצומים בעמלות שירותי הסליקה בין עסקים קטנים וגדולים, היות ולעסקים הגדולים יש כוח מיקוח מול חברות הסליקה בעוד בקרב העסקים הקטנים, בהעדר אלטרנטיבות, כושר המיקוח מוגבל מאוד.

כיום, העמלה הממוצעת אותה משלמים עסקים קטנים לחברות האשראי עומדת על 1.48%, עמלה הגבוהה ב-74% מהעמלה של בתי העסק הגדולים. מעבר לכך, עסקים קטנים רבים מדווחים על עמלות גבוהות משמעותית המגיעות עד לכ 3% מערך העסקה, מול עמלה ממוצעת של 0.85% בקרב בתי עסק גדולים.

ארגוני העצמאים הביעו תרעומת רבה – ולדימיר בליאק ראש פורום עצמאים ועסקים קטנים: "שרי ממשלת ישראל שוב ושוב במהלך הקדנציה מתעלמים מצרכי חצי מיליון בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, שתורמים תרומה מכרעת לשיעורי הצמיחה בארץ. הגבלת עמלות הסליקה מהווה נושא קריטי לעסקים רבים, המנסים לשרוד במציאות המורכבת. אני קורא לחברי הכנסת מכל הסיעות ביום רביעי השבוע במליאה לתמוך בהצעת החוק של ח"כ מיקי לוי, ולעשות בכך צד משמעותי לטובת ציבור העצמאים בפרט וכלכלת ישראל בכלל".

ענבר בזק ממייסדות תנועת עצמאים עושים שינוי: "ממשלת ישראל מפקירה את מגזר העצמאים בישראל. הגיע הזמן שיפסיקו לעשות חשבונות פוליטיים על הגב של בעלי העסקים הקטנים. הצעת החוק הזו נועדה לעזור לעסקים קטנים להתחרות בחברות הגדולות, אך ועדת השרים הוכיחה היום פעם נוספת על איזה צד של הלחם הם מעדיפים למרוח את החמאה".

כתיבת תגובה