הרובוטים יתאמצו, אתם תשתכרו: הצצה לכלכלת הדור הבא

הכלכלה העולמית נערכת לגל האבטלה הגדול בהיסטוריה בשל התקדמות הטכנולוגיה, תעשיית הרובוטיקה, הבינה המלאכותית והתוכנה • התוצאה: לאנשים פשוט לא יהיה כסף כדי להניע את הכלכלה הסופר-מתקדמת • הפתרון: שכר אוניברסלי בסיסי לכל אדם

רובוטים בפעולה | צילום אילוסטרציה: Phonlamai Photo, שאטרסטוק

העולם הולך ומתקדם, ויום יבוא – זה לא חלום דמיוני או אוטופיה ספרותית – ורובוטים או מחשבים עם בינה מלאכותית יעשו במקומנו את כל העבודה.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

נהגי מוניות יוחלפו במכוניות אוטונומיות שיסיעו אותנו ליעדנו ללא נהג, עובדי המסעדות – שפים וסגניהם, יקבלו מכתבי פיטורין מהמטבח, המחבתות והסירים שאולי יזדקקו לאדם אחד או שניים לתפעולם, ואילו המלצרים יוחלפו ברובוטים עם בינה דמוית-אנושית והסתגלות חברתית כמעט מלאה. גן עדן.

למעשה, הכניסה של הרובוטים לעולמנו היא לא הסיבה היחידה לכך שחוקרים בכל העולם תוהים מהיכן בדיוק נתפרנס בימים ההם, שעתידים לבוא עלינו בעשור-עשוריים הקרובים. החוקרים מאמינים שבני אנוש לא יעבדו עוד (כמעט), הרובוטים יעבדו וישרתו אותנו, המכונות יפעלו בהוראות מתוכנתות מראש, והתוצאה: המוצרים והשירותים יעמדו הכן לרשותנו כמעט ללא מגע יד אדם.

וזה לא רחוק, באמת שלא. לא מזמן פרסמנו ב'ביזנעס' כי תעשיית הקובוטים – רובוטים שיתופיים שתפקידם ביצוע משימות מרובות תוך קיום אינטראקציה פיסית עם בני אדם הנמצאים בסביבת העבודה – הולכת וגדלה, כש'יוניברסל רובוטס' החליטה לתגבר את נוכחותה בשוק הישראלי, שמענו על רובוט שירדים את הילדה, רובוט שירכיב רהיטים ויבצע משימות מורכבות עבורנו, ולמדנו על כך ש'וולמארט תעסיק מאות 'מנקים' רובוטיים וגם ב'אמזון' מחליפים אט אט הרובוטים את העובדים.

אז נכון שב'אמזון' כבר קרו אי אלו תקלות בלתי נמנעות כ'מחיר החדשנות', אבל העולם צועד לכיוון הטכנולוגי, כשהרובוטים עוד ינהלו אפילו את המכוניות האוטונומיות.

מאיפה הכסף?

אלא שכאן תצוץ בעיה חדשה. מהפכות טכנולוגיות לאורך השנים יצרו אבטלה גבוהה, ואלמלא ענף ההייטק, שגם הוא ידע בועתיות מתנפצת עד שזו התעוררה מחדש, מספר המובטלים בעולם היה גדל, פָּרֵה ורָבֵה על ברכי האוטומציה.

המשמעות של אבדן מקומות העבודה נושא בחובו לא רק אבטלה, בטלה וחוסר מעש – אלא בעיה חריפה בהרבה: חסל סדר כסף. במילים פשוטות, לא יהיו עוד הכנסות לבני האדם.

ומי יניע את הכלכלה? חלק מהחוקרים סבורים, כי דווקא הממשלות והמדינות, הם שיחזיקו את הכלכלה העולמית. מכספים שברשותם – שיצטברו אצלן מגביית מסים, אלא מה – הן יחלקו, כך אומרים החוקרים, שכר אוניברסלי (או בשמו הנוסף: שכר בסיסי) לתושבים.

גובים ומחלקים לאזרחים

האם מדובר במדע בדיוני? לא ממש. מסתבר, ששורת חוקרים מכובדת טוענת שזהו הכיוון שאליו הולך העולם. רגע אחרי שמשרות קבועות התחלפו בעבודות מזדמנות ובפרילנסרים שסרים למרות הבוסים בתכנית עבודה כבקשתם – המובטלים הרבים דורשים מענה. ואם לא מענה, לפחות מחקר שיניח בתוצאותיו את הדעת.

בהקשר לכך מזכירים החוקרים את הניסוי שערכה פינלנד (שנפגעה עמוקות, באזורים המרוחקים מעמק הסיליקון, מסגירת נתיבי סחר עם רוסיה ומענפים שהיו תחת שליטתה ועברו בעלות תוך השארת התושבים ללא מקור מחיה. ע"ע האקזיט של נוקיה) ובו קיבלו 2,000 תושבי צפון פינלנד הקפואה, שכר מלא, בסיסי, אוניברסלי, איך שלא תקראו לו (רק לא דמי אבטלה) מדי חודש בחודשו.

התכנית הניסויית, נועדה במקור לבחון האם האפשרות לקבל שכר קבוע שאינו דמי אבטלה – לא תמנע מהתושבים להתפרנס מהצד בעוד עבודות מזדמנות. עד אז, דמי האבטלה מנעו ממהנדסים לשעבר, עובדי ענף הנייר שקרס אל תוך עצמו או מחלקי דואר שנלחמו ברוח הקרה רק כדי לא לקפוא, למצוא עבודות זמניות, מחשש שדמי האבטלה יישללו מהם.

אולם מאז הושקה התכנית למשך שנתיים, מ-2017, קיבלו כל אחד מאלפיים הנבחרים – שנשלו ממרשם האוכלוסין באופן אקראי לחלוטין, בלי להבדיל בין הייטקיסטים למובטלים, בעלי מפעלים או שכירים – שכר אוניברסלי מלא רק על עצם היותם בני אדם נושמים.

לפני שאתם חושבים כמה מטומטמים יכולים להיות הפינים, נזכיר כי גם בצרפת אושר ניסוי שכזה, ואפילו מדינת ישראל דנה אם לערוך ניסוי שכזה וכך גם במדינות רבות נוספות – למרות התנגדותם של כלכלנים הסבורים כי השכר, מיסודו, יעודד אבטלה. טוב, רק בשווייץ דחו אותו היקים במשאל עם. כרגיל.

לא מחכים לתוצאות

את התוצאות של המחקר הניסויי בפינלנד – והאם האנשים הללו אכן הלכו לחפש לעצמם אפשרויות כלכליות נוספות במקום להתכנס מול הספה ולכלות את כספם על וודקה קפואה ואת זמנם על כתיבה למגירה – טרם ניתחו החוקרים הפינים. יארכו עוד שנה ושנתיים עד לפרסום המחקר המלא המקומי.

אך אין ספק, אומרים כלכלנים מומחים הניצבים על קתדראות האקדמיה ומרצים על הנושא בלהט, כי הכלכלה העולמית צריכה לשקול את הכיוון החדש שיניע את גלגלי המשק.

לדבריהם, די בכך שהמכונות יעבדו, השירותים יבוצעו והרובוטים ישרתו. מחשבים ישוחחו עם עצמם, ואולי אפילו עבודות אקדמיות בלתי נגמרות, תוכנות מחשב ותכניות עבודה משמימות ייכתבו מאליהן. אפילו עיתונים (שממילא יעסקו בפייק ניוז) שייצאו לאור עבור מתי המעט שעדיין יסעו במטרו כדי לבקר את הסבתא הקשישה – ייערכו ויודפסו ישירות על ידי בינה מלאכותית.

ובינתיים, טוענים הפרופסורים המלומדים, בתווך, מישהו יצטרך להניע את הגלגל ולמלא את החלל שיותירו אחריהם מיליוני עובדים שימצאו את עצמם ביום מעונן בבית. הפתרון פשוט. ההכנסות למדינות לא יקטנו – כי המכונות יספקו שירותים בכסף מלא. אם ככה, טוענים אנשי המעבדות הכלכליות – אין שום בעיה: הממשלה תגבה מסים, תחלק את הכסף לחשבונות הבנק של האזרחים, ואלה ישתמשו בכסף שיחזור (חלקית) למדינה, וחוזר חלילה.

האם אכן אנשים ינצלו את ההכנסה הקבועה (וגם על גובהה יש עדיין דיונים רבים) כדי למצוא עבודה ולמנף את כישוריהם כדי ליצור מודלים כלכליים מרתקים בעולם הטכנולוגי החדש, או שהם יעדיפו לכלות את זמנם לריק מול המסך, ואפילו לא ייהנו מקורס העשרה, בישול ביתי או כתיבה יוצרת? אין לדעת.

ואולי, מי יודע, בכל זאת הכלכלנים טועים, והעולם יצעד פסיעה נוספת לעבר ימות המשיח וקללת בזיעת אפך תאכל לחם תתבטל. המרדף אחר הכסף ייעלם סופסוף מהעולם, הצורך בו יתנדף איכשהו, והוא יתכדרר למיליוני שטרות שימוחזרו ועליהם תיכתב תורת הכלכלה הקיבוצית העולמית, במסגרתה כולם דואגים לכולם.

ומה אז?

היה כיף לחלום – אבל חבר'ה, תתעוררו: כיוון שהקומוניזם לא עומד לכבוש את העולם יחד עם חזון השכר האוניברסלי, מהר מאוד נחזור למודל הבסיסי שעליו הושתת העולם מימי עפרון החִתי ואברהם אבינו. כסף עובר לסוחר, עסקות חליפין ותמורה לאגרה: שתי עיזים – בחמור, ביצה וגבינה – בעגבניה בשלה.

לפחות לא נתאמץ. הרובוטים החברתיים החכמים, כבר יבצעו את עסקות החליפין במקומנו.

תגובה אחת ל: "הרובוטים יתאמצו, אתם תשתכרו: הצצה לכלכלת הדור הבא"

  1. הרבה טעויות קטנות שביחד מטעות, חבל. ממליץ לשמוע את שני הפרקים של הפודקאסט חיות כיס על זה ולהבין יותר טוב.

כתיבת תגובה