הריבית עלתה ל-24% והלירה הטורקית מזנקת

רגע אחרי שנשיא טורקיה קרא להנמכת הריבית: הבנק המרכזי של טורקיה העלה את הריבית ל-24% • הלירה מזנקת בשיעות של 6.4% מול הדולר לאחר שצנחה הבוקר ב-2% עם הכרזות ארדואן על הצורך בעסקאות במטבע מקומי בלבד • אתמול פיטר ארדואן את כלל חברי הקרן הריבונית להשקעות של ארצו

הבורסה הטורקית | צילום: muratart, שאטרסטוק

טורקיה בצרות, המטבע המקומי מסתחרר, הנשיא משתולל ונגיד הבנק עושה דברים בניגוד לעמדת ארדואן: היום (ה) הודיע הבנק המרכזי של טורקיה כי הריבית עלתה ל-24% (במקום 17.75%). מיד לאחר ההחלטה, זינקה הלירה הטורקית ב-6.4% מול הדולר.

לפי הודעת הבנק המרכזי, שבאה שעות ספורות לאחר הודעת טאיפ רג'יפ ארדואן, נשיא טורקיה, כי העלאת הריבית מסוכנת וכי יש להנמיכה – הריבית הגבוהה תישאר בתוקפה לצד מדיניות חזקה עד להירגעות שער המטבע הטורקי.

החלטת הבנק החזירה את ירידת השערים של כ-2% שחלה בלירה הטורקית מול הדולר, החל מאז שחרר ארדואן את הצהרותיו בבוקרו של יום.

העלאה הריבית מתבצעת לאחר שמשקיעים בינלאומיים לחצו על הבנק המרכזי של טורקיה שלא לשעות לארדואן ולהעלות את הריבית כדי להאט את האינפלציה ולחזק את הלירה שצנחה בלמעלה מ-40% מול הדולר מתחילת 2018.

בנאומו הבוקר אמר ארדואן כי יש לבצע עסקאות – בעיקר נדל"ן – במטבע מקומי בלבד. הדברים ההזויים-משהו באו לאחר שאתמול (ד) מינה עצמו ארדואן ליו"ר קרן ההון הטורקית שנתיים אחרי הקמתה. ארדואן הדיח את כל חברי ההנהלה ומינה עצמו ליו"ר קרן ההון הריבונית של טורקיה.

על פי דיווח בעיתון הרשמי של הקרן, נשיא טורקיה מינה את ראש אזור טורקיה ואפריקה ב-Khazanah Nasional Bhd, חברת ההשקעות הממשלתית המלזית, זאפר סונמז, למנכ"ל הקרן. גיסו של ארדואן, המשמש שר האוצר והכלכלה הטורקי, בראט אלבייראק,  יהיה חבר בדירקטוריון הקרן.

לקרן ההשקעות הריבונית של טורקיה אחזקות בחברת התעופה הטורקית 'טורקיש איירליינס', חברת הסלולר 'טורק טלקום', בנקים להלוואות, חברות נפט, שירות הדואר, הגרלת הלוטו, חברת הרכבת הטורקית ועוד.

כתיבת תגובה