הריבית תעלה במתינות

עפר קליין ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים בתגובה למדד חודש פברואר: למרות המדד הגבוה, אנו מאמינים שקצב העלאת הריבית בישראל יהיה מתון מהקצב הגלום בשוק ההון | הערב יריית הפתיחה בתהליך העלאת הריבית של הפד – הפוקוס על התחזית קדימה

ג'רום פאוול | צילום: הפדרל רזרב

מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר עלה בשיעור חד של 0.7 אחוז, העלייה החדה ביותר בפברואר מאז 2002. אומנם חלק גדול מעליית המדד נובע מהייקור של מחירי החשמל והעלייה במחיר הדלק אך נרשמה גם עלייה גבוהה מהצפי במחירי הפירות הטריים המסעדות והטיסות לחו"ל (פתיחת הכלכלה לאחר האומיקרון). בעקבות זאת האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלתה ל-3.5 אחוזים ולהערכתנו היא תחצה את רף ה-4 אחוזים בעוד חודשיים לאור העלייה הנוספת במחירי האנרגיה והמזון ותישאר מעבר לגבולות היעד לפחות ב-12 החודשים הבאים.

להערכתנו, מדד מרץ יעלה ב-0.6 אחוז בשל העלייה במחיר הדלק ועלייה עונתית בסעיף הדיור. התחזית למדד אפריל נעה בין 0.7 ל-1.0 אחוז, והיא תלויה במחיר הנפט בסוף מרץ – שקובע את מחיר הבנזין המפוקח באפריל. ב-12 המדדים הקרובים אנו צופים אינפלציה של 3.2 אחוזים כאשר אנו מניחים ירידה במחירי הסחורות במחצית השנייה של השנה והתחזקות קלה של השקל.

אין ספק שעליית הציפיות לאינפלציה מעבר לגבול העליון של היעד גם בטווח הבינוני לצד, החלטות הבנק המרכזי בגוש האירו לצמצם את קצב הרכישות והבנק המרכזי בארה"ב להעלות את הריבית (הערב ברביעי) תומכים בהעלאת ריבית של בנק ישראל בהחלטה הבאה ב-11 באפריל. יחד עם זאת, אנו מאמינים שקצב העלאת הריבית בישראל יהיה מתון מהקצב הגלום בשוק ההון על רקע הגירעון הנמוך, החלק הגדול של גורמים חיצוניים כמו מחירי הנפט בעליית המחירים והחשש מהתחזקות מחודשת של השקל.

מדד מחירי הדירות המשיכו ועלה ב-2.1 אחוזים (בין אמצע דצמבר לאמצע ינואר 2022), הקצב החודשי המהיר ביותר מאז 2009. כך שב-12 החודשים האחרונים מחירי הדירות זינקו ב-13 אחוזים. הרבה גורמים עדיין תומכים במחירי הדירות גם בהמשך השנה, אך העלייה החדה בתשואות תבוא לידי ביטוי בעלייה מקבילה בריביות למשכנתאות (בדומה לנתונים הזמינים יותר מארה"ב), וזו תמתן את הביקושים. זאת בנוסף לגידול החד בהשקעות לבנייה במחצית השנייה של 2021, דבר שתומך בגידול במלאי הדירות בעתיד.

הפוקוס – קדימה

הערב תתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי הגדול בעולם, הפד, שצפוי להעלות את הריבית ב-0.25 נקודת אחוז. הפגיעה הנמוכה יחסית של המלחמה באירופה ושל הסנקציות על רוסיה בכלכלת ארה"ב, נתוני שוק העבודה המצוינים והמשך העלייה באינפלציה (7.9% בפברואר) תומכים בכך שהבנק יעלה את הריבית בעקביות בכל ישיבה עד לסוף השנה – מהלך שבגדול כבר מתומחר בשוק ההון. הפוקוס בהחלטה יהיה מידת האגרסיביות של התחזית קדימה.

 

הכותב הינו ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים

תגובה אחת ל: "הריבית תעלה במתינות"

  1. המדד מטעה. יש המון מניפולציות. למשל אם אינטרנט עלה 10 שקל והיום 100 עליה של 1000 אחוז לא נכנסת למדד כי היה מגה והיום 10 מגה וזה נחשב לשיפור בשירות שהחמס חושבים שאתם מוכנים לשלם עליו אפילו אם אין חלופות. וככה זה לדעתם לדעתם ואין מיתון. גאוני

כתיבת תגובה