השביעי בישראל: מי תקים את מתקן ההתפלה בגליל המערבי?

חברת IDE טכנולוגיות נבחרה כזוכה במכרז PPP למימון, הקמה תפעול ותחזוקה ל-25 שנה של מתקן התפלה חדש בגליל המערבי | הצפי: המתקן יגדיל את כושר ההפקה של מים מותפלים בישראל בכ-13% ויאפשר את חיבורו של אזור הצפון אל מערכת המים הארצית | בפעם השנייה יושמה ע"י החשכ"ל דרישה לסגירה פיננסית מלאה והתקדמות משמעותית בהליכי הרישוי וההיתרים עד למועד הגשת ההצעות במכרז

מתקן ההתפלה באשדוד | צילום: אלבטרוס צילומי אוויר, מקור: משרד האוצר

ועדת המכרזים הבין-משרדית להתפלת מי ים המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה, רשות המים וחברת ענבל, בראשות עמית מרזאי, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP בחשב הכללי הודיעה בסופ"ש האחרון כי בחרה בחברת IDE טכנולוגיות כזוכה במכרז PPP למימון, הקמה תפעול ותחזוקה ל-25 שנה של מתקן התפלה חדש בגליל המערבי. המתקן יצטרף לשורת מתקני ההתפלה הקיימים כיום בישראל שהוקמו בשני העשורים האחרונים בשיטת PPP. המתקן צפוי להגדיל את כושר ההפקה של מים מותפלים בכ-13% ויאפשר את חיבורו של אזור הצפון אל מערכת המים הארצית.

מתקן גליל מערבי שימוקם צפונית לנהריה, הינו מתקן ההתפלה השביעי בישראל, בעל תפוקה של 100 מיליון קוב מים לשנה. כיום כ-65% מהצריכה לבית ולתעשייה בישראל הינה ממים מותפלים. עם השלמת הקמתו בשנת 2025 סך ייצור המים ממתקני התפלה יעמוד על 895 מלמ״ק בשנה, המהווים כ-90% מסך הצריכה של מים שפירים במשק לבית ולתעשייה. לצד החיוניות שבתוספת המים לאור העלייה הצפויה בצריכת המים הנובעת מגידול דמוגרפי, ישנה חשיבות בחיבור של אזור הצפון למערכת המים הארצית, שעד כה הסתמך בעיקר על מי קידוחים, שהפקתם צפויה לפחות בשל התייבשות ובשל שינויי האקלים בשנים הבאות.

בפרויקט זה יושם בפעם השנייה במכרזי החשב הכללי הליך (Best and Final Offer) BAFO, במסגרתו הכריזה ועדת המכרזים בחודש נובמבר האחרון על שתי הקבוצות שיתמודדו על הקמת המתקן ואשר נדרשו להגיע לסגירה פיננסית מלאה והתקדמות משמעותית בהליכי הרישוי וההיתרים במהלך החודשים האחרונים עד למועד הגשת ההצעות במכרז. באופן זה, הליך סגירת המימון לפרויקט ותכנון המתקן, הופך לשלב תחרותי נוסף שבסופו הוגשו הצעות מחיר משופרות למדינה. עבודות ההקמה של מתקן ההתפלה יחלו כבר בתחילת שנת 2023, ויימשכו כשנתיים וחצי, כאשר אספקת המים מהמתקן צפויה להתחיל בשנת 2025.

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "על רקע ועידת האקלים החשובה במצרים, אנו מכריזים היום על תחילת הקמתו של מתקן התפלה נוסף, ומוכיחים את יכולתנו והישגנו בהערכות של משק המים לשינויי האקלים. מתקן גליל מערבי הוא המתקן השביעי שיצטרף למתקנים הקיימים שהוקמו במכרזי החשב הכללי והביאו למהפכה של ממש במשק המים, ולהיקף התפלה בישראל בסך של 900 מיליון קוב בשנה.

"ממצב של הסתמכות על מקורות טבעיים ותלות במי גשמים, הצלחנו להתמודד עם הבצורת במשק המים, תוך שיפור זמני ההקמה והורדת מחיר המים לצרכנים. הצלחת ההתפלה בישראל היא דוגמה מצוינת ליכולת הביצוע ועמידה ביעדים בזכות השימוש בשיטת ה-PPP שמהווה פתרון ליישום רחב בתחומי תשתית נוספים כגון תחבורה, אנרגיה ופסולת, וכן מהווה חלק משמעותי במאמצי החשב הכללי לפעול להתמודדות עם משבר האקלים, הן בצעדים להפחתת פליטות והן במוכנות ישראל לשינוי האקלים".

כתיבת תגובה