השרים אישרו את התקציב | מה בפנים ומה בחוץ

יו"ר הכנסת וראשי הקואליציה מקדמים במרץ את תקציב המדינה לקראת ההצבעה הראשונה במליאה, עוד לפני ראש השנה | הרפורמה בחקלאות, המס על המשקאות המתוקים, המס על החד הפעמי, אגרת הגודש בגוש דן (שהנכים הוחרגו ממנה), הרפורמה בייבוא ובבנקאות הפתוחה – למרות ההתנגדות העזה – נשארו בפנים | הרפורמות בדואר וברגולציה בפיקוח על המטבעות הדיגיטליים, הוצאו מהתקציב וחוק ההסדרים המוצמד אליו

בנט ולפיד | צילום: אוהד צוייגנברג

המשוכה העיקרית של ממשלתם של ראש הממשלה נפתלי בנט ושותפו החלופי יאיר לפיד, היא העברת תקציב מדינה. ליברמן הוא שותף בכיר, והוא גם שר אוצר שאוהב להתגמש מול הפקידים ופחות מול העם, אבל כאב הראש האמיתי, הוא ללא ספק של בנט ולפיד.

בשבועות האחרונים, למרות האופוריה מאישור התקציב בממשלה, היה ברור לכולם כי מדובר בצהלה זמנית, וכי התקציב שאושר עוד צפוי לעבור שינויים רבים בדרך לאישורו בקריאה הראשונה השנייה ושהשלישית במליאת הכנסת.

בסוף השבוע האחרון אושר תקציב המדינה בוועדת השרים לענייני חקיקה, זאת, לאחר שחלק מהרפורמות כבר הוצאו ממנו, וחלקן הנוסף צפויות להיפלט החוצה לקראת האישור של החוק במליאה.

את מלאכת קידום התקציב נטל על עצמו יושב ראש הכנסת מיקי לוי, שיחד עם הנהלת הקואליציה, היו"רית ח"כ עידית סילמן וסגנה ח"כ בועז טופורובסקי, עמלים על הכנת הצעת החוק והתאמתה לקראת אישורו הסופי של התקציב. השניים אף פרסמו הודעה כי התקציב וחוק ההסדרים המוצמד אליו לא יעברו בדיוק כפי שאושרו בממשלה: "הכנסת היא לא רק הרשות המחוקקת, אלא גם הרשות המפקחת על פעולות הממשלה. כך ביחס לתקציב, כך גם ביחס לחוק ההסדרים".

ההצבעה הראשונה בחוק שיביא לכנסת שר האוצר אביגדור ליברמן צפויה להיות עוד לפני ראש השנה. יו"ר הכנסת אמר על הקציב ההולך ומתגבש: "התקציב שיובא לכנסת הוא טוב וחוק ההסדרים שיונח יאפשר לכנסת לדון בו באופן רציני ומספק, יש בחוק רפורמות חשובות שיטיבו עם אזרחי ישראל. שאר הרפורמות שיפוצלו יידונו בכנסת במסלול חקיקה רגיל".

ב-ynet הזכירו כי כידוע במשרד האוצר בעשרות השנים האחרונות פיצחו את השיטה איך לגרום לכמה שיותר חוקים שמסוגלותם לעבור כחוקים נפרדים מסובכת, להיכלל בחוק ההסדרים המוצמד לתקציב. חוק ההסדרים יוצר הלכה למעשה הצבעה קריטית, הקובעת את עתידה של הממשלה, ומקלה על הפקידים את העברת הרפורמות. כך הוכנסו לתקציב 'עיזים' רבים, המוצָאים במהלך האישורים השונים של החוק. חלקם, אכן היו צפויים להיות מוצאים, וחלקם גורמים למורת רוח בקרב יוזמיהם בשל החשש מאי יישומם.

אך שעון החול להעברת התקציב הולך ואוזל, וזו המשוכה הפוליטית של בנט-לפיד, כפי שפתחנו.

ואכן, בזירה הפוליטית ההערכה היא שהממשלה תשרוד את מלאכת אישור התקציב, ואז ינסו באופוזיציה להפיל את הממשלה. עד אז בולעים חברי ממשלת הכלאיים צפרדעים בזה אחר זה.

אחד הסעיפים השנויים יותר במחלוקת שאף גרמו להצבעת נגד של חלק משרי הממשלה היא 'רפורמת הרגולציה' מטרתה לטפל ברגולציה והבירוקרטיה המרובה והמורכבת. הרפורמה תהפוך את ה'אגף למדיניות רגולציה', שנמצא כיום במשרד ראש הממשלה, ל'רשות הרגולציה' בעלת סמכויות של רגולטור-על.

בכירי מפלגת העבודה ומרצ שיגרו מכתב בו דרשו שרפורמת הרגולציה לא תיכלל בחוק, תוך שהם מסבירים: "החוק המוצע יוצר הפרדה מלאכותית בין אחריות לסמכות, פוגע ביכולת המשרדים ליישם את אחריותם בתחומים שהם אמונים עליהם, ומעביר את קבלת ההחלטות לגוף חסר מומחיות בתחומי התוכן הרלוונטיים, המעמיד לנגד עיניו שיקולים כלכליים על חשבון שיקולים מהותיים". ואכן השרים עיסאווי פריג' ונחמן שי התנגדו, לצד השרה אורית פרקש שנמנעה. איש ה'שולמנים' בכנסת חבר הכנסת אביר קארה הבהיר כי באם רפורמה זו לא תיכלל כפי שהיא, הוא לא יצביע בעד התקציב.

כמו רפורמת הרגולציה, כך גם הרפורמה בחקלאות מעוררת סערה רבה, אך היא אושרה בוועדת השרים, כמעט כפי אישורה הראשוני בממשלה. "החלטת ועדת השרים לאשר את הרפורמה בחקלאות בתוך חוק ההסדרים, בלי להגיע להסכמות איתנו, היא בבחינת גרזן על צוואר החקלאות הישראלית", תקפו בהנהגת החקלאים והמועצות האזוריות.

גם שר האוצר עצמו נאלץ לוותר על היכללותה של 'רפורמת המטרו' שהיקפה יגיע ל-150 מיליארד שקל ותגרום למהפכת התשתיות הגדולה בישראל. בנוסף נאלצו באוצר לוותר על הרפורמה לפיקוח על המטבעות הדיגיטליים, בקרב המחזיקים במטבעות בשוויי של למעלה מ-200 אלף ₪. כמו גם הוצאת הרפורמה לחיוב גופים פיננסיים להעביר לרשות המסים מידע רגיש על כל הפעילות הפיננסית של לקוחותיהם. גם רפורמת שינוי מנגנון ההלוואות לדיור, כולל התנאים לקבלת ההלוואות שיפגעו באפשרות לקבלת הלוואה הוצאה מהחוק.

כך גם, מחשש לאבד מצביעים פוטנציאליים הוצאו 'רפורמת דמי הביטול' וההעלאה של כ-40% על הוצאות הרפואה הפרטית. גם התוכנית לשינוי המבני בדואר ישראל שתפריד בין הדואר לבין בנק הדואר תמתין לאישור נפרד ולא תיכלל בחוק ההסדרים. וכך, עוד ועוד סעיפים שונים, שגרמו להתנגדויות כבר בראשית דרכו של אישור התקציב.

ישנם עוד סעיפים שלמרות ההתנגדות העזה שהם מעוררים הם נשארו כלולים בחוק, ביניהם המס על המשקאות המתוקים, המס על החד הפעמי, אגרת הגודש בגוש דן (שהנכים הוחרגו ממנו), הרפורמה בייבוא ובבנקאות הפתוחה, ועוד.

כתיבת תגובה