השרירים שיאפשרו לכם לנצח את הסטטיסטיקה ולהצליח

מידי שנה נסגרים בישראל 44 אלף עסקים קטנים ובינוניים. איך תנצחו את הסטטיסטיקה הזו ותצליחו להביא את העסק שלכם לפסגות חדשות? ניר דובדבני הוא מאמן עסקי שפיתח שיטה ייחודית באמצעותה תעשו זאת

אילוסטרציה. צילום: Andrew Paul Deer | שאטרסטוק

מדי שבוע נסגרים בישראל 850 עסקים קטנים ובינוניים, עשרות אלפים בסך הכל מידי שנה! אבל הסטטיסטיקה הזאת לא חייבת להיות נכונה גם לגביך. איך מנצחים את הסטטיסטיקה? בעזרת "השרירים" המיוחדים שכל בעל עסק צריך לפתח. ויש גם שיטה שעוזרת לו לפתח אותם. לשיטה הזאת יש שם: אלפא.

ניר דובדבני מציג את שמונה השרירים שכל בעל עסק חייב לפתח על מנת לנהל עסק בישראל במציאות של היום: תשוקה, עיוורון, נתינה, נרקיסיזם, מהירות תגובה, שיטתיות ומסגרת פעולה, חשיבה מונופוליסטית והשריר החשוב מכולם: שריר האלפא. מאמנים עסקיים בשיטת אלפא הם אלה שבאים לבעלי העסקים ועוזרים להם לשבור את הסטטיסטיקה העגומה.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

השריר הראשון: תשוקה

בעלי עסקים טובים פועלים מתוך תחושה חד-חד ערכית, שהעולם חייב אותם! מה שנקרא הצניעות מהם והלאה. הם לא מנסים להתיפייף או לעדן את העובדה הזו. מבחינתם, מי שלא רוכש מהם הוא או טיפש או מסכן. האמירות או המחשבות הללו לא באות מתוך יהירות או חוסר אכפתיות מהזולת.

בדיוק ההיפך! הם פועלים מתוך תחושת שליחות כל כך גדולה ביחס למוצר או לשירות שלהם, כי הם יודעים בדיוק מה יצא ללקוחות שלהם מהרכישה, והם לא מוכנים לוותר על הפצת הבשורה שלהם. הם עושים זאת בהתלהבות גדולה, בשמחה, באנרגיה חזקה!

איך מאמנים את השריר הזה? מאמני אלפא באים לבעל העסק ושמים אותו בסיטואציות כאלה, סיטואציות שבהן הם צריכים לדבר על המוצר שלכם, להציג אותו, למכור אותו, זה יכול להיות ממשק מכירה וזה יכול להיות בשיחת חולין עם חברים. האימון הראשון הוא תמיד להבעיר את אש התשוקה.

השריר השני: עיוורון

אנשי עסקים טובים מתהלכים כעיוורים לכל מה שלא תואם את תמונת היעד שלהם. אותה תשוקה שדיברנו עליה קודם הופכת אותם לאובססיביים להצלחה שלהם. בשם אותה האובססיה הם מוכנים לעשות הכול, ללא לאות. שעות עבודה מרובות, עבודה מאומצת, אתגרים שבדרך – כל אלה אינם נתפסים אצלם, אלא כאבנים קטנות שיש לנגף מן הדרך. אותן אבני נגף אינן עוצרות בעדם לרגע, הם חותרים קדימה, בעוצמה, נאמנים למטרותיהם וערכיהם כסומא, וזהו אחד מיתרונותיהם הבולטים.

תשוקתם המעוורת הופכת כל הר נישא לגבעה קלה. בפשטות ניתן לומר כי איש עסקים מצליח, מעבר להיותו עיוור, הוא פשוט חירש למילים כמו "לא" ו"אי אפשר", ובמקום אלו מהדהדות חזק באוזניו האפשרויות והדרכים היצירתיות להגשמת יעדיו.

האימון השני הוא פיצוח אובססיביות טובה כלפי המוצר או השירות. מאמן עסקי שיודע להוביל להצלחה יודע גם לפתח אצל בעל העסק עיוורון וחירשות כלפי הסביבה, לבטל פחד מכישלון ולהתמקד בעסק עצמו.

השריר השלישי: נתינה

בעל עסק מצליח החדור בתשוקה עזה ביחס למוצריו כאמור, משוכנע שבכל מכירה שהוא מבצע הוא למעשה זה שנמצא בצד הנותן. הוא המעניק, הוא המסייע, הוא המגשים את החלומות לצד השני – הלקוח. כאשר הוא מגיע למחזורי המכירות שהציב לעצמו, קל וחומר כאשר הוא חוצה אותם, מבחינתו הוא עשה טוב לעולם. הוא העניק מהשפע שלו לעולם, והעולם, בתמורה, צריך להגיד לו תודה. בעזרת מאמנים עסקיים מקצועיים לומדים בעלי העסקים להרגיש נחוצים בעולם, להבין את תרומתם לעולם.

השריר הרביעי: נרקיסיזם

אנשי עסקים מצליחים הם אנשים נרקיסיסטים. התשוקה שלהם, העיוורון והנתינה העמוקה מייצרים אצלם גם אהבה עצמית אינטנסיבית. אהבה עצמית היא מקור כוח פנימי, השואב את עוצמותיו מנקודת המפגש של אדם עם עצמו, ובעת קיומו של מפגש אינטימי זה מופיעה ההזדמנות שלנו לפגוש במשמעות העמוקה של חיינו ולהתחבר אליה באופן מלא.

בהתקיים אהבה עצמית, האהבה המוקרנת החוצה לעולם היא אהבה אותנטית, מבוססת חשיבת שפע, אפשרויות וניצול הזדמנויות המגדילה את העוגה המצרפית באופן תמידי. תפקידו של מאמן עסקי הוא גם לתת לבעל עסק הרגשה של ייחודיות שלו, ללמד אותו לאהוב את עצמו ואת עיסוקו, את מה שהוא נותן לעולם, ללמד להצהיר על כך בקול רם.

השריר החמישי: מהירות תגובה

משהו לא צפוי קרה סביבכם, והוא מאיים על המשך החיים שלכם כפי שהכרתם אותם. תוך כמה זמן תגיבו ומה תהיה איכות התגובה שלכם? האם תהיו מסוגלים להגיב בזמן אפס, כפי שנדרש מכם?

שימו לב, שורש השריר של מהירות התגובה הוא בשריר קדמוני יותר: הגמישות. הגמישות היא היכולת לייצר התאמה מחודשת למצבים משתנים. זהו למעשה המרכיב המשמעותי ביותר שיבוא לידי ביטוי ביכולת פתרון בעיות והסתגלות. שורשי ההצלחה העסקית נעוצים בקיומם של רגעים קטנים אשר בהם ידע אדם לפגוש במגבלות הסיטואציה, ולייצר מניפולציה אשר בזמן אמת תכריע את הכף לטובתו. גמישות היא מיומנות שניתן ללמוד אותה, ובמיוחד כשיש לבעל עסק מאמן שיודע לעבוד לפי שיטה שמפתחת גמישות ומהירות התגובה.

השריר השישי: שיטתיות ומסגרת פעולה

האם אתם מאמינים בקשר שבין גמישות, מהירות תגובה ושיטה? או שגמישות ושיטתיות נשמעים לכם כמו שני קצוות של הסקאלה?

האמת היא, שהגמישות של אנשי עסקים מצליחים שואבת את כוחה דווקא מתוך הקיבעון, הלוא הוא השליטה בתבניות עסקיות, בגבולות, כדוגמת SOP (נהלים), הגדרות תפקיד, שיטות דיווח, אכיפה, בקרה ועוד. אנשי עסקים מצליחים עובדים לפי שיטות ברורות להצלחה. ואת השיטות האלו הם לומדים ממאמנים עסקיים שהוכשרו על פיהן.

השריר השביעי: חשיבה מונופוליסטית

אנשי עסקים מצליחים רואים בעצמם כראויים להחזיק במונופול בתחומם, יהיה אשר יהיה, והם רתומים לרעיון הזה באופן חזק ואינטנסיבי. הפעולות שהם בוחרים לעשות אינן פעולות נורמטיביות, שכן הנורמה היא ההיפך ממונופול. הם עושים באופן פרו-אקטיבי ונחרץ ככל שידם משגת על מנת למצב את עצמם כמונופול הלכה למעשה, וכאשר הם משיגים עמדה זו, הם ממשיכים לתחזק את מעמדם בחירוף נפש.

יש המשייכים לרעיון האימוני גישה רכה, עדינה, רגשית ואולי אפילו איטית. מבלי לדון בשאלה האם אימון במתכונתו הקלאסית בכלל עונה על הסטריאוטיפים הללו, ניתן לקבוע בוודאות כי האימון עליו מדובר במונח 'תודעה מתאמנת' הוא אימון בקצב גבוה ודופק שיא, בחריצות, נחישות, שאפתנות ו"רעב" להצלחה.

השריר השמיני: אלפא

להיות אלפא זה לבחור להוביל. זה להחליט שלא להיות מובל. אלפות אמיתיים לא מתפשרים על שום דבר בחיים שלהם. הם קמים בבוקר, מורחים את צבעי המלחמה שלהם על הפנים ויוצאים לשחק על כל הקופה בכל הכוח.

אם נדמה זאת לחיות בטבע, לאלפות יש ראייה חדה וחזקה של המפה כולה. הראייה הזו מאפשרת להם לשים לב למקרו (לאסטרטגיה העסקית), לפעמים יותר מאשר למיקרו (הטקטיקה), למרות שנדיר שיפספסו פרטים חשובים.

האלפות הם מאמנים ואנשי העסקים האמיצים בעלי התעוזה, האומץ והנחישות. הם יודעים להעריך סיכונים, לקחת אותם ולקבל החלטות חותכות, שמבטיחות את שימור מעמדם המונופוליסטי כאמור, תוך המשך נתינה בלתי מתפשרת לסביבה שלהם.

כתיבת תגובה