התאחדות יועצי המשכנתאות: הרפורמה תיטיב עם הלקוחות

רגע אחרי הכרזת בנק ישראל על רפורמה חדשה בתחום המשכנתאות ומול הטענות שהציגו הבנקים כי הרפורמה תייתר את עבודת היועצים, מגיבים בהתאחדות יועצי המשכנתאות, כי בעקבות הרפורמה יועצי המשכנתאות יוכלו לתת ייעוץ מקצועי ומוסמך על בסיס נתונים אחידים של כלל השוק

הוועדה המקצועית של התאחדות יועצי המשכנתאות עם נגיד בנק ישראל | באדיבות המצלם

כפי שדיווח 'ביזנעס', בנק ישראל הודיע על רפורמה חדשה בתחום המשכנתאות על מנת להגביר את התחרות ואת השקיפות בתחום המשכנתאות. עיקר הרפורמה שהציגו בבנק ישראל הוא תמהילים אחידים אשר כל בנק יחויב להציג ללקוח באישור העקרוני אחידות בשמות המסלולים, יכולת השוואה נוחה, וקיצור זמני התגובה של הבנקים שיביאו יחד לשקיפות ולתחרות אמיתית.

החלק המשמעותי ביותר נוגע לחיוב של הבנקים להציג ללקוחות את העלות הכוללת של המשכנתא על בסיס תחזיות הריבית והאינפלציה העתידיות. חלק זה של הרפורמה הינו מהפכני ברמה התפיסתית, ונועד שלא לאפשר לבנקים יכולת 'משחק' ומרחב תמרון בתוך הרפורמה, ולמעשה מעגן בצורה חזקה ביותר נורמות אתיות ומקצועיות.

כחלק מקידום הרפורמה התקיימה פגישה של הוועדה המקצועית של התאחדות יועצי המשכנתאות עם נגיד בנק ישראל, בפגישה עלו מספר דגשים נחוצים לאופן הצגת הנתונים ללקוח, וכן את הצורך בפתרון בחישוב יחס החזר למקרה שבאחד מהתמהילים האחידים אין עמידה ביחס החזר הנדרש.

דווקא מול טענות הבנקים כי הרפורמה תייתר את הצורך ביועצי משכנתאות, מדגיש ברוך פיירשטיין, חבר הוועדה המקצועית בהתאחדות יועצי המשכנתאות, כי תמהילים אחידים אינם תחליף לייעוץ פרטני ובניית תמהיל מותאם ללקוח. למעשה, הם יתנו כלי עבודה ליועצי משכנתאות להציג ללקוח את הרווח ואת העלות הכוללת במשכנתא המותאמת ספציפית עבורו.

משכנתא זו ההחלטה הכלכלית הגדולה ביותר שרוב משקי הבית ייקחו בחייהם. זו לא חבילת סלולר. התמהיל שמציע הפיקוח נוח להשוואה ויוצר נקודת ייחוס ראשונית, אבל יש צורך להתאים את השנים, ההחזר החודשי ואופי ההלוואה, ולזה נועד התמהיל הרביעי שייבנה ללקוח בייעוץ מקצועי. הכלים הללו יאפשרו להגביר תחרות ויטיבו את המצב עם הלקוחות בסופו של יום.

בנוסף, השינוי מקדם את יועצי המשכנתאות שיוכלו מהיום לתת ייעוץ מקצועי ומוסמך על בסיס נתונים אחידים של כלל השוק, המהלך יסנן את אותם "חאפרים" שבשביל להציג ללקוח רווח במחזור משכנתא משתמשים בהערכות עצמאיות שבמקרים רבים גם מוטות מאוד.

בהתאחדות יועצי המשכנתאות קוראים לפיקוח על הבנקים להחיל את אותן הנורמות גם על השוק הפרטי, ובכך להעלות את השקיפות והרמה המקצועית של כלל השוק, ובכך למנוע עבודה של חאפרים העלולים לפגוע בלקוחות.

כתיבת תגובה