התכנית הכלכלית להתמודדות עם משבר הקורונה

הערב יובאו לאישור הממשלה החמרות על מגבלות ההתקהלות • בשעות אלו יוצאים כוחות המשטרה לאכוף את המגבלות בשכונות בהן אינן נשמרות כיאות • התכנית הכלכלית שאושרה בהיקף סיוע של 80 מיליארד שקלים, כוללת מענקים לעצמאים, לבני 67+, פטור מארנונה עסקית לשלושה חודשים ועוד שלל הטבות והקלות

ראש הממשלה מציג את התכנית הכלכלית | צילומסך: מתוך שידור חדשות 12

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר האוצר, משה כחלון, הציגו הערב את התכנית הממשלתית להתמודדות עם המשבר הכלכלי החמור ואת הצעדים שיינקטו להחזרת המדינה למסלולה לאחר תומו. את הצהרתו נתן ראש הממשלה ממעונו, לאחר שהחליט להיכנס לבידוד עצמי, לאחר שנחשף לחולת קורונה, למרות שטרם התקבלה החלטה במשרד הבריאות, אם עליו להיכנס לבידוד. שר האוצר השלים בשידור נפרד ממשרד האוצר.

ראש הממשלה הודיע על "החמרת הגבלות התנועה והרחבת ההקלות בכלכלה". הוא ציין את העובדה שמצב התחלואה והתמותה בארץ, הרבה יותר טוב, אולם מאחר ויש קבוצות מסוימות במדינה שאינן שומרות על הכללים, הוא ייאלץ הלילה לאשר בממשלה, עוד הגבלות.

לדבריו, כוחות הביטחון יערכו החל מרגע זה, מבצע אכיפה מוגבר בשכונות בהן לא מקיימים את ההנחיות. לדברי ראש הממשלה, אלו שאינם שומעים להנחיות, פוגעים בעקרונות היסוד של "ואהבת לרעך כמוך" ושל "לא תעמוד על דם רעך".

בין ההגבלות המתווספות: לא תהיה התקהלות של יותר משני אנשים, שאינם בני אותה משפחה. תיאסר תפילה בציבור, גם במרחב הציבורי. חופות רק במסגרת משפחה גרעינית מצומצמת. הלוויות יהיו רק עד 20 איש, ובריתות עד 10 איש, ובמרחב פתוח. העבודה תצטמצם ל-15% בארגונים.

בדבריו ציין ראש הממשלה את העובדה, כי המשבר הכלכלי ריאלי בעיקרו ואינו נובע מבעיה מבנית במשק, אלא כתוצאה מהמשבר הבריאותי. השבתת המשק מוגבלת בזמן וקיימת אי ודאות, לגבי קצב ההתאוששות וסוג המשבר לאחר תקופת ההסגר. לדבריו, תפקידה העיקרי של הממשלה הוא לסייע למשק לצלוח את המשבר ולסייע להתאוששות מהירה ממנו

עד כה ניתנה רשת ביטחון כלכלי לנפגעי הקורונה, בהיקף של 24 מיליארדי שקלים. מימוש קבלת דמי אבטלה בהיקף של 14 מיליארד ש"ח; עסקים – קרן סיוע לעסקים קטנים ובינוניים בסך 8 מיליארד ש"ח; ו"עזרה ראשונה" בריאותית ואזרחית, בהיקף של 2 מיליארד ש"ח.

הצעדים העיקריים המתוכננים, שיגיעו לכל בית בישראל והוצגו על ידי שר האוצר, הם: הארכת תקופת קבלת דמי אבטלה עד סוף חודש אפריל; לעצמאים – שני מענקים של עד 6,000 ש"ח כל אחד; מענק לבני 67 ומעלה של עד 4,000 ₪; הנחה בארנונה לעסקים – שלושה חודשים חינם; סבסוד שכר לעובדים שיצאו לחל"ת; מענקים לעסקים; מענה תזרימי לחברות הייטק קטנות ובינוניות; הפחתת רגולציה – הארכה אוטומטית של רישיונות והקלה על ייבוא; דחיית תשלומים למשקי בית ולעסקים – תשלומי מע"מ, ארנונה, חשמל ומים, אגרות ממשלתיות; פתרונות אשראי בהיקף רחב לחברות.

כחלון פירט, כי סך הסיוע הממשלתי שאושר, עומד על כ-80 מיליארד ₪, מתוכו 18.5 מיליארד אשראי לעסקים ו-14 מיליארד סיוע תזרימי. החלוקה בין מעגלי הסיוע, היא: 11 מיליארד ₪ למענה הבריאותי והאזרחי, 19.5 מיליארד לרשת הביטחון הסוציאלית, 41.6 מיליארד שקלים, להתמודדות עם ההמשכיות העסקית ו-7.9 מיליארדי שקלים לתכניות להאצת המשק.

לדברי ראש הממשלה, מדובר בחבילת סיוע משמעותית ביותר, המהווה קרוב ל-6% מהתל"ג. בהשוואה להיקפי הסיוע במדינות אחרות, זהו היקף נכבד מאוד. שר האוצר ציין כי זו היא התכנית הכלכלית הרחבה ביותר שהוצגה בישראל אי פעם.

התכנית הממשלתית להתמודדות עם המשבר, מורכבת מארבעה מעגלים. הראשון והדחוף ביותר, הינו מענה בריאותי ואזרחי, מתן מענה נרחב לצרכי מערכת הבריאות והחברה, להתמודדות מיטבית עם המשבר.

10 מיליארדי שקלים, יושקעו בין השאר, בהגדלת מלאי החירום והתרופות, מכונות הנשמה, מסיכות, ציוד מגן וציוד רפואי נוסף; באיתור חולים ומניעת הדבקה, ביצוע 20 מיליון בדיקות עד סוף שנת 2020, תגבור מעבדות ופעילות מד"א, סיוע לקשישים, צמצום חשיפה לאוכלוסיות בסיכון ועוד; הקמת מתחמי הבידוד, בינוי מתחמי בידוד בבתי החולים הגריאטריים, הסבת בתי מלון לצורך התמודדות עם בידוד בהיקפים גבוהים; הרחבה משמעותית של כמות מיטות האשפוז, תגבור כח האדם והסברה.

מלבד כל אלו, מיליארד שקלים נוספים, מושקעים במענה המידי לאזרחים, שמירה על הסדר הציבורי, השקעה בייצור וייבוא מזון למניעת מחסור, ובמאמצים למציאת חיסון לנגיף.

המעגל הבא, הוא רשת ביטחון סוציאלית, קיצור תקופת אכשרה והארכת תקופת דמי אבטלה, סיוע לעצמאים, חל"ת.

20.4 מיליארדי שקלים, יושקעו ברחבת רשת הביטחון הסוציאלית. בהקלות בתשלומי אגרות והקדמת תשלום מענקי העבודה, במענק המיוחד לעצמאים, בהקלות בתקופת האכשרה לזכאות לדמי אבטלה, מענק לבני 67+ ועוד.

הנושא הבא בתכנית הכלכלית, הוא הדאגה להמשכיות העסקים באמצעות הלוואות בערבות מדינה, הקלות במתן אשראי, סיוע לעסקים והקלה רגולטורית וכדומה.

לצורך זה הוקצו 40.7 מיליארדי שקלים, כולל ששה מיליארדים שיתנו פתרונות מימון לעסקים גדולים, שכידוע, עד כה לא קיבלו מענה מהקרנות בערבות מדינה, שיועדו רק לעסקים הקטנים והבינוניים.

במסגרת התקציב, הוגדלה כמות ההלוואות שניתן היה לקבל בערבות מדינה, הוסרו מגבלות משמעותיות לזכאות להלוואה, המדינה תשלם את הריבית עבור השנה הראשונה, ניתן יהיה לדחות תחילת ההחזר בשנה והביורוקרטיה לקבלת ההלוואות צומצמה משמעותית.

המעגל האחרון ואולי החיוני לשיקום המשק לאחר תום המשבר, הוא התכנית להאצת המשק.

לצורך זה הוקצו 7.9 מיליארדי שקלים, להשקעה בפרוייקטי תשתיות מידיים, לשיפור השירותים הדיגיטליים, לפתרונות מימון לחברות צמיחה ולרזרבות להאצת המשק.

בסיום דבריו, הודיע שר האוצר, כי מיד עם הקמת הממשלה החדשה, הוא יפרוש מהחיים הפוליטיים. "אני משוכנע שאמשיך לשרת את הציבור בכל מקום שאהיה, גם כאזרח מן השורה".

כתיבת תגובה