התל-אביבים מעלימים הכנסות: "צריך חשבונית ל'טיפ'?"

בביקורות של מס הכנסה בעיר תל-אביב התגלו העלמות מס לצד תירוצים מקוריים בניסיונות פתטיים להעלמת הכנסות

לא ידענו שצריך לרשום. אילוסטרציה|

בביקורת של מס הכנסה במסעדה בתל אביב, נמצאו הכנסות במזומן שלא נרשמו בקופת העסק. מנהל המסעדה טען ש"מדובר בכספי טיפים לא ידענו שצריך להדפיס אותם".

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

בחשבון הבנק של קרן לניהול נכסים נמצאו 260,915 ₪ מהעברות בנקאיות שלא נרשמו בספי החברה. בעל החברה אמר למבקרים: "רואה החשבון של החברה מגיע לחברה אחת לחודש ומוציא חשבוניות". אדריכל שלא רשם שלושה צ'קים שלא נרשמו בספרים טען: "לא מצאתי את הפנקס חשבוניות/ קבלות החדש ולכן לא רשמתי את הצ'קים".

מקרים אלו ואחרים אירעו בשני ימי מבצע ניהול ספרים בתל-אביב, רמת גן ורמת אפעל, שנוהלו על ידי משרדי פקיד שומה תל-אביב 1, ופקיד שומה תל-אביב 5, וכללו יחד 309 ביקורות, מהן עלה כי בקרב 13% מבין העסקים שנבדקו, לא נרשמו הכנסות כדין.

בסטודיו לעיצוב נמצאו העברות בנקאיות בסך 44,734 ₪ וכן צ'ק בסך 1,625 שקלים, אותם לא רשמו בספרים כנדרש המנהל טען: "טעות בשוגג!". קבלן שלא רשם 3,000 ₪ אמר: "התכוונתי לרשום את כל העסקה ברגע שאגמור חשבון איתו". מבדיקת דפדפת עבודות שנמצאה אצל קבלן אינסטלציה עלה כי לא תועדה הכנסה של 2,400 ₪ שנתקבלו מעבודת החלפת צינור. בעל העסק טען: "השותף שלי לקח את הכסף ונתן לי ואני צריך להוציא קבלה". לעומתו, קבלן שיפוצים שלא רשם הכנסה בסך 1,900 ₪ השיב בפשטות: "לא הספקתי!"

לחשבון הבנק עסקי של עורך דין הועברו כ- 15,000 ₪ מלקוחות שלא נמצאו רשומים בספרי העסק שלו. תשובתו המפתיעה לפשר הדברים היתה: "מאחר והתנועה דלה בחשבון אני רושם אחת לחודש". עורך דין אחר טען ש"לא שם לב לחשבון", כשמבקרי מס הכנסה מצאו כי לחשבון הבנק שלו בוצעה העברה בנקאית בסך 11,700 ₪ וגם הפקדה של שני צ'קים מלקוח אחר בסך 10,000 ₪ אותם לא רשם בספרים כנדרש על פי החוק.

בגזרת העמותות שנבדקו במסגרת המבצע נמצאו כמה מהן שלא ניהלו את ספרי העמותה כנדרש בדין. במעון ילדים המנוהל על ידי עמותה נמצאו דפי טיוטה בהם היו רשומים סכומים אותם קיבל מנהל העמותה בסך 141,080 ₪ בצ'קים ובמזומן אשר בגינן לא הוצאו קבלות ולא בוצע כל רישום בספרי העמותה. מנהל העמותה טען ש"הכל רשום אצלו בבית בתוכנת אקסל", וכי אחר כך הוא מעביר את הנתונים לספרים…

בבית ספר לבנות אשר אף הוא מנוהל על ידי עמותה לא נרשם אחד הצ'קים שנמצאו במשרדי העמותה מנהלת העמותה השיבה לבודקי מס הכנסה: "קיבלתי את הצ'ק לפני שבועיים ולא ידעתי למי לשייך אותו". ובאחת האגודות שנבדקו נדגמו העברות בנקאיות בסך של 353,980 ש"ח שבגינן לא הוצאו קבלות כנדרש. מנהל העמותה ציין והדגיש: "אנו מפיקים קבלות עבור גופים פרטיים בלבד".

פעילות ביקורת זו, נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

כתיבת תגובה