התרסקות: ברבעון הראשון צמח המשק ב-0.8% בלבד!

הירידה הדרמטית בייצוא כבר באה לידי ביטוי בצמיחת המשק הישראלי בשלושת החודשים הראשונים של השנה. התוצר גדל בשמונה עשיריות האחוז בלבד (בחישוב שנתי). הנתונים אינם סופיים אך המגמה עגומה

אילוסטרציה. פלאש 90

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (ב) את נתוני הצמיחה לרבעון הראשון של השנה (ינואר-מרץ). מהנתונים עולה תמונה עגומה למדי. התוצר גדל ב-0.8% בלבד!

אמנם מדובר בנתונים לא סופיים, אך הם מצביעים על התרסקות של ממש. אפילו הפסימיים שבין החזאים הכלכליים העריכו כי הצמיחה תסתכם ב-1.5-1.6% ברבעון זה. רק בשביל להמחיש עד כמה אמור הנתון להדאיג, נביא את אחוז הצמיחה ברבעון האחרון של השנה הקודמת (אוק'-דצמ'): 3.1%.

חשוב להבהיר כי מדובר בנתונים בחישוב שנתי, כך שההתרסקות עלולה להיות גרועה יותר מהחזוי בתרחישים הגרועים ביותר של החזאים הכלכליים. את עיקר הקריסה אפשר למצוא בייצוא. שם ירד שווי הייצוא ב-12.9%.

מאידך, הצריכה הפרטית (כמובן, כאן בישראל) עלתה במעט ולמרות המדדים השליליים הצביעה על גידול של 4% בחישוב שנתי. גם ההשקעה בנכסים קבועים רשמה עלייה – גבוהה יותר – שהסתכמה ב-7.5%. אגב, צמיחה כה מינורית בתוצר (0.8% בחישוב שנתי) היא למעשה אפס צמיחה שכן הגידול הטבעי גבוה ממנה.

מעודדת העובדה שלמרות הכל אנו עדים לעלייה בהשקעות בנכסים קבועים. הדבר מצביע על מידת האמון של המגזר העסקי והתעשייתי בכלכלה הישראלית. אמנם נכון שעיקר ההשקעה היא בדירות מגורים, אבל מי שרוכש אותם מתכוון לשלם את מחירן. דהיינו, הוא מאמין שהכנסתו תאפשר זאת.

 

כתיבת תגובה