ויגיענו למחוז חפצנו לחיים ולשמחה ולשלום

לקראת פתיחת שנת הלימודים יוצאת משטרת התנועה במבצע אכיפה רחב לשמירה על ביטחון ובטיחות הילדים בהסעות התלמידים • דוח הילדים הנפגעים בתקופות הלימודים, מעלה תמונה עגומה ומחייב טיפול יסודי ומעמיק • אכיפה מוגברת תתקיים גם נגד הורים המביאים ילדיהם לבתי הספר בלא אחריות ובטיחות מספקת

הסעות תלמידים | צילום אילוסטרציה: קובי גדעון, פלאש 90

קו הסיום של החופש הגדול כבר נראה באופק בבירור, ההכנות לפתיחת שנת הלימודים בעיצומן. ספרים נעטפים, ילקוטים מתמלאים ובבתי הספר הכיתות נפתחות שוב, אנשי התחזוקה בודקים ציוד, מבצעים תיקונים אחרונים והמורים כבר החלו לכחכח בגרונם לקראת הפתיחה הדרמטית ביום ראשון הקרוב.

משטרת ישראל האמונה על שמירת הבטיחות של ילדינו, בדרך שהם עושים מהבית המוגן אל בית הספר, החלה גם היא להתכונן לקראת תחילת שנת הלימודים. אגף התנועה החל בפעילות אכיפה שתתקיים בכל רחבי הארץ. כך על פי הודעת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

על הכוונת עומדים עתה בעיקר רכבי ההסעות, אך לא רק הם. אם עולה בכם קונוטציה שלילית של טנדר צהוב או כחול מקרטע ונושף אתם לא טועים כלל. למרות שיש כיום חברות תחבורה פרטיות המבצעות את ההסעות לבתי הספר באוטובוסים חדשים וממוזגים, עדיין קיימים בכבישים אוטובוסים ומיניבוסים מסכני חיים, הן לילדים היושבים בפנים צפופים ומזיעים והן לשאר משתמשי הכביש, כמו גם להולכי המדרכה בזיהום אוויר לא תקין.

כדי למנוע את המקרה המעציב הבא, אגף התנועה של המשטרה החל לבצע פעילות אכיפה ממוקדת נגד רכבי הסעות תלמידים, המובילים את הילדים למוסדות החינוך והמסגרות השונות.

במסגרת המאבק הכללי בקטל בכבישים, מתבצעת כל העת פעילות אכיפה נגד עבירות מסכנות חיים ובריונות כביש, כאשר מטרת הפעילות למנוע תאונות דרכים ולהציל חיים. מתחילת השנה נרשמו למעלה מ-92,000 דו"חות בגין אי נקיטת אמצעי זהירות, כגון חגורות בטיחות מצילות חיים, זאת לעומת התקופה המקבילה אשתקד בה נרשמו כ-89,000 דו"חות, עלייה של 3% באכיפה.

אגף התנועה פונה לנהגי רכבי ההסעות למנוע מעצמם את הדוח הבא במקרה הטוב, או את התאונה הבאה במקרה הפחות טוב ולבצע בדיקות תקינות ובטיחות לרכבים, שכן עליהם מוטלת אחריות כבדה בהובלת הילדים ליעדם בשלום.

מתחילת השנה נרשמה עלייה של 17% באכיפה נגד רכבים עם ליקויי בטיחות חמורים, כגון: מושבים וחגורות בטיחות תקולות, תקלות במערכות הבלמים, צמיגים שחוקים וליקויים מכניים אחרים. מתחילת השנה נרשמו 27,000 דו"חות בגין ליקויים חמורים לעומת 23,000 בתקופה המקבילה אשתקד, חלק מהרכבים אף הורדו מהכביש לתיקון הליקויים או לעד.

אגף התנועה מדגיש כי ליקויים מכניים ברכבים ובאוטובוסים, עלולים להפוך למלכודת מוות לילדים היקרים לנו ברגע של בלימת חירום. השמירה על חיי הילד באותם חלקיקי שניות של הבלימה, מורכבת ממספר פרמטרים המשלימים זה את זה.

אם רפידת הבלם שחוקה או שחסר נוזלי בלימה, הלחיצה על הבלם לא תיתן את המענה ברגע האמת. כך גם הצמיג השחוק, שעלול לא להיאחז בכביש ברגע שנתחנן אליו לעשות זאת. גם במקרה שאכן תחזקנו נכון את מערכות הבלימה והצמיגים, אם החגורה לא תהיה תקינה או הכיסא לא יהיה מעוגן למקומו כראוי, הוא לא יעמוד איתן בשעת מבחן להציל את חיי הילד.

 

חשוב לציין שמדוח עמותת 'אור ירוק' שפורסם היום, עולה כי ילדים רבים נפגעים בתאונות דרכים בתקופת הלימודים בחודשים ספטמבר-יוני בכל שנה. רק בשנה החולפת, נפגעו מעל אלף ילדים, מתוכם ל"ע עשרה הרוגים. מתוך ממצאי הדוח עולה, כי רק בבני ברק, נפגעו  בתקופת הלימודים בשנה החולפת, שלושים ושלושה ילדים. מתוכם ארבעה במצב קשה. באלעד אמנם 'רק' שלושה ילדים נפגעו, אולם אחד מהם לא שרד את הפגיעה ונהרג ל"ע.

צריך להזכיר גם להורים המביאים את ילדם בעצמם לבית הספר, שהאחריות האמיתית תמוטלת עליהם. כמו כן, גם כשהם לוקחים בעצמם את הילדים לבית הספר, מוטלת עליהם החובה להובילם בבטיחות ועל פי החוק, באמצעות כיסאות בטיחות המותאמים לגילם.

על פי חוק, חלה חובה להוביל את הילדים בכיסאות מותאמים לגילם וכדאי לוודא זאת היטב לפני היציאה לדרך. אגף התנועה של המשטרה יבצע פעילות בסביבת בתי הספר וביציאה מהשכונות ולדבריו: "נפעל באפס סובלנות כלפי עבירות מסכנות חיים, שכן הובלת ילדים שלא באמצעות כיסא בטיחות, עלולה לסכן את הילד באופן ממשי ואף לפגוע בחייו".

זה הזמן להיערך כראוי גם במישור הבטיחותי בדרך לבית הספר ולדברי אגף התנועה "פעילות האכיפה תחל בימים הקרובים באופן מוגבר ותימשך בתקופה הקרובה בפריסה ארצית".

סעו בזהירות והגיעו לבית הספר לשלום.

כתיבת תגובה