גפני: יתוקן חוק עידוד השקעות הון בהקשר לתעשייה האווירית

יו"ר הועדה ח"כ משה גפני אמר כי ועדת הכספים תקדם הצעת חוק כך שהתעשייה האווירית, חרף היותה חברה ממשלתית, תוכל ליהנות מההטבות הגלומות בחוק לעידוד השקעות הון.

נתניהו מבקר בתעשייה האווירית צילום פלאש 90

"ועדת הכספים תקדם הצעת חוק לתיקון החוק לעידוד השקעות הון, כך שהתעשייה האווירית, חרף היותה חברה ממשלתית, תוכל ליהנות מההטבות הגלומות בו". כך הודיע יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), במהלך דיון שבו חברי הוועדה, ביקשו להפיג חששות בדבר פיטורי עובדים בהיקפים גדולים בתעשייה האווירית (תע"א), עקב שינוי ארגוני שבכוונת הנהלת החברה לקדם.

את הדיון יזם רכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) ואליו הצטרפו חברי כנסת נוספים מסיעות שונות. חברי הכנסת ביקשו לברר האם יש ממש בפרסומים בשבועות האחרונים, לפיהם לצורך ביצוע רה-ארגון ובמסגרתו העברת פעילויות לחו"ל, בכוונת החברה לפטר עובדים.

ח"כ מיקי זוהר: "יזמתי את הדיון בעקבות מספר אירועים שהתרחשו לאחרונה בתע"א ושהעלו אצלי הרבה סימני שאלה. נראה שחקירות שניהלה המשטרה לגבי עובדי החברה הובילו לכך שהדירקטוריון וההנהלה ניצלו את המצב לצורך ביצוע רה-ארגון מקיף ללא הידברות עם העובדים. ועדת הכספים תפעל להגן על זכויות העובדים כמו שעושה ועשתה בעבר.

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני): "אנחנו נתקלים במצבים כמו בחברת טבע ונכנסים לעניין כשידינו כבר קשורות. זאת לאחר שלא דרשו מהנהלת טבע לשמור על העובדים בזמן שנתנו להם את הטבות המס ואז אנחנו מוצאים עצמנו מתחננים שיימנעו מפיטורי עובדים. המקרה של תע"א הוא דוגמה טובה לכך שניתן להקדים תרופה למכה. לפני שניתן ונדאג להטבות שיינתו לחברה, יש לדרוש שמירה על העובדים. יש לאפשר לתע"א להיכלל בחוק עידוד השקעות הון, למרות שלא עומדת בתנאים לכך, כי היא חברה ממשלתית, רק לאחר שתהיה התחייבות לדאוג לעובדים ולהימנע מפיטורים".    ח"כ בירן הוסיפה: "קיים חשש לפגיעה בפעילות החברה בישראל לאחר שזו החליטה לעבור לייצור באמצעות חברות קבלן משנה הודיות ואמריקאיות. זו דוגמה אחת מני רבות להעדפה של הרבה חברות להעביר את הייצור לחו"ל, שם הייצור יותר זול, על-פני העסקת עובדים בישראל. על-כן יש להתנות את תיקון החוק לעידוד השקעות הון בהתחייבות החברה שלא תפטר עובדים".

מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס, הציג בתחילה סקירה קצרה אודות החברה: "החברה מוכרת בהיקף של כ- 14 מיליארד ש"ח  מכירות לשנה, כ- 80% מתוכם, כ- 11 מיליארד ש"י זה ייצוא. אנחנו חברת ההיי-טק הגדולה במדינה. אנחנו בראש רשימת מקומות העבודה המבוקשים, צמודים לגוגל ופייסבוק. מיטב העובדים מגיעים אלינו. סה"כ כ- 15,000 אלף עובדים ישירים, עם קבלני המשנה וכד', תע"א אחראית ל- 250 אלף עובדים בישראל. תע"א רווחית ב- 24 השנים האחרונות ולא ביקשנו דבר מהמדינה. בימים אלו הגענו לשיא בצבר ההזמנות, מעל 11 מיליארד דולר. תע"א לא במשבר אבל העולם השתנה והתחרות גדלה. כיום מדינות מתנות זכייה במכרזים בהעברת פסיי ייצור לשטחן. תע"א פועלת למשל בהודו מ- 2012 וזו מחייבת העברת פעילות לשטחה, כך גם ארה"ב".

ביחס לטענות על דבר שינוי גדול שכולל פיטורי עובדים רחבים, וייס ציין ש"אין שום דבר שקורה וזאת בניגוד לכותרת בזמן האחרון. אין כוונה לצמצם כעת את מסכת העובדים. יוקר המחייה בארץ, שער הדולר הנמוך וכושר התחרות המוגבל שלנו פוגעים בנו מאוד ואנחנו מריצים הסכם עם ארגון העובדים. יש לנו רגל אזרחית בעייתית, בסוף אנחנו חברה עסקית לכל דבר ועניין ונסחרים בבורסה בת"א ובוחנים אותנו כמו חברה עסקית. פרסמנו מכתב לעובדים שהשינוי יבוצע בתיאום מלא עם ועד העובדים. כרגע אין כוונה לצמצם עובדים. אם וכאשר נגיע לאירוע שיצריך שינוי, הכל ייעשה בתיאום".

כתיבת תגובה