זה אנחנו או הם? האירו יורד מתחת לארבעה שקלים

שערו היציג של האירו נסגר היום על פחות מארבעה שקלים • למה זה קורה ואיך מלחמת הסחר של סין וארה"ב הצליחה להשתחל לעניין? • והאם יש קשר לעובדה שבשבוע שעבר הביטקוין חצה את רף ה-8000 דולר?

אירו | צילום: Ewais, שאטרסטוק

לאחר שנתיים בהן שמר על שער יציב: בימים האחרונים שערו של מטבע האירו יורד ושערו עומד כיום על 3.988 שקלים. כאמור, זוהי הפעם הראשונה מזה שנתיים שהמטבע שערכו עולה על הדולר, שווה בישראל פחות מארבעה שקלים.

הפעם הקודמת בה ירד האירו אל מתחת לארבעה שקלים, הייתה ביולי 2017, אלא שמאז הוא הספיק להתחזק אל מול השקל. לאחרונה, שער האירו החל לרדת במקביל לעליית השקל, כאשר מתחילת 2019 הספיק המטבע של האיחוד האירופי לאבד כמעט שבעה אחוזים מערכו.

למה זה קורה? ובכו, יש מספר סיבות לדבר: ראשית, ה'ברקזיט' בבריטניה שהספיק לטלטל את כל הגוש האירופי תורם לא מעט לירידות של המטבע האירופי. זאת למרות שבריטניה מעולם לא השתמשה באירו אלא בליש"ט, אך בכל זאת חוסר הידיעה על מה יהיה בעניינה של הממלכה המאוחדת ומקומה בתוך הגוש האירופי גורם לחוסר יציבות של האירו.

בנוסף לכך, בשבוע הזה צפויות להיערך הבחירות לפרלמנט האירופי ולפי רוב הסימנים, הפרלמנט האירופי החדש עומד להיות הרבה יותר ימני בהשוואה לקודמיו. גם הדבר הזה גורם לסדר הכלכלי של האיחוד האירופי להתערער במקצת.

ואפילו מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין משפיעה קצת לרעה על האירו, כשירידות בשערי רוב בורסות העולם מתרחשות על רקע חוסר הוודאות הכלכלית שממיטים על העולם שני מנהיגי המעצמות. שנית, בשונה מבעבר, אז היו האירו והדולר שני המטבעות העיקריים שבזמן שערכו של האחד היה יורד אזי היו רצים המשקיעים לשים את מבטחם במטבע השני, הרי שכיום תחום המטבעות הדיגיטליים פורח.

ואכן, בשבוע שעבר דיווחנו על זינוק חד בערכו של הביטקוין, שחצה את רף ה-8,000 דולר, וזאת לאחר תחילת שנה קשה במיוחד שהייתה לו. אין ספק שהירידה של האירו לערך של פחות מארבעה שקלים, נגרמה גם עקב הסחף חסר התקדים של ההשקעה במטבעות דיגיטליים, ביניהם כאמור גם הביטקוין.

כתיבת תגובה