זייפו כסף, עכשיו הם נתבעים גם על זכויות היוצרים

התביעה מוגשת בגין הפרת זכויות היוצרים של בנק ישראל נגד אחים שהורשעו בזיוף שטרות כסף ובהעתקת הדיוקנאות שעליהם – במנותק מהענישה הפלילית המושתת על הנתבעים | האשמים, שיש כנגדם פסק דין חלוט מ-2018, זייפו שטרות המהווים חלק מסדרה ייחודית שעיצוביה נבחרו בתחרות פומבית של 80 אומנים ומעצבים גרפיים

שטרות מזוייפים שנתפסו | צילום אילוסטרציה: דוברות המשטרה

בנק ישראל, באמצעות פרקליטות מחוז מרכז (אזרחי) הגיש בבית משפט השלום ברמלה תביעת קנין רוחני על סך 400,000 ₪ נגד שני אחים שהורשעו בזיוף שטרות כסף, בטענה שהפרו את זכויות היוצרים של בנק ישראל בכך שהעתיקו את הדיוקנאות המופיעים על גבי השטרות. התביעה, הוגשה נגד אור ויואב בלולו מרמלה, בהמשך להליך פלילי שנוהל כנגד השנים, במסגרתו הורשעו בין היתר בעבירות של זיוף כסף והחזקת כסף מזויף ונגזרו עליהם זה מכבר עונשי מאסר וקנסות.

בנק ישראל הוא הבנק המרכזי של מדינת ישראל, אשר אמון בין היתר על הנפקת מטבע והסדרת מערכת המזומנים במשק על פי חוק. כתב התביעה אשר הוגש מטעמו של בנק ישראל על-ידי עו"ד רועי רנד מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי), עניינו זיוף שטרות כסף בסדרת פשעים רחבי היקף שנעשו על ידי הנתבעים.

האשמים זייפו שטרות המהווים חלק מסדרה ייחודית אשר עיצוביה נבחרו בתחרות עיצוב פומבית לראשונה בתולדות בנק ישראל והמדינה. בתחרות השתתפו למעלה מ- 80 אומנים ומעצבים גרפיים, אשר הגישו לוועדת הבחירה כ- 100 הצעות עיצוב. הדמויות שעל השטרות החדשים נבחרו לאחר שנגיד בנק ישראל קיבל את המלצתה של הוועדה לתכנון שטרי כסף מעות ומטבעות זיכרון, להוקיר את פעולתם ותרומתם של המשוררים: נתן אלתרמן, לאה גולדברג, שאול טשרניחובסקי ורחל בלובשטיין (רחל המשוררת) לחברה ולמדינה. בתהליך עבודה מורכב ועתיר משאבים עיבד בנק ישראל את העיצובים שנבחרו והפך אותם לשטרות הניתנים לשימוש בביצוע עסקאות במשק, תוך שילוב אמצעים וסימני ביטחון, בין היתר לשם מניעת זיוף השטרות. מלוא הזכויות בעבודת עיצוב השטרות והסקיצות הועברו באופן מלא, בלעדי ובלתי מוגבל לבעלות בנק ישראל.

בפסק דין חלוט שניתן בעניינם של הנתבעים בהליך הפלילי, עולה כי במהלך 2018, הפעיל אור בלולו מעבדה לזיוף, הנפקה ומכירת שטרי כסף מזויפים בביתו שברמלה, ובהמשך קשר עם אחיו, יואב בלולו, לשם הקמה והפעלה של מעבדת זיוף ביתית נוספת בביתו שברמלה. כל זאת, תוך שהם מפרים ברגל גסה ולמען בצע כסף את זכויות היוצרים של בנק ישראל בשטרי כסף. סך העסקאות שבוצעו, במסגרתן הופץ כסף מזויף נעמד בהיקף של כ-660,000 ₪ כאשר מחירו של שטר מזויף בודד בערך 100 ₪ עמד על 13 ₪, ומחירו של שטר מזויף בודד בעריך של 200 ₪ עמד על 17 ₪. במעשיהם אלה הנתבעים זייפו, הפיצו ומכרו במשותף שטרות כסף, ובגין כך הורשעו על יסוד הודאתם בכתב אישום המתוקן ונגזרו עליהם עונשי מאסר וקנסות.

בגין האמור, מבקש בנק ישראל באמצעות פרקליטות מחוז מרכז (אזרחי) מבית המשפט לחייב את הנתבעים, יחד ולחוד, בתשלום סך של  400,000ש"ח בגין פעולותיהם, וכן לשאת בהוצאות המשפט. מטרת התביעה הנדונה היא קבלת פיצוי בגין הפרת זכויות בנק ישראל, שהינה בגדר מימוש זכויות הבנק במישור האזרחי, במנותק מהענישה הפלילית ובנוסף לה.

כתיבת תגובה